Hulken om Grosjean: ”Den gamla flugsmällan”
avLewis Hamilton och Valtteri Bottas imponerade i Barcelona – men deras chef är inte helt lugn. Mercedes Toto Wolff är orolig inför Monacos GP.
– Vi har redan huvudvärk inför tävlingen i Monaco, den sista sektorn här påminner väldigt mycket om hur det ser ut i Monaco och där såg Red Bulls båda förare riktigt bra ut, säger Toto Wolff.
Mercedes Toto Wolff är orolig inför Monacos GP
De senaste fem åren har Mercedes fyra segrar på den banan, i fjol vann Sebastian Vettel och Ferrari.

Han hoppas på att däckproblemen som gav honom en fjärdeplats i Spanien var en tillfällig svacka.
– Våra däck höll inte alls lika länge som de andras så vi kunde inte använda oss av samma strategi. Vi var tvungna att stanna en gång till och tappade två placeringar på det. Att stanna ute längre var inget alternativ i dag vi hade problem att hitta balansen och vi hade stora problem med framdäcken, säger Sebastian Vettel.
– Eftersom vi hade lite större problem än våra konkurrenter är jag så glad över att det blir de normala däcken i om två veckor. Vi hade helt inte rätt pace och även om vi gjorde det bästa så saknades det någonting och det måste vi lösa. Vi har haft svårt att hitta balansen på de nya däcken, men trots det finns det ingen anledning till att inte vara optimistisk inför nästa lopp.
Min krönika efter loppet i Spanien hittar du här.
Straffas i Monaco
Romain Grosjean straffas för sitt agerande i Spaniens GP. Han flyttas tillbaka tre placeringar i starten av Monacos GP om två veckor. Det svider säkerligen.
Grosjean är, tillsammans med debutanten Sergej Sirotkin, den enda föraren som inte tagit någon poäng i år och detta trots att han sitter i en Haas som är snabb där kollegan Kevin Magnussen kört in 19 poäng. Grosjean har brutit tre av fem lopp och de två senaste loppen är det hans eget fel. Han fick dessutom två straffpoäng för tilltaget igår.
The most dramatic moment of the race ?
Three cars eliminated after just three corners at the #SpanishGP ?? pic.twitter.com/x9WlKHJLlY
— Formula 1 (@F1) May 13, 2018
För övrigt får han stöd av sin teamchef Günter Steiner:
– Han gjorde inget dumt i starten, bromsade på sig eller så. Jag är ledsen över att han tog med sig de andra killarna. Det var inte så att han försökte köra om någon och körde in i någon annan, det talar till hans fördel. Samtidigt så har han inte det bästa ryktet och det gör honom till ett lätt offer, säger han.
– Det är som att sparka någon i ansiktet när vederbörande redan ligger på knä.
Samtidigt anser Steiner att Grosjean är så stark mentalt att han kommer tillbaka och vänder situationen till sin fördel.
Snabba nyheter
Vi kan notera att…
…Kimi Räikkönen inte vet vad som hände med hans motor. – Jag körde lugnt och sparade däcken, plötsligt tappade jag kraft i motorn. Jag klarade av att ta mig tillbaka, men hade inte full power utan fick parkera. Jag vet inte vad som hände utan bilen måste tillbaka till garaget och så får vi lösa det där. Detta var absolut inget perfekt resultat och jag är rätt besviken,

…Marcus Ericsson var väldigt besviken på att han inte får någon fart i de mjukare gummiblandingarna. Han hade stora problem med vänster framdäck. Samma problem hade hans teamkollega, skillnaden var bara att Leclerc kvalade bättre, hade en bättre startposition och klarade av att ta en poäng till slut.
– Vi måste lösa problemet med däcken, säger Marcus.
– Det gäller att rannsaka sig själv, diskutera med ingenjörerna och jag måste kliva upp en nivå i kvalet.
…Nico Hülkenberg är förbannad. Eller vad sägs om detta uttalande:
– Det var strålande gjort, återigen. Det är inte första gången han gör det, den gamla flugsmällan. Han kanske lär sig något om han tränar på en rejäl grusplan. Varje vecka så stjäl han showen på det sättet. Jag har ingen aning om hur ofta han snurrar. Det är okej om han håller det för sig själv, men när han träffar andra som tvingas bryta racet ja då är det bittert som sjutton.
…Valtteri Bottas gjorde en monsterstint på sina slutna däck. Han körde i mål som tvåa. – Jag har uppfyllt mina prestationsmål ända sedan säsongsstarten. Jag presterar på en jämn och hög nivå, precis som jag gjorde i slutet av förra året, säger han. – Jag måste bara fortsätta på samma sätt. Jag hade kunnat nå högre resultat än vad jag gjort i år. De var ett stort gap till Lewis i Barcelona, men det var flera anledningar till det. Jag är nöjd med min fart och snart kommer jag att vinna.
De snabbaste varven
Daniel Ricciardo satte ett nytt rekord i Barcelona. Han körde ett varv på 1:18.441.
Här är de fem snabbaste varven under Spaniens GP:
Förare Team Varv Varvtid
Daniel Ricciardo Red Bull 61 1:18.441
Sebastian Vettel Ferrari 61 1:19.128
Lewis Hamilton Mercedes 64 1:19.133
Max Verstappen Red Bull 62 1:19.422
Valtteri Bottas Mercedes 56 1:19.478
Ser vi på Sauberförarnas varv ser jämförelsen ut såhär:
Charles Leclerc Sauber 51 1:22.122
Marcus Ericsson Sauber 50 1:22.487
Red Bull gjorde också det snabbaste depåstoppet, 2,26 sekunder tog det för teamet att byta Daniel Ricciardos fyra däck.