Startsida / Inlägg

Nyheter till F1 2018

av Anna Andersson

Plus 35 platser i starten
Glöm det.

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso waves in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Straff på straff  för Alonso 2017 – går det bättre utan Honda och med FIAs nyheter till F1 2018? / AFP PHOTO /

Det kommer nyheter till F1 2018 och då ska de rejäla gridstraffen vara historia.
Många fans och även F1-medarbetare har irriterat sig på de enorma gridstraffen där förare ibland har flyttats tillbaka 35 platser – fler placeringar än vad det finns bilar på griden.

Nu ska den tiden vara förbi.

I går hade FIAs världsråd ett möte och man gjorde en uppdatering av reglerna till nästa säsong ( då man också minskar antalet motorer som en förare får använda sig av, från fyra till tre).

Här har du deras nya skrivelse;
”Varje förare som som beläggs med 15-platsers gridstraff  (första gången hen använder sig utav två nya element) kommer att starta längst bak i fältet. Om det är mer än en förare som tilldelas en sådan bestraffning, ska förarna att starta efter den ordning som motorbytet har skett”

Här har du nyheter till F1 2018
•Nya regler för start bakom säkerhetsbil.
• Schemat inför en tävlingshelg ska vara mer flexibelt.
•Tester av äldre bilar får enbart genomföras på banor som har F1-status eller 1Tlicens.
•PR-event får inte användas som tester. Bilarna får då inte köra mer än fem mil och bara använda däck som tagits fram enbart för det tillfället.
•En skärpning av bränslereglementet för att säkerställa att olja inte blandas i bränslet.
• Begränsning av vikt och volym för bilarnas batterier.
•Cockpitskyddet Halo kräver nya kameravinklar och speglar

När vi ändå är inne på nyheter till F1 2018, nu är tävlingskalendern med 21 lopp bekräftad.

25 mars Australien – Melbourne
08 april Bahrain – Bahrain
15 april Kina – Shanghai
29 april Azerbajdzjan – Baku
13 maj Spanien – Barcelona
27 maj Monaco – Monte Carlo
10 juni Kanada – Montreal
24 juni Frankrike – Le Castellet
01 juli Österrike – Spielberg
08 juli Storbritannien – Silverstone
22 juli Tyskland – Hockenheim
29 juli Ungern – Budapest
26 augusti Belgien, Spa-Francorchamps
02 september Italien – Monza
16 september Singapore – Singapore
30 september Ryssland – Sotji
07 oktober Japan – Suzuka
21 oktober USA – Austin ( inte bekräftat än)
28 oktober Mexiko – Mexico City
11 november Brasilien – Sao Paolo
25 november Förenade Arabemiraten – Abu Dhabi

Testschema

Barcelona, 26:e februari – 1:a mars
Barcelona, 6:e–9:e mars
Barcelona, 15:e–16:e maj
Ungern, 31:a juli – 1:a augusti

FIA har dock påpekat för organisationen i Brasilien att de måste kunna garantera säkerheten för de som besöker evenemanget, för teamen, media och publik. Så var det inte i år då flera team utsattes för rånförsök i samband med tävlingen.
Vill du ha mer info från FIAs möte, då handlar det även om WRC, Formula E och Formula 2?  Klicka här.

•••
En annan intressant grej handlar om statistik. Inför säsongen gjorde jag en intervju med Toto Wolff , han var oroad för att det skulle bli betydligt färre omkörningar i år.

Han var oroad för att de nya bilarna var för breda och så kallad ”smutsig luft” skulle göra  det svårt att komma så nära framförvarande bil att en omkörning var möjlig.
Han hade rätt.
Det gjordes 49 procent färre omkörningar 2017 jämfört med 2016.
I fjol genomfördes 866 omkörningar.
I år var det bara 435.
2015 var det 509.
Årets siffra är den näst lägsta siffran sedan mätningarna infördes under 1980-talet och bara år 2009, innan DRS infördes, var det färre omkörningar.
Flest omkörningar gjordes det i år i Baku, 42 stycken. I fjol var toppnoteringen Kinas GP med 128. Minst antal omkörningar gjordes det i Ungern 2016 (10 stycken).

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia, reacts after winning the qualification, at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 28 2016. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Claude Paris)
Omkörningskung 2017 (AP Photo/Claude Paris)

Den förare som körde om flest konkurrenter var Daniel Ricciardo, som övertog förstaplatsen från sin teamkollega Max Verstappen. Han gjorde 13 av dem på Silverstone där han fick ett straff i startuppställningen och sedan jobbade sig fram genom fältet.
De två förare som försvarade sig bäst var Lewis Hamilton och Max Verstappen, de blev omkörda två gånger var.
Flest omkörningar under det första varvet gjorde Williams rookie Lance Stroll, hela 36 stycken.
•••
När det gäller F1 kan vi också notera att…
….Michael Schumacher har valts in i motorsportens Hall of Fame. Han var inte själv där för att ta emot priset utan vårdas fortfarande privat av familjen.
– Vi saknar Michael, jag hade gärna sett att han hade varit tillsammans med oss i kväll. Men Michael är fortfarande här och han kämpar vidare, säger FIAs president och Schumachers vän Jean Todt.
Joel Eriksson porträtl….det pratas om Joel Eriksson. Enligt Viasats kommentator Janne Blomqvist har Eriksson (bilden) valt bort ett erbjudande från Formel 2 för DTM. Erikssons närmsta medarbetare säger däremot att ingenting är klart och att man jobbar på en bra lösning.

Eriksson själv lämnar inga kommentarer.

Han har varit en del av BMW:s juniorprogram i ett par säsonger, kört event under DTM-helgerna och testat för teamet.

De vill gärna se honom i DTM nästa år och Eriksson gillar att köra DTM-bilen. Det är ett bra alternativ för någon som nöjer sig med att få en betald förarplats, men om det är rätt för Eriksson som har talangen att nå riktigt riktigt långt är jag väldigt tveksam till.

DTM är knappast rätt väg för den som vill nå F1. De förare som gått den vägen de senaste åren har alla tillhört Mercedes – ett team som lämnar DTM efter nästa säsong.  Istället satsar den tyske tillverkaren på F1 i kombination med Formula E.
DTM är en serie på väg mot bakgården. I Tysklands största sporttidning Sport Bild finns det inte ens texter inför eller efter varje racehelg. När det väl står någonting i nationell media handlar rubrikerna överlag om regeländringar, eller bråk mellan Mattias Ekström och de konkurrenter som tycker att svensken är för tuff på banan.

I Tyskland, som är DTMs hemmaplan, får framförallt F1, men även Formula E betydligt mer plats i media. Efter 2018 återstår bara två tillverkare i DTM, Audi och BMW – och inget av de teamen har något F1-team att samarbeta med. I Formula E återfinns däremot flera stora biltillverkare Audi, BMW, Porsche, Mahindra, Renault ( eller Nissan efter årets säsong) och  Mercedes

Jag hoppas att vi får se Joel Eriksson jobba vidare mot F1, att inte hans brors tunga säsonger i GP2 gör teamet kring honom nervöst och därmed sätter stopp för en lysande karriär.
…Gustav Malja fanns inte med på Formula 2:s tester. Hans målsättning var att via tre år i F2 ta sig till F1. Efter en tung höst är det frågan om det blir något tredje år i F2 för svensken.
…Sebastian Vettel erkänner sina misstag.
– Jag måste agera lite klokare framöver, säger han.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB