Startsida / Inlägg

Mercedes problem inför F1 Azerbajdzjan 2018

av Anna Andersson

F1 är i Baku och nu är det full fart på den snabba stadsbanan.
Men vem ligger bäst till?
Konkurrenterna svarar mästarteamet och Valtteri Bottas var snabbast under den första träningen, men Mercedes har problem inför F1 Azerbajdzjan 2018.
– Precis som tidigare är Mercedes favorit, säger VM-ledaren Sebastian Vettel.
– Samtidigt är alla de tre toppteamen  på ungefär samma nivå och den som  gör det bästa jobbet under helgen vinner.

Mercedes har problem inför F1 Azerbajdzjan 2018

Mercedes' British driver Lewis Hamilton takes a corner during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 13, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Ingen seger på tre lopp – Mercedes har problem inför F1 i Azerbajdzjan 2018 / AFP PHOTO /

Lewis Hamilton påpekar att det är däcken som är Mercedes stora problem:
– Däcksituationen har varit ett problem under de senaste loppen, framförallt i Bahrain säger Hamilton enligt motorsporttotal.

Mercedes har problem att få in däcken i den temperaturen där de jobbar allra bäst, hos Mercedes är det fönstret förhållandevis litet.
– Det är svårt att lösa det problemet under en helg, vi har rätt lite tid på träningarna, men det är klart att vi måste jobba på det, säger Hamilton som hoppas kunna slåss om segern på söndag.
– Vi vet att det är otroligt jämnt mellan Mercedes och Ferrari, men vi vet inte alls var vi står. Bilen funkar bra, men vi måste lära oss att förstå däcken. En helg fungerar de, men nästa fungerar de inte alls.

Red Bull's Australian driver Daniel Ricciardo waits in his car during the first practise session ahead of the Formula One Azerbaijan Grand Prix in Baku on April 27, 2018. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
 Daniel Ricciardo tror på sin bil. / AFP PHOTO /

Red Bull och framförallt Daniel Ricciardo imponerade mest under fredagen i Baku. Han var med i toppdn under det första passet och var snabbast under det andra. Han har självförtroende och han har förtroende för bilen.

– Det blir en rejäl kamp under kvalet och racet sa han efter träningarna.

– RB 14 känns stark och jag har förtroende för den. Det är väldigt viktigt på en stadsbana

Han var extremt stark i den andra sektorn, genom den gamla staden där det är kurvor som dominerar och han tror att det är just den sektorn som kommer att avgöra kvalet.

– Sektor två är nyckeln, jag vet inte vad våra konkurrenter kan förbättra och hur mycket tid de kan hämta, men även om vi inte tar första startled så är vi bra rustade inför racet. Vi tillhör favoriterna.

En guide inför helgens lopp hittar du här.

Uppdateringar för Sauber – och Williams

Många team har med sig nya uppdateringar till Baku, Williams, Renault, Haas och McLaren.  Det har även Marcus Ericsson och Sauber:
– Det är inga större grejer, men vi har lite uppdateringar och det handlar om aerodynamik. Det blir spännande att se vad det ger, säger han till motorsportmagazin.
– På pappret ska den här banan passa oss rätt bra, vår styrka är toppfarten och de lite långsammare kurvorna. Vi har ltie större problem med de medelsnabba och snabba kurvorna, men det finns inga sådana på denhär banan.
Ericsson var 17e man på det första passet, Leclerc slutade på placeringen framför.  Hans tankar inför sitt 80:e F1-lopp och den snabba stadsbanan läser du här.

Under den första träningen imponerade två team som återfunnits längre ner under årets inlending, Fore India och Williams (som är det enda teamet utan någon poäng 2018). För Force India var Sergio Perez trea och Esteban Ocon femma.

Williams Lance Stroll slutade elva på det första passet och Sergej Sirotkin på plats åtta. Ryssen erkänner att man är snabbare nu än under de tre inledande racen.
– Det finns en lösning, sa han när han mötte media inför helgens GP.
– Vi hittade en sak som gjorde att vi inte fick de siffror och den prestanda som vi hade förväntat oss, en sak som påverkade hur bilen fungerar. Nu gör vi allt för att lösa detta och vi tror att det är en sak som vi kan göra, att bilen kan vakna till liv och fungera så som det är tänkt.

En text och resultat från den andra träningen hittar du här.

Vettels hemliga spak

Snacket i depån fortsätter.  Vad är det egentligen med Sebastian Vettels ratt? Själv skrattar han.
– Vad? Finns det en spak? Den måste jag titta på för den har jag inte sett. Den måste de ha satt dit utan att säga till mig, säger Vettel.
– Den måste ge en enorm effekt, annars så hade den inte varit där. Det måste jag ta reda på.
Sedan ler han och säger:
– Det är ingen större hemlighet.
Vad teknikexperten Craig Scarborough tror om det hela kan du se i Motorsport show med Peter Windstor:

Banan ur däcktillverkarens perspektiv

Inför deltävlingen i Baku, säsongens första stadslopp, ger däcktillverkaren Pirelli sina tankar:
” Till helgens Grand Prix i Baku har Pirelli valt ut däcken soft, supersoft och ultrasoft. Det är ett ”steg” mjukare än förra årets däckval (medium, soft och supersoft), men i kombination med att samtliga däck blivit något mjukare inför säsongen 2018 innebär det praktiskt att förarna kommer att köra på däck som är hela två steg mjukare jämfört med i fjol.

I år äger Azerbajdzjans GP rum två månader tidigare än vanligt och temperaturerna kommer att vara svalare.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

    Loppet börjar strax efter klockan 16 lokal tid och banans temperatur sjunker snabbt i takt med att solen går ner.
    Eftersom Baku är en stadsbana omgiven av byggnader kastas en hel del skuggor på banan. Kombinationen av ljus och skuggor gör det än svårare att på förhand skapa sig en bild av hur temperaturerna varierar på olika delar av banan.
    Näst efter Spa (i Belgien) är Baku den längsta banan i hela Formel 1. En två kilometer lång raksträcka låter däcken svalna av.
    Förra årets lopp påverkades av säkerhetsbilar och röd flagg. På en så smal bana som Baku påverkar det mycket.
    Förra årets vinnarrecept var tre depåstopp, där det andra stoppet ägde rum i samband med att säkerhetsbilen befann sig på banan och det tredje i samband med röd flagg. Daniel Ricciardo vann loppet efter att ha börjat på startplats tio. Ricciardo körde på supersoft-soft-supersoft-supersoft.
    En av de största utmaningarna för förarna förra året handlade om att lyckas värma upp både fram- och bakhjul, något som lär bli minst lika svårt i år när temperaturerna kommer att vara svalare.

VAD ÄR NYTT?

    Mercedes, Ferrari och Red Bull har alla gjort olika däckval. Även inom förarteamen skiljer sig valen något.”

Snabba nyheter

Vi kan notera att….
…. teamen nu får fästa sina backspeglar på halo. Placeringen ändras inte, men de får fästas på antingen översidan eller undersidan av halon – men inte på båda.

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany waits in his team garage during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Renaults Hulk (AP )

….Nico Hülkenberg kvalföraren med stort K. Han vann samtliga kval dueller mot sin teamkamrat 2017, bortsett från ett tillfälle när han inte kunde köra in någon tid i Q2 och i år har han varit snabbare än Carlos Sainz i varje kval.  Han är dessutom en av två förare som inte förlorat någon teamduell under årets tre inledande GP. Den andra är McLarens Fernando Alonso.
…Max Verstappen har fortsatt svårt att hålla huvudet kallt. Under den första träningen kraschade han efter elva varv och fick parkera med en trasig framvinge.
– Jag vill vara den jag är, man lär sig av sina misstag, men det betyder inte att jag måste köra långsammare. Tvärtom, det betyder att man måste köra fortare, men med lite mer kontroll. Det har jag lärt mig, säger han.
…McLaren är långsammast i fältet sett till ren fart – även utan motorn från Honda. Till Baku kommer teamet med nyheter:
– Vi har flera lösningar med oss, de testas under fredagen. Jag hoppas att vi hittar farten, säger Fernando Alonso – som trots att farten inte har varit något vidare har kört ihop 22 poäng på tre lopp.
…Sergio Perez körde upp sig till plats tre på den första träningen, med tolv varv gamla däck. Det känns som en bana som passar Force India bra.
…Lewis Hamilton har skjutit upp sina förhandlingar med Mercedes.
…Daniel Ricciardo till Ferrari? Snacket går, men  Sebastian Vettel bryr sig inte.
– Det spelar mig ingen roll, säger han.

Vem kan bryta dominansen?

Sedan 100 lopp tillbaka kör segraren antingen en bil från Mercedes, Ferrari eller Red Bull. Det är med andra ord bara tre av tio team som kan vinna  ett lopp i F1. Den senaste föraren som vann utan att köra för något av de tre toppteamen var Lotus och Kimi Räikkönen, i Australien den 17 mars 2013. Nu kör han för Ferrari.

Vilket team kan bryta den dominansen?

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB