Sebastian Vettel slog nytt varvrekord på testdag 3
avSebastian Vettel valde att testa vad Ferrarin gick för innan han åker till Australien.
Han gav allt han kunde och körde ett varv på 1.17,182.
Sebastian Vettel slog nytt varvrekord på testdag 3, han slog den tid som Daniel Ricciardo satte i går men verkade inte speciellt glad.
Han bjöd inte ens på ett leende.
– Men varför ska jag stå här och vara fylld av eufori?, säger Sebastian Vettel.
– Det är test och det handlar om vad man gör, i dag gjorde vi något annat än alla andra.
Sebastian Vettel slog nytt varvrekord på testdag 3
Mercedes tog däremot inte upp den kampen i dag, Valtteri Bottas satsade på longruns och körde med mediumdäcken under förmiddagen precis som Lewis Hamilton under eftermiddagen. Max Verstappen körde också med hårdare däckblandningar och var närmare tre sekunder efter Sebastian Vettel.
– Jag tycker att det är ett steg framåt jämfört med förra året, men eftersom vi inte vet var de andra står så säger det ingenting. Vi får se hur vi ligger till när vi kommer till Australien, säger Vettel.
– Det är ingen hemlighet att Mercedes är favoriter. Oavsett när man ser dem ser de riktigt starka ut.
Men med tanke på att alla de tre stora teamen verkar vara på olika program så kan vi egentligen bara dra en säker slutsats – att det är enormt svårt att göra någon bedömning av tiderna under ett F1-test.
Resultat F1-test 2 dag 3 2018
1) S.Vettel , Ferrari 1:17.182 188 Hypersoft
2) K.Magnussen, Haas 1:18.360 +1.178 153 Supersoft
3) P.Gasly Toro Rosso, 1:18.363 +1.181 169 Hypersoft
4) N.Hülkenberg, Renault 1:18.675 +1.493 79 Hypersoft
5) C.Sainz, Renault 1:18.725 +1.543 69 Hypersoft
6) S.Vandoorne, McLaren 1:18.855 +1.673 150 Hypersoft
7) M.Ericsson , Sauber 1:19.244 +2.062 148 Hypersoft
8) L.Hamilton, Mercedes 1:19.296 +2.114 84 Medium
9) V.Bottas, Mercedes 1:19.532 +2.350 97 Medium
10) R.Kubica, Williams 1:19.629 +2.447 73 Supersoft
11) S.Perez, Force India 1:19.634 +2.452 159 Hypersoft
12) M.Verstappen, Red Bull 1:19.842 +2.660 187 Soft
13) L.Stroll, Williams 1:20.276 +3.094 67 Ultrasoft
Vill du läsa mer om testet? Här gör du det.
Marcus Ericsson sammanfattar sitt test
Marcus Ericsson avslutade sitt testande i dag. Jag skulle tro att han är ganska nöjd med antalet varv och även med att han fick på de hypermjuka däcken och tryckte gasen i botten. Det resulterade i en tid under 1.20, han 1.19,224. Däremot slutade hans racesimulering i gruset i kurva 4.
Han förklarade efteråt att han tappade bakändan av bilen.
– Men sedan är det väldigt kritiskt med däcken för hur du använder dem och där var vi inte alls med i matchen i dag utan vi var lämnade rätt mycket tid där. Det finns rätt mycket att hämta och det är positivt, säger Marcus Ericsson.
– Får man inte alla fyra däcken i rätt fönster så fungerar inte balansen och har du inte balansen i bilen så kan du inte puscha bilen till sin gräns. Vi hade stora problem att få in fram och bakdäcken i rätt fönster på samma gång och det var det stora problemet. Förhoppningsvis är det lite varmare när vi ska köra loppen i år och då brukar det vara lite enklare. Temperaturen i däcken brukar alltid vara ett problem under testerna.
Ericsson positiv
I och med att Ericsson bara hade ett set hypersoft och inte lyckades få in temperaturen rätt, han upplevde att det var en stor skillnad mellan det ultramjuka och det hypermjuka däcket, så finns det fortfarande mycket tid att hämta. Det kan gå betydligt snabbare – och då var han ändå sjua i dag.
– Jag tycker att vi tog stora steg under dagen och fick en större förståelse. Under morgonen när vi tryckte på för bra tider så fick vi inte riktigt ordning på däcken och vi fick inte in de i rätt fönster och där lämnade vi rätt mycket tid. Förhoppningsvis kan vi få till det i morgon och då ska vi se det på klockan också, säger Ericsson.
•Med den bakgrunden är en sjunde tid inte så illa, eller hur ser du det?
– Det är det som jag känner. Varken när det gäller däcken eller balansen är vi hundra än och ändå är vi så pass bra med. Det gör att det känns lite positivt ändå.
Andra snackisar från Barcelona
Annars man vi notera att…
…Sebastian Vettel körde 186 varv, men han körde inte flest. Det gjorde Max Verstappen med 187 varv.
…Williams kan konstatera att deras testförare Robert Kubica är riktigt snabb. Han körde fler varv än Lance Stroll och han körde dessutom snabbare (även om Kubica hade det mjukare däcket) och han var snabbare än vad Sergej Sirotkin var i går (men han hade också en hårdare gummiblandning än Kubica). Frågan är bara hur länge det är lugn och ro i det stallet, där den mest erfarna föraren trots allt är testförare.
…det snackas om F1-lopp i Miami, Hanoi och Buenos Aires. Köpenhamn har också visat intresse. Frågan är om F1-kalendern snart utökas från de 21 loppen per år till 25?
…Toto Wolff, stallchef hos Mercedes, har brutit tummen. En olycka i skidbacken har försett honom med ett blått bandage runt höger hand, men till säsongsstarten ska han vara helt frisk igen.
…Lewis Hamilton, Mercedes, Valtteri Bottas, Mercedes och Lance Stroll, Williams, tillbringar all tid på banan. Faktum är att de inte bor på hotell utan övernattar i trailers eller husbilar här på banan. Det gör även Sebastian Vettels pappa som kört husbilen från Heppenheim i Tyskland för att parkera den mitt utanför F1-banan här i Montmelo så han kan följa sonens tester.
•••
I morgon fredag avslutas årets F1-tester i Barcelona.
Alla lopp, datum och tider hittar du i Sportbladets stora guide. Här är den.