Lewis Hamilton vann USA:s GP i Formel 1
avDet är på hösten som F1 avgörs. Den som kommer tillbaka starkast efter sommaruppehållet tar segern.
Det har vi sett gång på gång och det ser vi i år igen.
Lewis Hamilton vann USA:s GP i Formel 1. Han tog den femte segern på de senaste sex loppen, han säkrade Mercedes seger i konstruktörs-VM och han har nu 66 poängs försprång i VM när det är 75 poäng kvar att tävla om. Han kommer aldrig att släppa detta.
Nu väntar dessutom Mexiko som är en bana där det bara är Mercedes som har vunnit race sedan comebacken i F1-kalendern. Jag är rätt övertygad om att Hamilton tar ännu en seger på söndag.
Eller som han själv sa efter loppet:
– Tre lopp kvar, vi satsar på tre segrar till.
Vad är så förklaringen till Hamiltons förvandlig efter sommaren? Dels tror jag att det handlar om att han äntligen har hittat rätt balans i bilen. Mercedes stallchef Toto Wolff har kallat bilen för en diva under hela säsongen. Att den är snabb, men nyckfull och svår att förstå sig på. Efter sommaren känns det som om Hamilton har fått en bättre förståelse för bilen. Han säger själv att han hittar balansen på ett annat sätt och att han inte börjar från noll varje helg. Tillsammans med sina ingenjörer har han fått en sådan bra grund att stå på att han vet hur bilen reagerar och att han vet vilka förändringar han kan göra för att anpassa bilen ännu bättre till banan och till sin körstil. F1 handlar så mycket om harmoni.
Om harmonin mellan föraren och bilen.
På banan ska de vara en enhet, det gäller att inte ligga nära gränsen och inte över den. Föraren måste ligga exakt på den för att få ut max ur både bilen och däcken.
När de lyckas nå den symbiosen blir upplevelsen perfekt.
Så var det för Hamilton i USA.
Så har det varit i sex av sju lopp de senaste två månaderna.
Därför vinner Lewis Hamilton sin fjärde VM-titel 2017.
Han behöver bara bli femma i Mexiko för att säkra den.
Resultat USA:s GP.
1) L. Hamilton, Mercedes
2) S. Vettel, Ferrari
3) K. Räikkönen, Ferrari
4) M. Verstappen, Red Bull
5) V. Bottas, Mercedes
6) E. Ocon, Force India
7) C. Sainz, Renault
8) S. Perez, Force India
9) F. Massa, Williams
10) D.Kvyatt, Toro Rosso
11) L. Stroll , Williams
12) S. Vandoorne, McLaren
13) B. Hartley, Toro Rosso
14) R. Grosjean, Haas F1
15) M. Ericsson, Sauber
16) K. Magnussen, Haas F1
Förare som bröt:
Fernando Alonso, McLaren
Daniel Ricciardo, Red Bull
Pascal Wehrlein, Sauber
Nico Hülkenberg Renault
•••
Max Verstappen körde om Kimi Räikkönen när det var tre kurvor kvar av loppet. Räikkönen behövde spara bränsle och kunde inte alls sätta emot – men efter loppet straffades Verstappen för att han genat.
– Jag kan inte alls förstå det. Det är inte bra för sporten, säger Verstappen som också uppges ha kallat domarna för idioter.
Inte heller Red Bulls Helmut Marko har någon förstpåelse för tidstillägget på fem sekunder:
– Den typen av beslut förstör sporten. Det var ett sensationellt lopp och en sensationell manöver.
Han får medhåll av Mercedes Niki Lauda:
– Det sämsta domslut han någonsin har upplevt. Han gjorde inget fel. Vi kör på en racerbana, inte på en vanlig gata med trafikanter. Det är den typen av beslut som förstör sporten, dundrar österrikaren.
•••
Pascal Wehrlein kolliderade med Kevin Magnussen och bröt loppet.
Marcus Ericsson kolliderade med Kevin Magnussen och fick ett tidsstraff på fem sekunder. Magnussen vs Sauber var ingen vidare framgångsrik historia i USA den här söndagen.
– Det var mitt fel, jag tog en chansning, säger Ericsson till Viasat motor.
– Jag vet att det inte är så lätt att köra om med den gamla motorn som vi har och jag försökte hänga på Vettel när han skulle varva. Det var en chansning som inte gick hem.
Annars var han nöjd med sitt race och det var ett av hans bästa i år. Han kunde köra ikapp bilar, han kunde konkurrera med andra och han spelade en roll på banan.
– Det var ett av mina bästa race i år. Den första stinten var jättebra och den andra var också bra. Sedan vet jag inte om det var rätt att välja en strategi med ett depåstopp, det var jobbigt på slutet med gamla däck. Jag fick också stora skador på bilen efter sammanstötningen med Kevin och det sista varvet var det svårt att hänga med de andra bilarna.
Nästa vecka väntar Mexikos GP och då kan det bli en helt annan historia för Sauber. Man har inte uppdaterat bilen och motorn är den samma gamla från 2016. Det betyder att det med största sannolikhet var banan som gav Sauber ett lyft i dag, om sju dagar kan det se väldigt annorlunda ut när det är en helt annan bana.
Men det var ändå väldigt roligt att få se en positiv Marcus Ericsson som visade att han är en duktig förare. Detta var hans bästa race i år.
Vi får hoppas att den trenden håller i sig, att han kan avsluta starkt och köra till sig en förarplats även 2018.
•••
Vi kan notera att…
…det var ett väldigt underhållande lopp. Ruskigt svettigt att liverapportera eftersom dt hände saker precis hela tiden.
…Hamilton tog säsongens nionde seger. Det var också hans femte seger i USA på sex år.
…Esteban Ocon gick i mål för 26:e loppet i rad. Han har ännu aldrig brutit ett enda F1-lopp.
Imponerande.
…Carlos Sainz körde in på poängplats i sin debut för Renault. Snyggt.
…Max Verstappen gick i mål som trea, men sedan blev av med den placeringen. Domarna ansåg att han genade innan omkörningen av Kimi Räikkönen och därför tilldelades han ett straff på fem sekunder. Därmed står Sebastian Vettel som tvåa och Kimi Räikkönen som trea i resultatlistan.
...Daniel Ricciardo bröt, motorn gav upp. En ny motor nästa helg ger honom ett nytt straff på startgridden.
…Pierre Gasly är tillbaka i F1 nästa helg. Ersätter han Brendon Hartley eller Daniil Kyatt? Toro Rosso har inte gett något besked än, men Kyatt var tia och tog poäng. Det var ett tag sedan sist. Hartley var 13:e man i debuten.
…Fernando Alonso bröt sedan motorn gett upp. Har vi hört den förr?
…F1 har saknat hjältar, men förarpresentationen inför USA:s GP fick dem att framstå som hjältar. Amerikanerna är otroligt duktiga å den biten och det borde F1 och deras amerikanska ägare ta med sig ut i världen.
…Det är race om en vecka igen. Då i Mexiko med start kl 20.00 – och glöm inte att det är vintertid. Vi flyttar tillbaka klockan en timme.