Startsida / Inlägg

Förarnas däckval till Kinas GP i Formel 1

av Anna Andersson

Efter showen i Bahrain går vi vidare.
Mot öst.
Till Shanghai och i dag får du förarnas däckval till Kinas GP i Formel 1.
Den här gången har Pirelli valt att hoppa ett steg när de nominerat sina däck, vi kommer att få se medium, soft – och ultrasoft i helgen.
Vi kan notera att ultrasoft lär bli kvaldäcket och Mercedes har valt sex set per förare, Ferrari däremot åtta. Sauber och Marcus Ericsson ligger i mitten med sju ultramjuka däck.
Hela listan med förarnas däckval till Kinas GP i Formel 1 får du här i bloggen.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Wednesday 21 March 2018.
Marcus Ericsson lättad efter poäng i Bahrain. (Sauber).

I morgon kommer jag som vanligt att gå igenom banan och du får Marcus Ericssons tankar inför helgens GP.

Det var riktigt kul att prata med honom efter tävlingen i Bahrain, han var lycklig och lättad – i vilken ordning vet jag inte.

Han sa att en tyngd hade lyfts från hans axlar.
Hela vårt snack läser du här.

Förarnas däckval till Kinas GP i Formel 1

Förra helgen var det eftermiddag som gällde. Nu är vi tillbaka på morgonkvisten igen.
Tiderna som gäller är följande:
Fredag:
Träning 1 kl 04.00
Träning 2 kl 08.00
Lördag:
Träning 3 kl 05.00
Kval kl 08.00

Söndag:
Race kl 08.10.
Den här gången kommer jag att vara tillbaka vid livebevakningen om det är någon som undrar.

Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (L) makes contact with Mercedes' British driver Lewis Hamilton as they come round a corner during the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama on April 8, 2018. / AFP PHOTO / Giuseppe CACACE
Här är situationen det pratas om./ AFP PHOTO /

Hamiltons hårda ord

 

För övrigt har Lewis Hamilton varit tuff i sina uttalanden kring Max Verstappen. Hamilton var inblandad i en incident med Verstappen under inledningen av loppet, men kunde köra vidare och gick i mål som trea.
– Vilket dumhuvud, sa Hamilton när han inför prisutdelningen såg situationen med Verstappen på tv.
Han sa också:
– Det var en onödig kollision. Det måste finans en viss respekt mellan förarna, jag har sett reprisen flera gånger och inte ändrat min åsikt. Jag hade inte känslan av att det handlade om respekt vid det tillfället.
– Detvar en dum manöver, han klarade inte av att köra i mål. Den senaste tiden har han tenderat till att göra flera misstag.
Hamilton påstår också att det är förarnas fel att Red Bull inte tog de poäng man önskade.
– Jag är rätt säker på att exempelvis Fernando hade gjort ett bättre resultat om han hade suttit i den bilen. Hade jag suttit i den hade jag också tagit poäng, säger den flerfaldige världsmästaren.
20-årige Max Verstappen är däremot av en annan åsikt:
– Jag var riktigt nära honom, det fanns en möjlighet att köra om och jag såg chansen, säger han till Ziggo Sport
– Vår bil var väldigt bra och då stannar jag inte bakom honom.
Versappen lägger ingen större vikt i Hamiltons uttalande inför prisutdelningen.
–  Han hade precis klivit ur bilen. Det kan hända när du fortfarande har massor av adrenalin i kroppen.

•••

Vi hörs i morgon igen

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB