Guide till F1 i Baku, Azerbajdzjan GP 2018
avBaku. I fjol var det ett mycket minnesvärt race.
I år känns det som om det kan bli minst lika spännande.
För att ladda upp inför helgen ger jag dig en guide till F1 i Baku, Azerbajdzjan GP 2018.
– Baku skiljer sig från andra stadsbanor eftersom det finns så många omkörningsmöjligheter, säger Daniel Ricciardo.
– Det går att köra om, till skillnad från banor som Monaco eller Singapore. Det svåraste av allt är att bromsa rätt. Det är så många bromspunkter där du måste vara modig, bromsa så sent du bara kan, men det finns inte något utrymme för att göra misstag. Om du låser hjulen sitter du i muren. Det svåraste i Baku är att hitta rätt punkt att bromsa på och att ha självförtroendet att göra det också.
Han vann i Kina för två veckor sedan och förra året styre han sin Red Bull till seger i Baku.
– Fjolårets tävling var helt galen, för så många människor. Precis som i Shanghai hade vi en bra strategi och tog helt rätt beslut. Jag trodde att jag skulle få kämpa mig genom fältet, men alla som låg i topp körde av, som flugor ungefär, och jag gjorde ett par snygga omkörningar och höll i. Det var lite förvirrande när jag körde över mållinjen, jag visste inte riktigt hur vi hade lyckats. Det var så intensivt. Det var galet, roligt och något att minnas.
För övrigt var det i Baku 2017 som Sebastian Vettel tappade fattningen och körde in i Lewis Hamilton….
Du kan höra deras kommentarer efteråt i klippet.
Vettel straffades av FIA för incidenten och har i efterhand sagt att det är en av de få sakerna i sitt liv han ångar:
– I stridens hetta så överreagerade jag, därför vill jag be Lewis och alla människor som såg loppet om ursäkt.
Guide till F1 i Baku, Azerbajdzjan GP 2018
Baku City Circuit
Tiderna som gäller i helgen hittar du här:
Längd: 6,003 km – motsols
Varv: 51
Avstånd till kurva ett: 330 m
Kurvor: 8 höger/12 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 9 (T2, T3, T4, T6, T7, T8, T11, T12, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T17, T18, T19, T20)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromszoner: 9 ( 5 hårda)
Bromsslitage: Högt
Maxfart utan DRS: 340 km/tim
Lägsta fart: 74 km/tim
Genomsnittsfart: 198 km/tim
Antal växlingar per varv: 78
Depårakan – med hastighetsbegränsning: 390 m
Körtid i depån med hastighetsbegränsning på 60 km/tim: 23,4 sek.
Vinnande strategi 2017: 4 depåstopp ( de flesta förarna gjorde 3 stopp)
Säkerhetsbilen: Den har aldrig varit på banan.
Banans debut: 2016. Detta är den tredje tävlingen i Baku.
Första pole position – och segrare: Nico Rosberg, Mercedes, 2016.
Antal vinster från pole position: 1
Segrare från högsta startposition: Daniel Ricciardo vann från startposition 10 år 2017.
Antal omkörningar 2017: 137 (25 med DRS)
Häng med Lewis Hamilton – så tog han pole 2017:
Kval 2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Sergio Perez, Force India
7. Esteban Ocon, Force India
8. Lance Stroll, Williams
Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:42.758 (Nico Rosberg, Mercedes)
Race 2017:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Lance Stroll, Williams
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Esteban Ocon, Force India
7. Kevin Magnussen, Haas F1
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
——–
11. Marcus Ericsson, Sauber.
Snabbaste varvet – i racet:
Absolut: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
2017: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:46.485 (Nico Rosberg, Mercedes)
Veckans snackis
Vad är det för extra spak på Sebastian Vettels ratt?
Varför har han den, men inte Kimi Räikkönen?
? Seb’s got one more paddle than Kimi
What could it be for? ? >> https://t.co/7RP6akcgET#TechTuesday #F1 pic.twitter.com/a5imEYvq3a
— Formula 1 (@F1) April 24, 2018
Det är en skruvknapp på den också som du kan styra och det betyder att spaken inte är någonting du använder för att stänga av eller sätta på någonting, som DRS.
Vad tror du?
Andra snabba nyheter:
Detta är bilen som Ayrton Senna körde under sitt första F1-tes, den 19 juli 1983. DEt är samma bil som Keke Rosberg vann Monacos GP med 1983. Nu har den varit ute på banan igen – rattad av en före detta F1-förare:
Ayrton Senna had his first ever F1 test in this car in 1983…. Very privileged to be out testing in it yesterday despite the weather! Sounds fantastic… #Senna #F1 #DFV #KekeRosberg #MonacoGPWinner @WilliamsRacing pic.twitter.com/uKtf22HfnP
— Karun Chandhok (@karunchandhok) April 25, 2018
Varken Spa eller Suzuka har något kontrakt för att arrangera F1 2019. Det skriver racefans.net.
Samtidigt har F1:s PR-chef Sean Bratches klargjort var han ser F1 i framtiden:
– Vi vill gärna ha två lopp i USA och i Kina, säegr han till AP.
– Vi jobbar också på att Hanoi, Vietnam, ska arrangera ett lopp de kommande åren.
TIdigare har Liberty media pratat om stadslopp i Las Vegas eller Miami, om Köpenhamn och om en comeback i Nederländerna.
Marcus Ericsson tror på en jämn helg:
– Det verkar som om vi och Williams ligger på ungefär samma nivå. I nedre delen av mittfältet.