Startsida / Inlägg

F1 2017 gav förarna snabbare bilar, men gjorde racingen sämre

av Anna Andersson

F1 2017 gav förarna snabbare bilar, men gjorde racingen sämre

2017 gav Lewis Hamilton ännu en VM-titel.
Men han sammanfattar året med att två andra funderingar.
– Det var roligare att köra, men racingen blev sämre.
Jag har för mig att jag har varit inne det temat tidigare här på bloggen, men jag kan inte riktigt släppa det och efter en intervju med Ross Brawn hos Sky Sport F1 så känner jag att det är aktuellt igen.

F1 2017 gav förarna snabbare bilar, men gjorde racingen sämre
F1 2017 gav förarna snabbare bilar, men gjorde racingen sämre/ AFP PHOTO

F1 2017 gav förarna snabbare bilar, men gjorde racingen sämre. Vi fick se häftigare bilar, bredare däck och snabbare varvtider. Men är det det vi vill se?
Sett till antalet omkörningar var det ett rejält tapp. 2016 gjordes 909 omkörningar,, i fjol 516. Under säsongsfinalen låg Lewis Hamilton bakom sin teamkollega Valtteri Bottas i 52 varv. Han var snabbare, men han kom inte om.

 

F1 2017 gav förarna snabbare bilar, men gjorde racingen sämre

 

Vid flera tillfällen såg vi hur en bil kom jagade i kapp framförvarande bil och var kanske en eller en och en halv sekund bakom – men närmare gick det inte att komma. Den så kallade smutsiga luften från framförvarande bil gjorde att aerodynamiken inte fungerade längre.
– Det tappet måste reduceras, säger Ross Brawn.
– Ett F1-team är bara intresserat av att göra sin bil så snabb som möjligt. Ingen koncentrerar sig på hur bilen förhåller sig när den ligger i närheten av en annan bil.
Du läser hela artikeln om det här.
Han pratar om att det nu är omöjligt köra om en bil som har ungefär samma prestanda och att vi som fans måste kunna lära oss att skilja på racing och omkörning.
Han menar på att det kan vara bra racing även utan omkörningar.
Vad tycker du om det?
Måste det vara omkörningar eller är du nöjd om du får se förarna fajtas på banan?
Det är en intressant tanke. Personligen behöver jag inte ha mängder av omkörningar, men jag vill gärna se en kamp om positioner.

•••
Vad vore en måndag utan en nyhetssammanfattning?

Så vi noterar att….
…Lewis Hamilton har fyllt år, men försvunnit från sociala medier. Hans konto på twitter är tömt. Det är hans instagramkonto också. Britten fick nog efter kritiken sedan han kommenterat sin systersons klänning.
….den 26 februari börjar försäsongstesterna i Barcelona. Williams har fortfarande inte presenterat sinandra förare. Robert Kubica? Sergei Sorotkin? Pascal Wehrlein?
…Mercedes har haft ett övertag på motorsidan och satsar hårt inför 2018.
– Motor blir i stort sett helt ny, säger motorchef  Andy Cowell till motorsporttotal.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team. Circuit de Barcelona-Catalunya.
Marcus Ericsson redo för poäng?.

…Peter Sauber är inte alls förvånad över att det F1-team som han själv grundade har haft problem de senaste åren.
– När man vet vilka tuffa tider som teamet gått igenom de tre-fyra senaste åren så är det inte alls någon överraskning, säger den förre ägaren till Neuen Züricher Zeitung.
– Men nu bör vi vara med mitt i fältet igen, jag tror att det är möjligt.
Positiva nyheter för Marcus Ericsson? Kör han in på poängplats 2018?
….väljer Haas att gå samma väg som Sauber? Ericssons team har nu ett samarbete med Alfa Romeo, Haas har öppnat för ett samarbete med exempelvis Maserati.

– Varför inte, säger teamchef Günter Steiner.

– Om det är någon har en bra idé ska de prata med oss.
…Christian Horner, stallchef hos Red Bull, tror att det ökade antalet gummiblandningar kommer att leda till ett ökat antal depåstopp.

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Villeneuves val, men ändå utanför F1 2018. Foto: Sauber

..Jac Villeneuve fortsätter att vara kritisk. Han har varit tuff mot Lance Stroll och nu hävdar den förre världsmästaren att Mercedes gjorde fel som värvade Valtteri Botats inför 2017.
– Jag hade valt Pascal Wehrlein, säger kanadensaren.
– Bottas prestation är nästan pinsam. Han är en okej andreförare, men inte mer än så.

•••
Ingen F1 än på en månad, men i kör Formula E och Dakarrallyt är i full gång. Vill du ha koll på etapper och tv-tider? Kolla in vår superguide.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB