Laudas råd: Låt förarna betala
avDramat i Baku var svårt att smälta.
Nu har det gått ett dygn och kvar stannar så många intryck.
Men framförallt så några tankar kring Red Bull, Charles Leclerc och Niki Laudas råd:
Låt förarna betala för reparationen av bilen.
Jag sammanfattar mina funderingar här.
• Saubers Charles Leclerc
Han fick ett fantastiskt genombrott. Han körde in åtta poäng, så många poäng har teamet inte tagit sedan Felipe Nasr gjorde det i ryska Sotji 2015.
Den unge monegasken är rätt tillbakadragen utanför banan, men i går visade han helt andra takter på den. Tvekade inte, behöll kylan och gjorde precis det han skulle i rätt ögonblick. Jag fick möjligheten att träffa honom inför säsongen och texten från det mötet läser du här.
Hans genombrott får honom att flytta fram positionerna i teamet, Marcus Ericsson som tog årets första poäng ligger nu långt bakom i sammandraget och behöver fajtas för att ta tillbaka initiativet. Det är Leclerc som varit bäst i de två senaste kvalen och det är också han som nu har det starkaste resultatet.
Ericsson vet vad som väntar och kommer att göra allt för att slå tillbaka i Barcelona om två veckor.
• Sebastian Vettel
Ferrariföraren satsade allt för att ta tillbaka ledningen i Baku, men misslyckades. Han hade inte greppet i däcken han bromsade bort sig och tappade ledningen i VM.
– Jag hade egentligen inga alternativ. Lewis låg till höger och Valtteri framför. Jag kunde inte ta utsidan utan gick inåt, sa han efter loppet.
– Jag var förvånad över att det var så svårt att hitta bromspunkten och jag såg inte referenspunkterna på utsidan eftersom där låg det två andra bilar. Jag har inga referenspunkter till vänster.
Nu tror jag inte att det var hela världen den här gången utan jag är rätt övertygad om att fajten mellan Ferrari, Mercedes och Red Bull går vidare.
För övrigt läste jag en kul intervju med Vettel i Bild am Sonntag. Tysken är en få förare som inte har något konto på sociala medier.
– Jag tycker det är väldigt märkligt att ta foton på sig själv. När jag växte upp undrade folk vad du höll på med om du tittade för länge i spegeln eller tog ett foto på dig själv. Man påpekade att du var så självupptagen och att du missade livet som pågick, den typen uttalanden. I dag är det helt normalt att plåta sig själv, men jag tycker faktiskt inte att det är normalt.
•Nico Hülkenberg
Han körde så bra och hade chansen att nå den där efterlängtade prispallen. Han är den förare som kört flest lopp utan at nå den, men så slarvade han och tappade allt.
•Red Bull.
Christian Horner var vansinnig. Hotade med konsekvenser. Helmut Marko var vansinnig och hotade med konsekvenser. Domarna gav förarna var sin varning och får de ytterligare en flyttas de tillbaka till platser i starten av efterföljande lopp. Kollisionen låg i luften och det var egentligen bara en fråga om när det skulle hända. Mer om det läser du här.
Mercedes Toto Wolff som haft samma problem under tiden med Nico Rosberg och Lewis Hamilton sa följande till motorsporttotal:
– Man kan inte förvänta sig att två kamphundar ska bete sig som valpar när de sitter i bilen.
– 24 timmar om dagen, sju dagar i veckan arbetar de för att få till den bästa bilen, men man får inte heller ta bort det lejonhjärta som driver dem framåt.
Niki Lauda, som även han arbetar för Mercedes ansåg att Verstappen bar skulden till olyckan:
– Till 70 procent är det Verstappen och 30 Ricciardo, säger han.
– Vad ska stackars Ricciardo göra när den andre hela tiden stänger dörren?
Dessutom anser han att Verstappen och Ricciardo själva ska betala skadorna på bilarna:
– Hade det varit mina förare hade jag beordrat dem att komma till kontoret och tillsammans med Toto (Wolff) och förklarat att jag ger dem avdrag på lönen eftersom vi måste reparera skadorna.
Hur hade du hanterat situationen?
Ses i Barcelona
Nu är det en veckas paus, för alla utom Fernando Alonso som kör premiären i WEC på Spa den kommande helgen. Nästa deltävling avgörs i Barcelona och då kommer teamen som vanligt med uppdateringar.
Jag försöker hålla er uppdaterade här så länge – och vill du läsa om Alonso och varför han kör i två världsmästerskap gör du det här.