Startsida / Inlägg

Resultat från F1-test 2 i Barcelona, dag 1

av Anna Andersson

Andra testveckan i Barcelona har inletts med fantastiska förhållanden. Strålande sol, runt 15 grader i luften och 20 grader i asfalten.
Borta är snön och kylan, nu  börjar det liknar det Formel 1.
Äntligen fick förarna – och teamen –  en liten försmak av vad deras bilar kan prestera

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany steers his car during a Formula One pre-season testing session in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Tuesday, March 6, 2018. (AP Photo/Manu Fernandez)
Vettel kör varv efter varv (AP Photo)

Sebastien Vettel körde makalösa 171 varv och han hade också den snabbaste varvtiden med 1.20,396. Självklart får du resultat från F1-test 2 i Barcelona, dag 1 här i F1-bloggen.

 

•••
Marcus Ericsson inledde dagen i garaget, men kom sedan ut på banan och körde hela 120 varv, bara Max Verstappen (130) och Sebastian Vettel (171) körde fler. Mercedes, som delade sin dag på två förare körde också över 170 varv. Sauber låg ungefär 1,3 sekunder efter toppen med två bilar (McLarens Vandoorne och Williams Stroll) bakom sig.
Det utan att Ericsson körde för att pressa några tider.
– Nej. Det finns mer att ge, men så är det hos alla andra också, säger manager och expert Eje Elgh.
– Vi får väl se när vi kommer till Australien, men förhoppningen är att vi ska vara lite närmare de andra konkurrenterna i år i alla fall.
Då syftar han säkerligen på Williams och Toro Rosso, kanske McLaren om problemen med tillförlitligheten fortsätter. Force India har visserligen ekonomiska bekymmer och deras tider låg i närheten av Ericssons, men de startar trots allt på en högre nivå med tanke på hur bra deras bil var 2017 och Renault spås av många bli det team som tar det största steget framåt under säsongen.

– Kan vi kliva in i nedre delen av mittfältet är det en bra början, säger Marcus Ericsson.

– Vi måste jobba på balansen i bilen, hitta rätt fönster för däcken att jobba i, men det finns potential. I fjol kändes det som om vi fick ut max av den bilen, men i år finns det m er. När det funkar så känner jag att det finns mycket att jobba vidare på, men samtidigt finns det tillfällen när det inte funkar och det är de vi måste ta bort.

Resultat från F1-test 2 i Barcelona, dag 1

1 ) S.Vettel, Ferrari                      1:20.396         167     Medium
2) V.Bottas, Mercedes     1:20.596     +0.200     86     Soft
3) M.Verstappen, Red Bull     1:20.649     +0.253     126     Medium
4) L.Hamilton, Mercedes     1:20.808     +0.412     87     Soft
5) P.Gasly,  Toro Rosso     1:20.973     +0.577     54     Soft
6) K.Magnussen, Haas     1:21.298     +0.902     92     Soft
7) N.Hülkenberg, Renault     1:21.432     +1.036     48     Medium
8) C.Sainz , Renault                      1:21.455     +1.059     91     Soft
9) S.Sirotkin, Williams     1:21.588     +1.192     42     Soft
10) S.Perez, Force India             1:21.643  +1.247     92     Soft
11) M.Ericsson, Sauber     1:21.706     +1.310     117     Supersoft
12) S.Vandoorne, McLaren     1:21.946     +1.550     38     Supersoft
13) L.Stroll, Williams     1:22.937     +2.541     82     Hypersoft

Korta nyheter från Barcelona

Annars kan vi notera att…

…de flesta teamen nyttjade förhållandena och ägnade sig åt longruns. Inte åt att jaga snabba varvtider.
…Renault hade problem med en sensor under förmiddagen och Nico Hülkenberg körde bara 48 varv. Efter det ställde teamet in pressmötet med tysken. Carlos Sainz körde däremot 91 varv under eftermiddagen.
…Tatiana Caleron var utvecklingsförare hos Sauber 2017. I år är hon testförare. Hon ska coachas, köra i simulatorn och vara med på ett par tävlingshelger, men det sägs ingenting om att verkligen köra en F1:a. Hon ska tävla vidare i GP3.

McLaren's Belgian driver Stoffel Vandoorne stands next to his broken down car at the Circuit de Catalunya on March 6, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the first day of the second week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Känns det igen? McLaren med problem./ AFP PHOTO

…Stoffel Vandoorne tillbringade en stor del av förmiddagen i garaget, det sögs att det var ett batteri som strulade, men sedan pratas det också om att McLaren verkar ha ett problem med kylningen. Under eftermiddagen var det hydrauliken som strulade. Mycket att jobba med, för att ta VM-poäng krävs det som bekant att bilen tar sig i mål.
…Toro Rosso, som tagit över Honda som motorleverantör, var bra med under förmiddagen med sina 50 varv, men eftermiddagen var tyngre. Gasly körde totalt 54 varv.
…Haas har haft problem med ERS under dagen.
…Max Verstappen har pappa Jos med på testerna. Han sitter i bilen, intill sträckan och kollar precis vad som händer med sonen.

•••

Nu ska jag kuta ner på några pressmöten. Text från testerna dyker upp på webben så snart jag hinner, men bloggen kör vi igång igen i morgon.

Vill du veta vem som kör?

Schemat för veckan hittar du här.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB