Startsida / Inlägg

Resultat från sista F1-testet i Abu Dhabi 2017

av Anna Andersson

Testerna i Abu Dhabi är avslutade.
Nu kommer vi inte att se bilarna från 2017 fler gånger utan nästa gång det rullar ut F1-bilar på banan är det i Barcelona.
På testerna inför F1-säsongen 2018.
Men i F1-bloggen hittar du resultat från sista F1-testet i Abu Dhabi 2017

Först ska vi bara gå in på den stora nyheten om Sauber. Alfa Romeo gör F1-comeback och har skrivit ett avtal med Sauber över flera år, man går in som namnsponsor, ska samarbeta på det tekniska området och även ha ett affärsmässigt samarbete.  Mer om det läser du här.
Men vilka förare som ska köra är inte klart.

Sauber test driver Charles Leclerc of Monaco adjusts his earplug before the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 29, 2017. (AP Photo/Vincent Thian)
Charles Leclerc  var snabb. I bloggen hittar du resultat från sista F1-testet i Abu Dhabi 2017 (AP)

Charles Leclerc som körde hela 149 varv (828 km) och var ungefär en sekund snabbare än Ericsson vad var i går. Han lär köra för Sauber nästa år.
Vem tar den andra platsen?
Marcus Ericsson? Han stöttas av ägarna, men det finns också röster inom teamet som anser att svensken som inte har tagit poäng på 48 lopp behöver bytas ut.
Antonio Giovanazzi? Han ersatte Pascal Wehrlein under de första två loppen 2018 då tysken var skadad i nacken. Han har sedan varit testförare hos Haas och han stöttas av Ferrari och det italienska teamet vill gärna se honom i F1 2018.

Vem tror du  att Sauber väljer och varför?

Saubers ägare är samma investerare som stöttat Marcus i hela hans karriär och de vill självklart ha kvar honom. Samtidigt handlar det mycket om vad Alfa Romeo och Ferrari vill. Antonio Giovanazzi är italienare, hans bidrag kan naturligtvis ge vissa lättnader när det gäller priset på motorer.  Det blir ett par spännande veckor framöver.

Jag hoppas att vi har Ericsson i F1 ett år till.

I dag körde också Robert Kubica sitt andra avslutande test för Williams. Han förbättrade  sina tider konstant och han var till slut snabbare än ryssen Sergej Sirotkin som körde för Williams under förmiddagen.
Teamet har sagt att man ska bestämma vilka två förare som kör 2018  före jul.

Mer om Kubica läser du här.

Resultat från sista F1-testet i Abu Dhabi 2017

Dag 2
1. Vettel (Ferrari) 1:37,551
2. Bottas (Mercedes) 1:38,490
3. Verstappen (Red Bull) 1:38,736
4. Pérez (Force India) 1:38,816
5. Ocon (Force India) 1:39,148
6. Sainz (Renault)1:39,444
7. Kubica (Williams) 1:39,485
8. Vandoorne (McLaren) 1:39,782
9. Magnussen (Haas) 1:39,810
10. Sirotkin (Williams) 1:39,947
11. Leclerc (Sauber) 1:40,666
12. Hartley (Toro Rosso) 1:43,346
13. Gasly (Toro Rosso) 1:44,827

Resultat från sista F1-testet i Abu Dhabi 2017 – båda dagarna:

1 S.Vettel Ferrari 1:37.551 118
2 K.Raikkonen Ferrari 1:37.768 99
3 D.Ricciardo Red Bull 1:38.066 109
4 V.Bottas Mercedes 1:38.490 141
5 L.Hamilton Mercedes 1:38.551 136
6 M.Verstappen Red Bull 1:38.736 132
7 S.Perez Force India 1:38.818 52
8 E.Ocon Force India 1:39.148 72
9 R.Grosjean Haas 1:39.270 137
10 C.Sainz Renault 1:39.444 109
11 R.Kubica Williams 1:39.485 128
12 L.Stroll Williams 1:39.580 29
13 F.Alonso McLaren 1:39.762 115
14 S.Vandoorne McLaren 1:39.762 105
15 N.Hulkenberg Renault 1:39.803 85
16 K.Magnussen Haas 1:39.810 124
17 S.Sirotkin Williams 1:39.947 86
18 N.Mazepin Force India 1:39.959 90
19 C.Leclerc Sauber 1:40.666 146
20 S.Gelael Toro Rosso 1:41.428 117
21 M.Ericsson Sauber 1:41.661 97
22 L.Norris McLaren (Pirelli Test) 1:41.714 118
23 O.Turvey McLaren (Pirelli Test) 1:41.914 105
24 B.Hartley Toro Rosso 1:43.345 61
25 P.Gasly Toro Rosso 1:44.827 63

•••

Här presenterar Pirelli de nya däcken:

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Pirelli presenterar nya däcken till Formel 1 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 29.11.2017 10:21 CET

I helgen avslutades Formel 1-säsongen i Abu Dhabi. Nu presenterar Pirelli sina nya däck för nästa års säsong. Här är de största nyheterna inför 2018:

  • Pirelli lanserar två helt nya däck, P Zero Pink hypersoft och P Zero Orange superhard. Pink hypersoft blir det mjukaste och Orange superhard det hårdaste i F1-serien. Det tidigare hårdaste däcket, P Zero Orange hard, byter både namn och färg och till P Zero Ice blue hard.
  • Totalt finns nu nio däck i en regnbågsfärgad serie, inräknat regndäcken Cinturato Intermediate green och Cinturato Wet blue. Alla däcktyper är en nivå mjukare jämfört med tidigare, vilket innebär att hela serien med däck kommer att bli F1-historiens snabbaste.
  • Samtliga däck har vidareutvecklats, enligt Pirellis filosofi om att förnya sina däck inför varje ny F1-säsong. För Pirelli och förarna finns nu mer variation och flexibilitet än någonsin tidigare, vilket bjuder in till mer kreativa strategier.
  • Pink hypersoft har fått sitt namn efter en omröstning i Pirellis sociala medier-kanaler, i anslutning till Brasiliens Grand Prix.

Den 28-29 november testar förarna de nya däcken på plats i Abu Dhabi. Däcken kommer att testas för första gången på nästa säsongs nya bilar under testdagar i Barcelona 26 februari-1 mars, samt 6-9 mars.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB