Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson och Sauber laddar för F1 2018

av Anna Andersson

Även om det är jul och ledigheter så har F1 inte ledigt. Marcus Ericsson och Sauber laddar för F1 2018

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Marcus Ericsson och Sauber laddar för F1 2018 (AP Photo/Wong Maye-E)

Han har  redan tillbringat många dagar, kvällar och nätter i fabriken. Han har kört timme efter timme simulatorn och lagt enormt mycket tid på att diskutera fram lösningar tillsammans med sitt team.
2017 var en besvikelse för teamet – även om man visade en enorm moral under hösten.  Då hängde teamets båda förare med sina konkurrenter överraskande bra – trots att teamet hade en gammal motor.
Men till 2018 ska Sauber och Marcus Ericsson nå upp til poängplats.
Då har Sauber ett samarbete med Alfa Romeo och Ericsson är positiv.
– Jag tror att Sauber kommer att ta ett steg framåt och etablera sig mitt i fältet, säger han till motorsporttotal.
– Det har hänt mycket i teamet under året som gått och saker och ting förändras inte över en natt, men det kommer att förändras nästa år. Den personal  som kom till oss under säsongen och som kommer nu under vintern kommer att göra en skillnad nästa säsong.
Han påpekar att det även gäller teamchef Frederic Vasseur.
– Han kom mitt under säsongen och det tar en viss tid innan han kan få teamet dit han vill. Det kommer vi att få betalt för nästa år, Sauber går en spännande framtid till mötes.
Vi får se hur det blir. Jag tror att alla svenskar med ett motorintresse hoppas på att få se Sauber och Ericsson längre upp i startfältet nästa säsong. Det behövs för svensk motorsports framtid.
Jag skrev förresten en krönika om det fantastiska svenska bilsportåret 2017 – då Sverige faktiskt var bäst i världen. Har du inte läst den hittar du den här.

•••
Mercedes erkänner att teamet tog fel beslut inför däcktesterna 2016.  Stallchef Toto Wolff påtalar nu att det var fel skona stjärnorna Nico Rosberg och Lewis Hamilton.

Istället lät man testföraren Pascal Wehrlein genomföra testerna –  samtidigt som Ferrari lät Sebastian Vettel genomföra testerna för Ferraris del.
– Det är klart att Pirelli lyssnade mer på vad Ferrari och Sebastian Vettel sa än på feedbacken från vår testförare Pascal Wehrlein, säger Wolff till Gazzetta dello Sport.
Under hösten har Mercedes låtit Valtteri Bottas testa däcken och trenden fortsätter:
– 2018 ska de förare som kör racen också genomföra testerna, säger Wolff.
– Det var inte däcken som var problemet för oss utan det handlade om vissa typer av asfalt på vissa banor.
Lewis Hamilton lär bli nöjd, han är inte direkt förtjust i att testa….
•••
Vi kan notera att…
….Williams fortfarande inte har gjort klart med sin sista förare  till 2018.
…Mercedes var nära att ingå ett samarbete med McLaren, en det brittiska teamet valde Renault.
…Fernando Alonso har tagit de tunga säsongena med Honda som ett personligt misslyckande och kommer 018 att vara starkare n någonsin. ”Jag är en som en haj som fått vittring på blod”.
…Lewis Hamilton fått massiv kritik för att han hånade sitt syskonbarn på instagram.

…Sportbladets reportrar har tittat i spåkulan 2018, i min kula såg jag självklart F1 – så snart möjligheten fanns. Det hittar du här.

…förre världsmästaren Nico Rosberg ersätter Niki Lauda som expert hos TV-kanalen RTL nästa år. Det är den tyska gratiskanal som du kan se om du har parabol.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB