Startsida / Inlägg

F1 i Azerbajdzjan 2018 – ett race som hade allt

av Anna Andersson

Går det att börja andas nu?
F1-i loppet i Baku tog musten ur mig och säkerligen ur många av er andra också. F1 i Azerbajdzjan 2018 hade allt. Trånga passager, bra omkörningar, misstag, kollisioner, en spännande taktik, en oväntad segrare och en förare som fick sitt stora genombrott.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton takes a corner during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 13, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
F1 i Azerbajdzjan hade allt – och Hamilton i topp / AFP PHOTO

Dessutom hade det Lewis Hamilton som segrare – för första gången 2018. Den segern gav honom också ledningen i VM.
Mer om racet läser du här.
Här tar vi hand om den stora snackisen.

 

F1 i Azerbajdzjan 2018 hade allt

Den om Red Bull och deras interna kollision. Max Verstappen hade ett övertag på Daniel Ricciardo. Den sistnämnde försökte att köra om vid flera tillfällen, men fick hårt motstånd. Det var en tuff kamp som Verstappen efteråt kallade för fair racing, men alla som såg på bara väntade på den stora kollisionen.
Ricciardo körde sedan om Verstappen och fick en förtur inför depåstoppet. Han gick in först – men Verstappen lyckades med ett ännu bättre stopp och kom ut före Ricciardo.
Då var fajten igång igen och den här gången bestämde sig Ricciardo för att inte ge sig. Han satsade allt – och verstappen vinglade lite, hade svårt att välja spår och då var olyckan ett faktum.
Det small på det 39.e varvet och båda förarna bröt loppet.
Ni var många som skrev till mig och frågade vem Verstappen skulle köra av banan den här gången.
Ni hade det på känn – och det hände igen.

”Måste ha så mycket hjärna”

Han har det tufft nu den unge mannen från Nederländerna, med tanke på det som inträffat den senaste tiden lär det inte vara några mjuka ord i Red Bulls garage efter dagens lopp. Vi ska nog vara glada att 75-årige Helmut Marko inte fick en hjärtattack under racet – så illa är det.
– Det spelar ingen roll ur vems synvinkel man ser det. Båda förarna måste ha så mycket hjärna att de inte sätter sig i den situationen. Det får inte hända. Man behöver inte lägga skulden på någon, båda var inblandade och båda gjorde fel. Ingen av dem agerade med det förstånd och den respekt som krävs, röt i RTL:s mikrofon Helmut Marko efter incidenten.
– Det är tydligt att vi måste vidta vissa åtgärder.
Nu får vi se vad de orden betyder. Den storyn kommer vi inte att släppa.

Var så säkra.

Domarna har varnat båda Red Bulls förare, det är deras första varing i år, men någon av dem ytterligare en varning var för hur de förhåller sig på banan flyttas vederbörande tio platser tillbaka i starten av efterkommande race.

Leclerc genombrott

Charles Leclerc. Vad ska vi säga om honom? Han körde magiskt i Formula 2 förra året och tävlingen i Baku var en höjdare. Nu har han presenterat sig på allvar. Han körde in på plats sex.

Sauber test driver Charles Leclerc of Monaco adjusts his earplug before the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 29, 2017. (AP Photo/Vincent Thian)
Första VM-poängen för Leclerc (AP Photo/Vincent Thian)

Han tog sina åtta första VM-poäng och tog greppet om teamkampen i Sauber. Ericsson var glad för monegaskens skull efter loppet, men konstaterade följande när han pratade med Viasat:
– För mig är det en helg att glömma, det är bara att ta nya tag i Barcelona och där ska jag visa vad jag kan.
Ericsson hade det tungt. Han låste upp däcken redan i inledningen av loppet och körde ihop med Kevin Magnussen. För den incidenten fick han en bestraffning och han fick dessutom skador på sin bil. Han kämpade sedan i botten av fältet och även om han var elva i mål, 0,4 sekunder från tiondeplatsen var det en helg att glömma.

Ericsson fick också med sin två straffpunkter efter kollisionen med Magnussen.

 

Snabba nyheter

Annars kan vi notera att….
…Sergio Perez tog sin första pallplats sedan tävlingen i Baku för två år sedan.
….Williams körde in sina första poäng för säsongen.

…Sergej Sirotkin straffas för en incident med Sergio Perez i starten. Han flyttas ned tre startplatser i nästa race.
…Lewis Hamilton vann loppet och gick upp i ledningen av VM.
…Valtteri Bottas fick en punktering när han hade lendingen och var på väg mot segern. Killen som förtjänade segern blev utan VM-poäng.

Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen arrives to the paddock ahead of the Formula One Bahrain Grand Prix at the Sakhir circuit in the desert south of the Bahraini capital, Manama, on April 14, 2017. The Formula One season continues with April 16, 2017, Bahrain Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Kimi kolliderade på första varvet – men slutade tvåa. AFP PHOTO /

….Kimi Räikkönen var en av de sista förarna efter det första tvaervet då han tvingades in i depå, men slutade tvåa. Ungefär likadant såg det ut för Valtteri Bottas förra året. Räikkönen är nu trea i VM.

 …Pierre Gasly är vansinnig på Kevin Magnussen.

– Han är farligast av alla där ute. Man borde ta bort hälften av de poäng han har till sin licens. Han skickade in mig i muren, med 300 knyck!
…Romain Grosjean. Han körde upp sig från sista startposition till poäng och tappar bilen när han värmer däck bakom säkerhetsbilen. Jag förstår att han var galet förbannad efter det. Men det var hans eget fel.
…McLaren tog poäng med båda sina bilar. Alonso som hade en dubbel punktering på det första varvet slutade sjua.

….Sebastian Vettel satsade på en omkörning för att ta tillbaka ledningen i loppet, men hade inte greppet i däcken och tappade två placeringar. Han tappade inte bara plats två utan också ledningen i VM.

– Jag tror att jag gjorde allt jag kunde. Man får inte glömma att det fanns många bra saker med det racete också. Ibland är det lite av ett lotteri, ibland går det ibland inte, sa han till RTL.

Barcelona nästa

Det känns kul att åka till Barcelona för nästa race. Dit kommer alla team med uppdateringar och det är en bana som inte alls påminner om den i Baku, men ger oss en fingervisning om hur resten av säsongen ser ut En bil som är bra i Barcelona är oftast bra under resten av säsongen också.

Nu behöver jag andas. Det är svårt att sammanfatta någonting när man inte hinner tänka, efter en så intensiv livekommentering, sedan racerapportering på målgång och blogg är det rätt tomt i skallen. Jag måste helt enkelt samla tankarna lite.

Sedan återkommer jag med en krönika.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB