Startsida / Inlägg

Lewis Hamilton har pole position i Australiens GP

av Anna Andersson

F1-säsongen inleddes med ett spännande kval.
Fram till det sista varvet. Då krossade Lewis Hamilton allt motstånd. Plötsligt var han en halv sekund före sina konkurrenter.
Lewis Hamilton har pole position i Australiens GP, i år igen. Det är hans femte pole position i rad i Melbourne, hans sjunde totalt. Imponerande – men det handlade inte om någon extra inställning hävdar Hamilton. Inte om det som kallas för partymode.
– Jag har alltid partymode, jag är överraskad över hur snabba Ferrari var, säger Hamilton.
– Jag hade samma modus på den snabba rundan som varvet innan. Det handlade om att ha rätt temperatur i däcken.

Eller som hans förre kollega Nico Rosberg sa:

– Det är Lewisfaktorn. Det är otroligt att se hur han kan ta ut precis allt på ett varv, säger tysken till Sky.

– När han kör så kan alla andra packa ihop och gå hem.

Lewis Hamilton har pole position i Australiens GP

 

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 24, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates pole position after qualifying with Ferrari's Sebastian Vettel and Kimi Raikkonen REUTERS/Brandon Malone
Lewis Hamilton harpole position i Australiens GP REUTERS

Han körde på ett nytt banrekord, 1.21.164 – det var en sekund snabbare än för ett år sedan.
Ferrari med Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel slutade tvåa och trea i kvalet sedan Valtteri Bottas kraschat i Q3.

Finländaren tappade kontrollen över bilen och kraschade in i muren vid utgången av kurva 2 . Nu vet vi att motorn klarade smällen som uppmättes till 27 g, men växellådan gjorde det inte. Därför startar Bottas från ruta 15 i morgon. Därifrån vinner man inga lopp, inte i Melbourne i alla fall.

Rosberg lider med Bottas


En sådan smäll kan vara förödande en säsong när du bara får använda tre motorer.
– Jag lider verkligen med honom. När man själv bär skulden till olyckan, står på banan och ser att bilen är förstörd, säger den förre Mercedesföraren och världsmästaren Nico Rosberg till Sky.
– Det hände redan när han bromsade, han bromsade försent, kom för långt ut på konstgräset, för att reparera  försökte han stanna på gasen och då tappade han bilen.

Själv säger Bottas följande:

– Det började redan under det första varvet, jag kom för långt ut i kurva ett och blev överraskad över att det var lite blött på den delen av banan. Jag tappade kontrollen över bakänden av bilen och försökte fånga in bilen igen, men då gick det för fort. Jag kunde inte göra någonting utan kraschade i muren.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 24, 2018 FerrariÕs Kimi Raikkonen in action during qualifying REUTERS/Brandon Malone
Bäste Ferrariförare – Iceman REUTERS/Brandon Malone

Tittar vi på Ferrari så var Sebastian Vettel inte alls nöjd med bilen under fredagen, han saknade balansen i den och var orolig inför kvalet.
Men efteråt var han ganska nöjd i alla fall. Kimi startar från förstastartled, han själv från andra.
– Jag tyckte att bilen kom till mig under kvalet, i går kändes longrunsen bättre än kvalsimuleringen, jag gjorde också en liten miss i kurva 13, säger Vettel till RTL.
– Det finns någonting att jobba vidare på och även om det är svårt att köra om här ska vi göra vårt bästa.
I fjol vann han premiären, trots att Hamilton hade pole position.

Mer om kvalet läser du här:

Vi kan se fram emot ett spännande race och en spännande säsong. Vem blir först till fem VM-titlar? Sportbladet fick en pratstund med Lewis Hamilton inför F1 2018.

Resultat kvalet till Australiens GP

1) Lewis Hamilton, Mercedes-AMG 1:21.164 –

2 ) Kimi Räikkönen, Ferrari Ferrari 1:21.828 + 0.664
3 ) Sebastian Vettel, Ferrari Ferrari 1:21.838 + 0.674
4 ) Max Verstappen, Red Bull 1:21.879 + 0.715

5 ) Daniel Ricciardo, Red Bull 1:22.152 + 0.988

6 ) Kevin Magnussen, Haas F1 Team :23.187 + 2.023

7) Romain Grosjean, Haas F1 Team 1:23.339 + 2.175

8) Nico Hülkenberg, Renault 1:23.532 + 2.368

9) Carlos Sainz jr., Renault 1:23.577 + 2.413

10) Valtteri Bottas, Mercedes-AMG + -81.164

11) Fernando Alonso, McLaren 1:23.692 + 2.528

12) Stoffel Vandoorne, McLaren 1:23.853 + 2.689

13) Sergio Pérez, Force India 1:24.005 + 2.841

14) Lance Stroll, Williams 1:24.230 + 3.066

15) Esteban Ocon, Force India :24.786 + 3.622

16) Brendon Hartley, Toro Rosso 1:24.532 + 3.368

17) Marcus Ericsson, Sauber 1:24.556 + 3.392

18) Charles Leclerc, Sauber 1:24.636 + 3.472

19) Sergej Sirotkin, Williams 1:24.922 + 3.758

20 ) Pierre Gasly, Toro Rosso :25.295 + 4.131

• Daniel Ricciardo flyttas tillbaka tre platser i starten. Valtteri Bottas byter växellåda och flyttas ner fem platser.

Ericsson bäst i teamet

Marcus Ericsson och Sauber körde bättre än förväntat i kvalet. Det skiljde inte mer än två och en halv sekund mellan första och sista bil i kvalet och Alfa Romeo Sauber som var sist förra året startar nu från position 17, Ericsson och position 18, Leclerc. Pierre Gasly Toto Rosso tappade bilen och startar sist, hans kollega Brendon Hartley startar från position 16. Vi kan konstatera att Hartley  nu för första gången startar ett GP utan att ha någon bestraffning med sig….

Ericsson var två hundradelar efter Hartley, en tiondel från andra kvalrundan.
– Det hade jag inte trott när jag vaknade i morse, sa Ericsson till Viasat efteråt.

– Det ger förhoppningar inför morgondagen.

Mer läser du här.

Här är siffrorna från Q1:
16) B. Hartley, Toro Rosso     1:24.532     0:01.708     8
17) M. Ericsson, Sauber     1:24.556     0:01.732     9
18) C. Leclerc, Sauber     1:24.636     0:01.812     9
19) S. Sirotkin, Williams     1:24.922     0:02.098     8
20) P. Gasly, Toro Rosso     1:25.295     0:02.471     7

Andra korta nyheter


Vi kan notera att…
…Red Bull körde med supersoft i Q2, det gör att deras bilar startar racet på den gummiblandningen. Samtliga andra bilar startar på ultrasoft. Tanken är nog att komma igenom på ett depåstopp. Något som Pirelli vill undvika i år, Sportbladet har pratat med chefen Mario Isola. Mer om det läser du här.

….Daniel Ricciardo flyttas tillbaka tre platser i starten. Under fredagens träning sänkte han inte farten tillräckligt mycket när det var rödflagg.

– Jag tycker att det är orättvist. Det är okej med en bestraffning, men man hade kunnat varna mig. Det finns flera möjligheter, men att skjuta mig i knät på det sättet innan säsongen ens har startat. Det borde domarna gjort bättre, säger Ricciardo.

….Force India kommer med ett nytt namn 2019, men redan i Melbourne har man satsat stort. Trots att budgeten är liten.
Efter testerna har teamet nu fått ett nytt golv, en lägre T-vinge, nyheter till sideboardsen. Enligt teamets ledning är nästan allt på bilen – utan framvingen och motorn – nytt. Det räckte till Q2.

.….Fernando Alonso skämtade kring Haas:
– Det är en replika av fjolårets Ferrari och den vann här förra året….
Själv var han nöjd med plats 11 i kvalet.
– Vi har en bra racepace, bättre än kval pace och det finns mer att hämta. Vi är i en bra position för att ta poäng i morgon.

…racestart klockan 07.10 – glöm inte att ställa om klockan. Mobilen brukar ställa om sig själv.

…häng med på vår livebavakning från racet.

…Pirelli meddelar vilka däck som förarna kan använda i morgon

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB