Startsida / Inlägg

Haas med den första bilen till Formel 1 2018

av Anna Andersson

Här är årets första F1:a.

Haas med den första bilen till Formel 1 2018.
Haas F1 visar den under rubriken:

Större. Bättre, Snabbare. Lättare.

Det amerikanska teamet med förarna Romain Grosjean och Kevin Magnussen överraskade alla och presenterade sin nya bil helt utan förvarning. VF-18  är en vidareutveckling av sin föregångare och den störa förändringen är Halo.

Haas med den första bilen till Formel 1 2018

Teamet som var åtta i konstruktörs-VM förra säsongen har målsättningen att var en sekund snabbare per varv i år.
– Vi frågade oss, beror det på förarna? På bilen? På däcken? säger ägaren Gene Haas till motorsporttotal.
– Sedan klarade vi av att lösa problemet och det var ett problem med hur bilen påverkade däcken och därför kunde inte förarna prestera på det sätt som de kan. Däcken fungerar ju bara när chassit och aerodynamiken arbetar bra tillsammans.

Haas driver Romain Grosjean, of France, sits in his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 20, 2017, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Här presenterar Haas den första bilen till Formel 1 2018 (AP Photo/Tony Gutierrez)

Han påpekar också att förarna under 2017 var bättre än den bilen de körde.
Enligt teamchefen Günter Steiner är Halo, det nya cockpitskyddet, det största problemet inför årets säsong.
– Vi var tvungna att studera aerodynamiken noga och våra designer var tvungna att förändra chassit så att Halon håller för den belastning som krävs. Minstavikten har gjort att bilen blivit tyngre, säger stallets chef.
– Det har inte skett några större regeländringar och därför är VF-18 en evolution av fjolårets bil. Det handlar inte om att uppfinna något nytt utan att maximera alla detaljer. Därför känner man igen bilen från förra året. Den bilen var egentligen rätt bra, men vi lyckades inte plocka ur max ur den. Det ska vi ändra på i år. Vi har gjort bilen så lätt som möjligt så att vi kan placera ballasten där vi vill och då kan vi balansera upp bilen bättre.

 

Här är Williams nya F1:a

FW41_Side_3x4_JPEGÄven Williams visade upp sin nya bil i dag. FW41 med en halo i vitt och Paddy Lowe påpekade att man inte kommer att ens notera halon efter det första loppet.

– Den här bilen har många nya detaljer, de flesta av dem är inte allt för uppenbara. Teamet har dock jobbat i en helt annan riktning när det vårt aerodynamiska koncept och vi har sett stora framsteg just när det gäller aerodynamiken, säger teknikchefen Lowe som har ett förflutet hos Mercedes mästarteam.

– Vi hoppas att den här bilen kommer att göra stora framsteg, jämfört med fjolårets bil.

FW41_Front_On_JPEGVice presidenten Clarie Williams är nu tillbaka efter sin mammaledighet och ska styra teamet. Hon förväntar sig ett bättre resultat än 2017.

– Vi har inte råd till en sådan säsong till, kommenterade Frank Williams dotter.

Bilarna ska köras av Lance Stroll och debutanten Sergej Sirotkin. Utvecklingsförare blir Robert Kubica och polacken kommer även att köra ett par fredagsträningar under säsongen.

•••

Här har du alla datumen då F1-teamen presenterar sina bilar.

På tisdag är det dags för Alfa Romeo Sauber och Marcus Ericsson.

I månadsskiftet februari/mars har teamen åtta dagar på sig att testa bilarna.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB