Startsida / Inlägg

Resultatet från F1-test 1 2018

av Anna Andersson

Det är dags att sammanfatta resultatet från F1-test 1 2018.
Snö. Hagel. Is. Regn.
Men under den fjärde och sista testdagen visade Barcelona sig från en betydligt bättre sida. Borta var snön och även om banan var något blöt under förmiddagen så ökade temperaturerna. Under dagen klev den upp till 16 grader i luften och ungefär 25 grader i asfalten.
Efter ungefär två timmar kunde förarna byta till intermediates och runt klockan 13.00  var det flera som körde med slicks.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives at the Circuit de Catalunya on February 26, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the first day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Hamilton i topp/ AFP PHOTO / JOSE JORDAN

Snabbast av alla var Lewis Hamilton med sina mediumdäck, före överraskningen Stoffel Vandoorne, McLaren, som körde med hypersoft. McLaren verkar trivas bra med sin nya motor från Renault.

 

 

Här har du resultatet för testdag 4.

1) Hamilton, Mercedes  1:19.333  69 Medium
2) Vandoorne, McLaren     1:19.854     +0.521     110     Hypersoft
3) Vettel, Ferrari     1:20.241     +0.908     120     Soft
4) Magnussen, Haas     1:20.317     +0.984     96     Supersoft
5) Alonso, McLaren     1:20.329     +0.996     51     Supersoft
6 ) Sainz, Renault     1:20.940     +1.607     59     Medium
7) Stroll, Williams     1:21.142     +1.809     54     Soft
8) Perez, Force India     1:21.973     +2.640     65     Soft
9) Verstappen, Red Bull     1:22.058     +2.725     35     Soft
10) Gasly, Toro Rosso     1:22.134     +2.801     147     Supersoft
11) Hülkenberg, Renault     1:22.507     +3.174     49     Soft
12) Bottas, Mercedes     1:22.789     +3.456     60     Medium
13) Leclerc, Sauber     1:22.808     +3.475     59     Soft
14) Ericsson, Sauber     1:23.825     +4.492     79    Supersoft
15) Sirotkin, Williams     1:31.979     +12.646         Intermediates

Hela resultatet från F1-test 1 2018

1) L.Hamilton,  Mercedes     1:19.333
2) S.Vettel, Ferrari     1:19.673     +0.340
3) S.Vandoorne, McLaren     1:19.854     +0.521
4) V.Bottas, Mercedes     1:19.976     +0.643
5) D.Ricciardo, Red Bull     1:20.179     +0.846
6) K.Magnussen, Haas     1:20.317     +0.984
7) M.Verstappen, Red Bull     1:20.326     +0.993
8) F.Alonso, McLaren     1:20.329     +0.996
9) K.Räikkönen, Ferrari     1:20.506     +1.173
10) N.Hülkenberg, Renault     1:20.547     +1.214
11) C.Sainz, Renault     1:20.940     +1.607
12) L.Stroll, Williams     1:21.142     +1.809
13) P.Gasly, Toro Rosso     1:21.318     +1.985
14) R.Kubica, Williams     1:21.495     +2.162
15) S.Sirotkin, Williams     1:21.822     +2.489
16) E.Ocon, Force India     1:21.841     +2.508
17) S.Perez, Force India     1:21.973     +2.640
18) B.Hartley, Toro Rosso     1:22.371     +3.038
19) R.Grosjean, Haas     1:22.578     +3.245
20) C.Leclerc, Sauber     1:22.721     +3.388
21) M.Ericsson, Sauber     1:23.408     +4.075
22) N.Mazepin, Force India     1:25.628     +6.295

Sauber F1 Team's Swedish driver Marcus Ericsson drives at the Circuit de Catalunya on March 1, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the fourth day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / Josep LAGO
Marcus Ericsson med 79 varv under torsdagen. / AFP PHOTO

Jag har skrivit det många gånger, men det tål att påpekas igen, tidena har ingen betydelse under testerna för alla team har helt olika program och testar olika saker. Det är viktigt att få tid på banan, samla data och kilometrar – och att alla grejerna håller….

Tillförlitligheten är det som avgör när det kommer till kampen om en VM-titel.

 

 Här är teamen och antalet varvsom körts första veckan

1 Toro Rosso 324
2 Mercedes 306
3 Ferrari 298
4 Sauber 283
5 Renault 272
6 McLaren 257
7 Williams 227
8 Red Bull 207
9 Haas 185
10 Force India 166

Andra nyheter:

Vi kan notera att…
….Mercedes och Red Bull visade upp en ny framvinge.
…Marcus Ericsson orsakade den första röda flaggan när han fastnade i gruset vid kurva 2.

 


…Ericsson körde under förmiddagen och Charles Leclerc under eftermiddagen. Svensken hann med 79 varv.
…Honda som hade sådana problem för ett år sedan, då tillsammans med McLaren, verkar ha hittat ett fungerande samarbete med Toro Rosso. Problemen verkar vara som bortblåsta och Pierre Gasly körde hela 147 varv under torsdagen.
…Red Bull har haft stora problem under dagen. Det blev inte ens 40 varv eftersom Max Verstappen parkerade bilen i gruset i kurva 12 under eftermiddagen.

– Det var inget vidare slut på en väldigt svår vecka. Det tog tid innan banan nådde upp till de förhålanden som vi trivs i och vi körde mest för att jobba med aerodynamiken, säger Head of Race Engineering Guillaume Rocquelin.

– Vi hade problem med tillförlitligheten under eftermiddagen och sedan snurrade Max av, men vi kunde lösa våra problem snabbrt och allt som all är vi nöjda med hur bilen svarar.
…Pirellis chef Mario Isola har koll på läget:
– Jag förstår att det nya hypermjuka däcket fungerar, det har ett lägre fönster och arbetar bra när det är lite kallare, säger han och påpekar att den nya asfalten i Barcelona spelar en stor roll.
– Den är tre gånger så hal som den andra På gammal asfalt hade däcket inte överlevt mer än ett halvt varv.

 

Nästa F1-test, de fyra avslitande dagarna inför årets säsong, inleds på tisdag.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB