Australiens GP: nu startar VM i Formel 1 2018
avDet är dags. Äntligen. I natt drar motorerna i gång och nu startar VM i Formel 1 2018.
En lång vinter är över, testerna likaså och de kommande tre dagarna får vi äntligen lite riktig action på banan och vi får se hur förhållandena är.
Är det återigen Mercedes år? Så som det har varit sedan de nya motorerna kom 2014.
Eller kan Ferrari utmana?
Vem blir först till fem VM-titlar- eller är det någon som tar sin andra – eller första – i år?
VM i Formel 1 2018
Efter testerna känns Mercedes väldigt starka, deras longruns imponerade i Barcelona. Bakom känns det dock som om Ferrari och Red Bull har minskat gapet.
Det blir intressant att se hur Red Bull ligger till vid inledningen, de senaste åren har man börjat säsongen lite knackigt , haft bilen klar precis till vintertesterna för att sedan jobba sig i kapp de andra teamen och vara som bäst under hösten.
I år har Adrian Newey tagit ett större ansvar, bilen var klar i god tid före testerna och såg pigg ut och som vanligt verkade den ha en fördel på banor med många kurvor. Långa rakor har sällan varit Red Bulls grej – och motorn från Renault är inte heller lika stark som den från Mercedes.
Vad händer bakom de tre stora?
Kan Force India som var fyra i år hänga med, trots att ekonomin har svajat? Fördelen är motorn från Mercedes och efter lite sämre tester kommer teamet med nyheter till Australien.
Var Haas fantastiska fart på testerna en tillfällighet? Det tror inte Mercedes Toto Wolff som räknar med att det amerikanska teamet, som har samarbetat mycket med Ferrari, har tagit ett stort steg framåt.
Hur bra är McLaren? Testerna var en katastrof, men nu sägs problemen vara lösta och Fernando Alonso är en mästare på att ta ut mer ur bilen än vad som egentligen ska vara möjligt.
Renault går in på sin första riktiga säsong som fabriksteam. Inför 2016 var teamet fortfarande den gamla Lotussatsningen med problem, 2017 var det bättre och 2018 ska man attackera. Lyckas det?
Toro Rosso har en ny motordeal med Honda och imponerade under testerna. Även om motorn inte var den med bäst prestanda var bilen tillförlitlig och det gälelr att ta sig till målflagg….
Sauber. Hur mycket har satsningen med Alfa Romeo egentligen gett? Är man med i mittfältet eller blir det en kamp mot Williams om den sista platsen?
Williams har inte imponerat under testerna och tippas slåss med Sauber om sistaplatsen i år. Eller kan motorn från Mercedes ge dem extr fart och poäng?
I gårdagens blogg fick du all fakta inför premiären.
I måndags fick du alla nyheterna inför säsongen. Där hittar du också förarnas däckval.
Klicka dig vidare!
De senaste nyheterna
Charlie Whiting
Det är tre DRS-zoner i premiären och FIA:s tävlingsledare säger lite kryptiskt att det kan komma fler även på andra banor i år. Någon närmare information gav han inte.
– Vi ska försöka att göra ännu fler banor mer effektiva för att öka chanserna, säger Whiting
Sebastian Vettel
Han har fyra VM-titlar och väljer alltid nya kvinnonamn till sina bilar. Årets Ferrari SF 71 H har han döpt till Loria. Dessutom har han en ny frisyr. Bild Zeitung har redan satt följande rubrik….
”Den första olyckan skedde redan hos frisören…”
Annars så konstaterade han på presskonferensen att han var förvirrad.
– Eftersom racen numera startar senare.
Och ledsen:
– För att det inte är några grid girls i år.
Hur många varv han reser runt jorden går det inte att ta den tyska landsbygden ur den pojken.
Pierre Gasly
Fransmannen som kör för Toro Rosso Honda påpekar att det kan finnas ett stort problem inför årets säsong. Bränsleförbrukningen.
– Det kommer att bli ett viktigt ämne, jag vet vilka siffror som vi har, men det kommer att ställa till problem för alla, säger han i samband med Toro Rossos pressträff.
– Det blir svårt att hantera det. När du släpper gasen blir du långsammare i kurvorna och kan inte bromsa så hårt. Då får du problem med temperaturen på bromsarna och då får du även problem med däcken. Det testade vi i Barcelona.
Max Verstappen
Red Bulls förare pratar också om bränsleförbrukningen och hur man ska spara bränsle.
– Det kommer att påverka oss mycket eftersom vi lägger mycket tid på rakorna där vi är långsammare, säger han.
Men han är orolig för motorn och för de långa rakorna.
– Jag tycker att vi har en ganska bra bil, men rakorna kan göra ont. Ändå är jag rätt positiv, säger han, men påpekar att de positiva tankarna inte gäller motorleverantören Renault
– Nej, inte riktigt.
McLaren
Britterna hade problem under testerna, men nu ska de vara lösta och tillförlitligheten på plats. Målet är en startplats bland de tio främsta.
– Jag hoppas att vi kan gå till Q3 och slåss om poäng, säger Fernando Alonso när han möter media.
– Vi håller inte samma nivå som Mercedes, Ferrari och Red Bull, men vi borde vara där eftersom vi är McLaren.
Han påpekar också att motorleverantören Renault var överraskad över att McLaren var så bra förberedda inför säsongen.
Force India
Förra året hade man problem med förarna som kolliderade och förstörde för varandra på banan. I år är det reglerat.
– Vi får köra mot varandra, men inte vidröra varandra, säger Esteban Ocon.
Teamet har också med sig uppdateringar till Australien och målsättningen är Q3 och poäng i racet.
– Vi har den bästa motorn i världen, Mercedes motor har varit bäst sedan 2014. Dessutom är vår bil tillförlitlig och det ger oss ett bra utgångsläge. Många team kämpade med sina motorer redan i fjol, men vi hade klarat av att köra en säsong på tre motorer redan då, säger Esteban Ocon.
Sauber
Marcus Ericsson och Charles Leclerc har laddat upp med att träffa vilda djur….
För övrigt har man ändrat längden på ljusen vid starten – detta på grund av halo. Förarna måste se ljusen – trots det nya skyddet.