Resultatet från F1-test 1 2018
avDet är dags att sammanfatta resultatet från F1-test 1 2018.
Snö. Hagel. Is. Regn.
Men under den fjärde och sista testdagen visade Barcelona sig från en betydligt bättre sida. Borta var snön och även om banan var något blöt under förmiddagen så ökade temperaturerna. Under dagen klev den upp till 16 grader i luften och ungefär 25 grader i asfalten.
Efter ungefär två timmar kunde förarna byta till intermediates och runt klockan 13.00 var det flera som körde med slicks.
Snabbast av alla var Lewis Hamilton med sina mediumdäck, före överraskningen Stoffel Vandoorne, McLaren, som körde med hypersoft. McLaren verkar trivas bra med sin nya motor från Renault.
Här har du resultatet för testdag 4.
1) Hamilton, Mercedes 1:19.333 69 Medium
2) Vandoorne, McLaren 1:19.854 +0.521 110 Hypersoft
3) Vettel, Ferrari 1:20.241 +0.908 120 Soft
4) Magnussen, Haas 1:20.317 +0.984 96 Supersoft
5) Alonso, McLaren 1:20.329 +0.996 51 Supersoft
6 ) Sainz, Renault 1:20.940 +1.607 59 Medium
7) Stroll, Williams 1:21.142 +1.809 54 Soft
8) Perez, Force India 1:21.973 +2.640 65 Soft
9) Verstappen, Red Bull 1:22.058 +2.725 35 Soft
10) Gasly, Toro Rosso 1:22.134 +2.801 147 Supersoft
11) Hülkenberg, Renault 1:22.507 +3.174 49 Soft
12) Bottas, Mercedes 1:22.789 +3.456 60 Medium
13) Leclerc, Sauber 1:22.808 +3.475 59 Soft
14) Ericsson, Sauber 1:23.825 +4.492 79 Supersoft
15) Sirotkin, Williams 1:31.979 +12.646 Intermediates
Hela resultatet från F1-test 1 2018
1) L.Hamilton, Mercedes 1:19.333
2) S.Vettel, Ferrari 1:19.673 +0.340
3) S.Vandoorne, McLaren 1:19.854 +0.521
4) V.Bottas, Mercedes 1:19.976 +0.643
5) D.Ricciardo, Red Bull 1:20.179 +0.846
6) K.Magnussen, Haas 1:20.317 +0.984
7) M.Verstappen, Red Bull 1:20.326 +0.993
8) F.Alonso, McLaren 1:20.329 +0.996
9) K.Räikkönen, Ferrari 1:20.506 +1.173
10) N.Hülkenberg, Renault 1:20.547 +1.214
11) C.Sainz, Renault 1:20.940 +1.607
12) L.Stroll, Williams 1:21.142 +1.809
13) P.Gasly, Toro Rosso 1:21.318 +1.985
14) R.Kubica, Williams 1:21.495 +2.162
15) S.Sirotkin, Williams 1:21.822 +2.489
16) E.Ocon, Force India 1:21.841 +2.508
17) S.Perez, Force India 1:21.973 +2.640
18) B.Hartley, Toro Rosso 1:22.371 +3.038
19) R.Grosjean, Haas 1:22.578 +3.245
20) C.Leclerc, Sauber 1:22.721 +3.388
21) M.Ericsson, Sauber 1:23.408 +4.075
22) N.Mazepin, Force India 1:25.628 +6.295
Jag har skrivit det många gånger, men det tål att påpekas igen, tidena har ingen betydelse under testerna för alla team har helt olika program och testar olika saker. Det är viktigt att få tid på banan, samla data och kilometrar – och att alla grejerna håller….
Tillförlitligheten är det som avgör när det kommer till kampen om en VM-titel.
Här är teamen och antalet varvsom körts första veckan
1 | Toro Rosso | 324 |
2 | Mercedes | 306 |
3 | Ferrari | 298 |
4 | Sauber | 283 |
5 | Renault | 272 |
6 | McLaren | 257 |
7 | Williams | 227 |
8 | Red Bull | 207 |
9 | Haas | 185 |
10 | Force India | 166 |
Andra nyheter:
Vi kan notera att…
….Mercedes och Red Bull visade upp en ny framvinge.
…Marcus Ericsson orsakade den första röda flaggan när han fastnade i gruset vid kurva 2.
The cause of our brief red flag this morning… ?#F1 #F1Testing pic.twitter.com/8dqWmzzAZZ
— Formula 1 (@F1) March 1, 2018
…Ericsson körde under förmiddagen och Charles Leclerc under eftermiddagen. Svensken hann med 79 varv.
…Honda som hade sådana problem för ett år sedan, då tillsammans med McLaren, verkar ha hittat ett fungerande samarbete med Toro Rosso. Problemen verkar vara som bortblåsta och Pierre Gasly körde hela 147 varv under torsdagen.
…Red Bull har haft stora problem under dagen. Det blev inte ens 40 varv eftersom Max Verstappen parkerade bilen i gruset i kurva 12 under eftermiddagen.
– Det var inget vidare slut på en väldigt svår vecka. Det tog tid innan banan nådde upp till de förhålanden som vi trivs i och vi körde mest för att jobba med aerodynamiken, säger Head of Race Engineering Guillaume Rocquelin.
– Vi hade problem med tillförlitligheten under eftermiddagen och sedan snurrade Max av, men vi kunde lösa våra problem snabbrt och allt som all är vi nöjda med hur bilen svarar.
…Pirellis chef Mario Isola har koll på läget:
– Jag förstår att det nya hypermjuka däcket fungerar, det har ett lägre fönster och arbetar bra när det är lite kallare, säger han och påpekar att den nya asfalten i Barcelona spelar en stor roll.
– Den är tre gånger så hal som den andra På gammal asfalt hade däcket inte överlevt mer än ett halvt varv.
Nästa F1-test, de fyra avslitande dagarna inför årets säsong, inleds på tisdag.