Hemligheten bakom en seger i Barcelona
avEgentligen tänkte jag berätta om hemligheten bakom en seger i Barcelona, men jag måste börja med en helt annan sak.
En historia ur verkligheten som egentligen inte har någonting med F1 att göra.
När mannen vid biluthyrningsfirman frågade vilken försäkring jag hade på bilen svarade jag ärligt och visade honom den bekräftelse som jag fick när jag bokade bilen.
Han skrattade, skakade på huvudet och sa:
– Jag är ledsen, men du kommer att ångra dig. Ta denna också. Den täcker allt. Även minsta lilla skråma. Jag lovar du kommer att behöva den.
Och faktum är att trots alla mil jag kört på Autobahn är gatorna i Bracelona något annat, inte bara för att de är enkelriktade till förbannelse. Jag hann inte mer än ut från flygplatsen och in i rusningstrafiken innan det tog tvärstopp. Det var inte bara kö, de var stau som man säger i Tyskland och det betyder att allt står stilla.
Eller inte allt och alla.
De små motorcyklarna och mopederna rör sig hela tiden. De kör mellan bilarna, framför dem bakom dem och när den fjäre mopedisten använde framdörren på min lilla Peugeot som trampolin insåg jag att mannen i uthyrningsdisken hade rätt.
Jag behöver en försäkring för varenda liten skråma.
Nu har jag den. Dyr som F-N var den, men bilen har också ett antal fotsulor i lacken efter att ha tjänat som språngbräda om och om igen.
Jag vill inte veta vad det hade kostat utan den försäkringen….Nu är jag i alla fall på plats. På Circuit de Catalunya.
Jag vet inte hur många gånger jag har varit här, men när jag kliver in genom dörrarna i presscentrat så känns det som om tiden har stått stilla. Samma tjatter, samma doft, samma trängsel och samma människor.
Hemligheten bakom en seger i Barcelona
Nu ska vi i alla fall köra igång helgen och den här dagen ägnas till största del åt pressmöten. Torsdagen är en enda lång utdragen intervall mellan de olika motorhomen för att hinna med så många presskonferenser som möjligt och naturligtvis lägger teamen dem samtidigt.
Det vi kan konstatera är att Mercedes var överlägsna här under testerna för någon månad sedan, men sedan dess har Ferrari kommit ikapp och även klivit förbi. Ferrari och Vettel har kvalar bra, haft pole position vid tre av fyra tillfällen i år – men håller det i sig?
– Vi har en bil som vi vet kvalar bra och kan vi starta längst fram här kan vi absolut göra någonting av detta, säger Vettel som faktiskt aldrig haft pole position i Barcelona.
– Vi har en bra racepace, den är jag inte oroad över.
Han är precis som alla andra medveten om hur viktig startpositionen är i Barcelona.
Kvalet avgör Spaniens GP
Under de 27 lopp som kört här har bilar som INTE stått i första led vunnit vid tre tillfällen.
Med andra ord är det 24 segrar från första led, inte ens Monaco har den statistiken.
I Barcelona är det extremt svårt att köra om, framförallt på grund av den smutsiga luften (dirty air)
– Det som avgör i Barcelona är vilken placering du har i fältet under loppet, därför jobbar alla för att ta ut lite extra ur kvalet, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
Och hans team har ockuperat det första startfältet i Barcelona de senaste fem åren.
– Vi är medvetna om att det blir extremt tufft, de första tre racen visar att trekampen kommer att fortsätta och den kommer att bli ännu hårdare
I går fick du alla fakta kring racet. Du hittar de här.
Notera nu att kvalet startar kl 15.00 på lördag och racet kl 15.10 på söndag.
Förarnas däckval hittar du här.
Däckens betydelse på Circuit de Catalunya
Nu övergår vi till däcktillverkarens tankar och notera att även om däckvalet är ett steg mjukare än förra året så betyder det att däcken är två steg mjukare eftersom Pirelli har gjort samtliga gummiblandningar ett steg mjukare.
Pirellis tankar inför helgens race:
”De utvalda däcken för Spaniens Grand Prix som äger rum i helgen blir mjukare jämfört med tidigare år.
På Circuit de Barcelona-Catalunya gör däcket supersoft debut och kommer att användas tillsammans med soft och medium, medan hard, som alltid varit med tidigare, utelämnas på grund av banans nya utformning som väntas leda till minskat däckslitage. Förarteamen har redan bra koll på banan eftersom den användes för testkörningar inför säsongen.
BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV
Underlaget har blivit jämnare, men de långa höghastighetskurvorna finns kvar och är krävande för däcken.
Det är ännu oklart hur omfattande däckslitaget blir. Förarteamen fick visserligen testa den nya banan i början av året, men då var vädret svalare. Dessutom har bilarna utvecklats sedan dess. Vädret väntas bli varmt i Barcelona i helgen.
Barcelona bjuder på en varierad bana som förstärker varje aspekt av en bils prestanda. Detta är en av anledningarna till att det är en populär testbana.
Den nya ytan har fått Pirelli att minska däckets slitbana med 0,4 millimeter. Detta har ingen effekt på prestandan, men hjälper till att kontrollera däckens temperatur.
Förra året genomförde majoriteten av förarna två depåstopp, men med varierade strategier.
VAD ÄR NYTT?
De tre toppteamen – Mercedes, Ferrari och Red Bull – har alla gjort olika däckval.
GP3-säsongen 2018 börjar samtidigt som Formel 2, som också äger rum i Barcelona.
Två dagar av så kallade ”in-season”-tester kommer att äga rum efter helgen, då McLaren och Force India är med och testar nya däck inför säsongen 2019.”
#F1 returns to its Montmelo testing grounds, but this time teams aren't battling for data, but for the #SpanishGP podium! More #Fit4F1 info: https://t.co/f7gzFg7mgX pic.twitter.com/w2QrsGxccJ
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 7, 2018