Startsida / Inlägg

Resultat inför Kinas GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Från hettan i Bahrain till regn och betydligt kyligare temperaturer i Kina.
Det förändrar förutsättningarna – och det är jämnt.
I dag får du ett resultat inför Kinas GP i Formel 1 2018.
Men innan dess kan vi konstatera att det är enormt väldigt tight. Det skiljde tusendelar mellan

Mercedes' British driver Lewis Hamilton takes a corner during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 13, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Resultat inför Kinas GP i Formel 1 2018 – Hamilton i topp. / AFP PHOTO

Hamilton som var snabbast och Räikkönen som var tvåa. De fyra främsta förarna återfinnas alla inom 0.1 sekunder.
– Det kändes bättre under eftermiddagen vi jobbar vidare och jag hoppas att jag är lycklig i morgon, säger Vettel.
– Det var rätt svårt överlag i dag men vi är lära och jag tror att vi kan förbättra oss.
Red Bulls Max Verstappen slutade femma efter de båda bilarna från Mercedes och Ferrari.
– Vi jobbade mycket med inställningarna under det första passet för att lära oss att förstå bilen bättre och i slutet av dagen såg det riktigt bra ut. Jag tycker att vi ska vara nöjda, säger Max Verstappen.
– Det är alltid skönt att kunna avsluta dagen utan att ha haft några större problem och det verkar inte som om vi är allt för långt efter.
Även Daniel Ricciardo är positiv. Han menar att longrunsen känns bra, däcken med namnet medium och de med namnet soft fungerar bra.
– Vi måste bara få de ultramjuka att jobba lite bättre, säger han.

Resultat inför Kinas GP i Formel 1 2018

Träning 2
1) Lewis Hamilton Mercedes 1m33.482s – 26
2) Kimi Räikkönen Ferrari 1m33.489s 0.007s 26
3) Valtteri Bottas Mercedes 1m33.515s 0.033s 27
4) Sebastian Vettel Ferrari 1m33.590s 0.108s 27
5) Max Verstappen Red Bull/Renault 1m33.823s 0.341s 26
6) Nico Hülkenberg Renault 1m34.313s 0.831s 30
7) Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m34.458s 0.976s 26
8) Carlos Sainz Renault 1m34.473s 0.991s 28
9) Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m34.557s 1.075s 26
10) Fernando Alonso McLaren/Renault 1m34.632s 1.150s 23
11) Sergio Perez Force India/Mercedes 1m34.792s 1.310s 30
12) Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m34.849s 1.367s 33
13) Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m34.874s 1.392s 30
14) Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m35.163s 1.681s 22
15) Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m35.333s 1.851s 37
16) Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m35.340s 1.858s 31
17) Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m35.624s 2.142s 29
18) Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m35.916s 2.434s 26
19) Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m36.471s 2.989s 26
20) Lance Stroll Williams/Mercedes 1m37.147s 3.665s 19

Texten från fredagens träningar läser du här.

Vill du hänga med Marcus Ericsson ett varv runt banan läser du här.

Guiden till helgens tävling hittar du här.

Därför skedde missen i depån

 

CORRECTS FROM BITTED TO HIT-Ferrari mechanic Francesco, lies on the ground after being hit by Ferrari driver Kimi Raikkonen during a pit stop the Bahrain Formula One Grand Prix, at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Sunday, April 8, 2018. (Pool/Giuseppe Cacace Via AP)
Olyckan i Bahrain. ( AP)

Ferrari har analyserat misstaget som skedde under Bahrains GP, när en mekaniker bröt benet.
– Vi arbetar med tre delar för att depåstoppet ska gå så smidigt som möjligt. En mänsklig del, mekanisk del och en elektronisk kontroll, säger Ferraris teamchef Maurizio Arrivabene i samband med F1-loppet i Kina.
– Det elektroniska systemet som ger det gröna ljuset, uppmärksammade inte felet som låg på vänster bakhjul och ljuset slog om till grönt.
Mekanikern Francesco Cigarini har opererats. Han mår efter omständigheterna väl, men kommer att ersättas av en annan medarbetare i Kina.

Andra snabba nyheter

Vi kan notera att….
…det inte såg ut som om Red Bull ens testade mediumdäcken på sin longrun.
…väderprognosen talar om kyla, eller i alla fall om betydligt kyligare temperaturer än i Bahrain. Risken för regn ligger på 35 procent under kvalet och temperaturen ska ligga kring 16 grader. På söndag ska det vara uppehåll och ungefär 19 grader varmt.
…Kevin Magnussen var snabb på tränignarna medan Romain Grosjean halkar efter.
…McLaren gjorde en miss i samband med däckbytet på Stoffel Vandoornes bil. Priset? Böter på 5000 euro.
….Williams har inga poäng och tror inte att man överlever Q1 i helgen.
– Det blir svårt att ta sig till Q2 men så är debara säger Lance Stroll.
…Max Verstappen kraschade under kvalet till Bahrains GP. Nu förklarar Christian Horner vad som hände:
– Han körde upp på den höga kantstenen och fick ett slag på den foten han hade på gaspedalen.

 

Däcktillverkaren Pirellis tankar inför racet:

 

” Till Kinas Grand Prix, säsongens tredje F1-tävling, har Pirelli valt ut däcken medium, soft och ultrasoft. Valet av däck är ovanligt eftersom det innebär att däcket supersoft (mellan soft och ultrasoft i hårdhet) har ”hoppats över”. Vädret i Shanghai har en tendens att vara oförutsägbart och det finns därför en chans att även regndäcket Cinturato kommer till användning.

Loppet i Shanghai bjuder på en jämn blandning av raksträckor och kurvor, där strategivalet många gånger tidigare visat sig vara avgörande.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Första och trettonde kurvan är de mest krävande för däcken.
  • Det finns en lång raksträcka som kan ha en ”svalkande” effekt på däcken, vilket betyder att förarna behöver vara uppmärksamma på bromsområdet: detta är också en guldchansför omkörning.
  • Banan används inte särskilt mycket under året, vilket kan medföra att den känns ”hal”.
  • 2017 års strategier påverkades av regn och säkerhetsbilar. Lewis Hamilton vann efter två depåstopp. Han startade på medium och avslutade på soft.
  • Banan är relativt snabb och ”böljande”, där däcken i större utsträckning utsätts för sidokrafter (kurvor) än för längsgående krafter (acceleration och bromsning).

VAD ÄR NYTT?

  • Det lila ultrasoft-däcket gör kinesisk debut, medan förra årets supersoft alltså saknas. ”

 

Missa nu ingenting:

Kvalet till Kinas GP startar i morgon  lördag klockan 08.00

Racet söndag klockan 08.10.

Då liverapporterar jag också från racet.

 

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB