All statistik om däcken i Formel 1 2017
avDet är lågsäsong, det går inte att komma ifrån – även om vi väntar på att Williams ska presentera sin – och F1:s sista förare.
Det sägs att det kan hända i dag, men Williams är inte det team som har hetast pressavdelning direkt.
I väntan på det – och på tomten – har jag fått lite kul statistik från Pirelli. Här har du all statistik om däcken i Formel 1 2017.
Eller vad sägs om följande:
Under 20 tävlingshelger genomfördes 526 depåstopp och företaget levererade 33 520 däck till racehelgerna.
Av dem användes 38,5 procent – eller 12.920. Av däcken som användes var 11532 slicks och 1388 intermediates eller full wet.
I fjol användes 15662 däck på 21 tävlingshelger – men då var det elva team (Manor).
Alla däck som används – eller inte används – återanvänds av Pirelli.
Under 20 race, 20 kval och 60 träningar och årets samtliga tester körde förarna 329170 km, mest användes supersoft, 118729 km, och minst de hårda däcken, 1549 km.
Här ser du vilka förare som kört mest på vilka däck:
Däck KM Förare Team
Hårda 74 Esteban Ocon Force India
Regn 242 Felipe Massa Williams
Intermediate 433 Lance Stroll Williams
Medium 587 Lance Stroll Williams
Ultrasoft 4.674 Stoffel Vandoorne McLaren
Mjuka 4.696 Lewis Hamilton Mercedes
Supermjuka 6.261 Sergio Perez Force India
När Pirelli presenterar antalet depåstopp ser vi att det sjunkit, 2016 var det över 2800 stopp, i år 526, det är 26,7 per race eller 1,5 per förare. Flest depåstopp gjordes det i Baku, 41 stycken. I Österrike var det däremot bara 18.
Nästa år räknar Pirelli med fler depåstopp och ökar antalet gummiblandiningar från fem till sju.
Däcktillverkaren använde åtta olika banor att testa däck på 2017, man testade 198 prototyper, 147 slicks, 18 intermediates och 33 regndäck skriver auto, motor und sport. Det betydde 14285 testkilometer.
Det team som testat mest för Pirelli är Red Bull:
Red Bull 2.637,74 km
McLaren 2.350,11
Mercedes 1.974,69
Ferrari 1.546,12
Renault 1.210,30
Toro Rosso 1.200,99
Haas 995,58
Sauber 942,58
Williams 936,67
Force India 490,66
•••
En annan intressant grej är tempoökningen. De nya regeländringarna inför 2017 har gjort att varvtiden sjunkit med 2,450 sekunder i snitt under kvalet.
Störst skillnad var det i Belgien, där var Hamilton 4,191 sekunder snabbare i kvalet än den tid som Nico Rosberg satte för pole position året innan.
I racen var skillnaden 2,7 sekunder per varv, i Belgien skiljde det över fem sekunder mellan den snabbaste varvtiden 2017 och den 2017 ( 5,006)
•••
Det längsta racet kördes i Baku, det tog 2 timmar, 3 minuter och 55 sekunder. Genomsnittsfarten var 148,176 km/timmen – vilket var årets lägsta.
Snabbast gick det på Monza, 1 timme, 15 minuter och 32 sekunder. Där höll Lewis Hamilton en genomsnittlig fart på 243,626 km/timmen. Det loppet var både kortaste – och snabbast.
•••
Nu har du fått all statistik om däcken i Formel 1 2017, vill du läsa om däcken 2018?
•••
Anlige Autosport är Lewis Hamilton världens bästa förare 2017. Det är svårt att säga någonting annat.
Här är hela listan:
1. Lewis Hamilton, världsmästare i F1.
2. Max Verstappen, 6:a i F1
3. Fernando Alonso, 15:e i F1
4. Sebastian Vettel, tvåa i F1.
5. Sebastien Ogier, världsmästare i rally.
6. Jose Newgarden, mästare i Indycar
7. Daniel Ricciardo, 5:a i F1
8. Martin Truex Jr, mästare i NASCAR
9. Sebastien Buemi, 2:a i Formula E
10. Charles Leclerc, mästare i Formula 2
Intressant att Charles Leclerc, teamkollega med Marcus Ericsson 2018, tar sig in på plats 10. Han var 2017 den fjärde nykomlingen i historien som vunnit Formula 2.
Den förste som lyckades med det var Lewis Hamilton.
•••
Det är en rejäl diskussion om Grid Girls just nu. F1 och Ross Brawn funderar på att ta bort dem, så som WEC gjorde, 2015 var det väl?
Men förarna vill grna ha kvar dem. De rynkade på pannan när det var killar på ett race förra säsongen.
– Det är ett svårt tema, säger Ross Brawn till BBC Radio 5.
– Det finns de som uppskattar traditionen med gridgirls, men det finns också de som anser att den är förlegad.
Vad tycker du?
•••
Ha en härlig tredje advent.