Startsida / Inlägg

Bahrains GP med nyheter kring Formel 1 i framtiden ?

av Anna Andersson

Australiens GP kan vi lägga till handlingarna. Precis som ifjol vann Sebastian Vettel, trots att Lewis Hamilton hade pole position.
Nu väntar Bahrains GP veckan efter påsk och då kan det komma spännande nyheter från F1:s ägare Liberty Media.
Det är tänkt att de ska presentera sina tankar kring kring Formel 1 i framtiden.
Som läget är just nu är inga kontrakt skrivna efter 2020 och det finns inte heller något tekniskt reglemente från 2021 och framåt. Vad händer med Formel 1 i framtiden? Hur ska bilarna se ut? Ska man återigen förändra för att förbättra möjligheterna för omkörnignar?
Vad händer med motorerna?

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton leads FerrariÕs Kimi Raikkonen at the start of the race REUTERS/Brandon Malone
Formel 1 i framtiden – med Mercedes och Ferrari? REUTERS/Brandon Malone

De har varit omdiskuterade ända sedan de infördes 2014 och den plan som Liberty visade upp för ett år sedan föll inte teamen i smaken. Eller framförallt inte de stora teamen. Mercedes och Ferrari har båda hotat att lämna F1 om de inte är nöjda med reglerna.

Formel 1 i framtiden

Du kanske läste den förre världsmästaren Damon Hill tankar om Mercedes och Ferrari i går?
Inte.
Då får du dem här.

Vad händer då med Formel 1 i framtiden?
– Man har sagt till mig att detaljerna ska presenteras i Bahrain, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.
Och stallets teamchef är inne på samma linje:
– Det är viktigt att vi får en överblick av vilket håll F1 rör sig åt i framtiden, säger Christian Horner.
En annan viktig detalj är kostnaderna som fortsätter att skena:
– Det måste sänkas, det spelar ingen roll hur, men de måste sänkas, säger Marko som menar att F1 egentligen inte är bra för något företag.
– Det är ingen solid och sund affärsmodell.
Det blir spännande att se vad som dyker upp och vad teamen säger om det.

Andra korta snackisar

Annars kan vi notera att veckans snackisar handlar om…
…Jac Villeneuve som drar en helt sagolik sabotageteori i italienska Sky. Han menar att testföraren Robert Kubica kan göra allt för att sabotera bilen så att han ska få chansen att köra om Lance Stroll eller Sergej Sirotkin inte gör några bra resultat.
– Robert är den förare som lägger mest tid på att utveckla bilen och det är möjligt att han medvetet gör den svårare för de andra förarna att köra. Han drömmer om att göra comeback, inte vara tredjeförare, därför vill jag inte underskatta det. Jag hade gjort samma sak om jag varit i hans situation, säger Villeneuve som vann VM med just Williams 1997.
Williams teknikchef Paddy Lowe vill inte kommentera Villeneuves uttalande.

Williams driver Lance Stroll of Canada, right, looks at fellow team driver Felipe Massa of Brazil during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Lance Stroll – finns han med i Formel 1 i framtiden?  (AP Photo/Francisco Seco)

…Lance Stroll kritiserar sitt team, Williams.
– Det är omöjligt att prestera i den bilen, sa han efter kvalet.
Efter loppet var han också kritisk:
– Vi har inte den extra power som man behöver efter omstarten.  Därför förlorade jag en plats till Charles Leclerc.
…Sergej Sirotkin tvingades parkera bilen i Australien. Anledningen var att ett smörpapper hade trasslat sig in hos bromsarna och gjorde att hela systemet kollapsade i hans Williams.
…Lewis Hamilton önskar att föraren får en större och mer avgörande roll i F1 igen.
– Definitivt. När du måste lite på så många olika datorer, så mycket data och teknologi för att hitta rätt strategi, då skulle jag absolut önska att det låg mer i mina händer, säger han till Bild.
Hamilton tappade segern i Australiens GP sedan mjukvaran i Mercedes dator räknat fel  på tre sekunder och han blev omkörd av Sebastian Vettel i samband med depåstoppet.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives at the Circuit de Catalunya on February 26, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the first day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Försvinner partymode?. / AFP PHOTO /

…Christian Horner, teamchef hos Red Bull, vill förbjuda den speciella inställningen som kallas för kvalmodus, den som gör Mercedes svårslagna i kvalet.
– Kanske bör inställningen på motorn vara den samma från det att bilen lämnar garaget till dess att den går i mål i racet?, föreslår han.

…Red Bull hävdar att motorn från Mercedes har mellan 30  och 55 hästkrafter mer än motorn från Renault. Mer under kvlaet och mindre under racet.

 

Gnäll, gnäll och gnäll

Och till alla er som ständigt gnäller över att jag bearbetar material från andra nyhetskällor här på bloggen vill jag bara säga entt par saker. Detta är en nyhetsblogg, ingen teknikblogg eller nördig bilblogg. Det finns det andra som är betydligt bättre på och de ska de också göra.

Jag har valet en annan nisch, för att föra F1 närmare de svenska läsarna. Jag sammanställer och letar fram material som många läsare inte hittar annars, redovisar fakta och statistik inför racen, diskuterar hur däcken påverkar banan och tar upp ämnen som det snackas om inom F1. Dessutom finns det tips om egna artiklar och intervjuer. När vi är på plats blir det mer än så, men bloggen är ett kompiment till Sportbladets F1-bevakning och det som inte får plats där – har en plats här.

I och med att vi inte har möjlighet att resa till alla racen måste jag hitta en annan lösning. Att åka på F1 är en enorm kostnad för en tidning och F1 är inte direkt lättjobbat för de som inte har köpt TV-rättigheterna. Vi får inte filma någonting innanför F1:s område, inte ens med mobilen och lägga ut på F1 som vilken annan fan som helst kan göra. Det är svårt att få loss egna intervjuer, TV går som vanligt först och på presskonferenserna får bara ett visst antal frågor ställas. En stor del av jobbet är till och med enklare att göra hemifrån, du har tillgång till presskonferens, till fler TV-bilder och ett internet som fungerar.

Vi har valt att åka på testerna för att kunna göra ett antal egna jobb och sprida ut under våren och sedan följa upp det med nedslag på tävlingshelgerna, lite beroende på hur det går för Marcus Ericsson och på hur intresset för F1 är hos våra läsare.

Så har vi gjort de sneaste åren och så gör vi i år igen. Inför premiären hade vi träffat Lewis Hamilton och Marcus Ericsson. Till Bahrains GP har vi träffat ytterligare en av de stora profilerna inom F1.

Vem avslöjar jag inte än.

Nu önskar jag er alla en glad påsk och vi hörs igen efter helgdagarna när det är dags för GP i Bahrain.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB