Resultat och statistik från F1-testerna 2018
avTesterna är över. Men siffrorna finns kvar.
I F1-bloggen får du resultat och statistik från F1-testerna 2018
Teamen återvänder till fabrikerna och förarna likaså. Nu har de ett par dagar på sig att träna i simulatorn och gå igenom siffrorna innan det är dags att resa till Australien. Den redan är tuff, både för materialet som tar tid på sig och för förarna som måste ställa om den fysiska klockan – läs jetlag.
Dessutom finns det säkerligen ett antal nyheter som stallens medarbetae kommer att ta med sig i det personliga bagaget till Melbourne. Det är fortfarande så att sena nyheter åker första klass – eller i alla fall i handbagaget till racen.
Jag hoppas att ni läste mitt sammandrag från testerna i lördagens tidning – om inte hittar ni artikeln här.
I dag tänkte jag ge er ännu ett sammandrag av testerna innan jag själv börjar gå igenom allt material jag har med hem. Jag kan lova er ett antal egna intervjuer under de inledande F1-helgerna den här säsongen.
Men vi börjar med statistik – och kan konstatera att McLaren har det tufft även utan Honda. Både sett till tillförlitligheten och till toppfarten….
Under testerna hade teamet sex incidenter under åtta dagar.
–Vi har inte glömt bort hur man bygger en snabb bil, säger McLarens teamchef Eric Boullier.
Resultat och statistik från F1-testerna 2018
Antalet varv under test 2:
1. Mercedes 734
2. Ferrari 631
3. Red Bull-Renault 574
4. Williams-Mercedes 533
5. Renault 522
6. Force India-Mercedes 517
7. Haas-Ferrari 507
8. Alfa Sauber-Ferrari 500
9. Toro Rosso-Honda 498
10. McLaren-Renault 339
Toppfart:
1) Bottas Mercedes Mercedes 332,3
2) Verstappen Red Bull Renault 331,2 -1,1
3) Perez Force India Mercedes 330,2 -2,1
4) Räikkönen Ferrari Ferrari 329,2 -3,1
5) Kubica Williams Mercedes 327,2 -5,1
6) Ocon Force India Mercedes 327,2 -5,1
7) Vettel Ferrari Ferrari 327,2 -5,1
8) Ericsson Sauber Ferrari 326,2 -6,1
9) Grosjean Haas Ferrari 326,2 -6,1
10) Sainz Renault Renault 325,3 -7
11) Gasly Toro Rosso Honda 324,3 -8
12) Hamilton Mercedes Mercedes 324,3 -8
13) Hartley Toro Rosso Honda 324,3 -8
14) Leclerc Sauber Ferrari 324,3 -8
15) Magnussen Haas Ferrari 324,3 -8
16) Hülkenberg Renault Renault 323,3 -9
17) Sirotkin Williams Mercedes 320,4 -11,9
18) Stroll Williams Mercedes 320,4 -11,9
19) Ricciardo Red Bull Renault 318,5 -13,8
20) Alonso McLaren Renault 317,6 -14,7
21) Vandoorne McLaren Renault 315,7 -16,6
FOTNOT: Tänk på att man ska ta toppfarten under testerna med en nya salt, DRS används inte hela tiden som under ett kvalvarv.
Hela resultatlistan för de två testperioderna:
Namn team tid däck, test och dag
1. Sebastian Vettel, Ferrari, 1:17.182 (H) Test 2, dag 3
2. Kimi Räikkönen, Ferrari + 0.039s (H) T2D4
3. Fernando Alonso, McLaren + 0.602s (H) T2D4
4. Daniel Ricciardo, Red Bull + 0.865s (H) T2D2
5. Carlos Sainz Jr., Renault + 0.910s (H) T2D4
6. Kevin Magnussen, Haas, + 1.178s (SS) T2D3
7. Pierre Gasly, Toro Rosso + 1.181s (H) T2D3
8. Lewis Hamilton, Mercedes, + 1.218s (US) T2D2
9. Romain Grosjean, Haas, + 1.230s (US) T2D4
10. Valtteri Bottas, Mercedes, + 1.378s (US) T2D2
11. Nico Hulkenberg, Renault, + 1.493s (H) T2D3
12. Stoffel Vandoorne, McLaren, + 1.673s (H) T2D3
13. Brendon Hartley, Toro Rosso, + 1.767s (H) T2D4
14. Esteban Ocon, Force India, + 1.785s (H) T2D4
15. Charles Leclerc, Sauber, + 1.936s (H) T2D4
16. Sergej Sirotkin, Williams, + 2.007s (S) T2D4
17. Marcus Ericsson, Sauber, + 2.062s (H) T2D3
18. Robert Kubica, Williams, + 2.447s (SS) T2D3
19. Sergio Perez, Force India, + 2.452s (H) T2D3
20. Max Verstappen, Red Bull, + 2.660s (S) T2D3
21. Lance Strol, Williams, + 2.782s (S) T2D4
22. Nikita Mazepin, Force India, + 8.446s (M) T1D1
Fotnot: Nikita Mazepin körde bara under den första testveckan när det snöade och var kallt i Barcelona.
Däcken:
H = Hypersoft
US = Ultrasoft
SS = Supersoft
S = Soft
M = Medium
Hur bra är Mercedes?
Mercedes tider imponerar inte, men kom ihåg att deras förare inte ens har kört ett kvalvarv än. Teamet ser ruskigt starka ut i år igen, tillförlitligheten är fantastisk och tiderna med mediumdäcken imponerar. Det snackas om att man är ungefär 0,9 sekunder före Ferrari på ett varv och kanske 0,7 sekunder före Red Bull.
– Vi har ingen aning om vilken fart som vi har, säger Valtteri Bottas.
– Vi ville lära oss så mycket som möjligt och köra jämna varv med olika inställningar. Vi koncentrerade oss mer på det än på att köra bra tider till resultatlistan.
•••