Startsida / Inlägg

Daniel Ricciardo och Red Bull har pole position i Monaco Grand Prix 2018

av Anna Andersson

Redan efter Spaniens GP i Barcelona var Toto Wolff orolig. Mercedes chef gillade inte vad han såg i den tredje sektorn av Circuit de Catalunya.

– Red Bull kommer att dominera i Monaco, sa han då.

Pole position winner Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates at the end of the qualifying session for Sunday's Monaco Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 26, 2018. (AP Photo/Claude Paris)
Daniel Ricciardo  och Red Bull har pole position i Monaco Grand Prix 2018. (AP Photo/Claude Paris)

Daniel Ricciardo och Red Bull har pole position i Monaco Grand Prix 2018. Australiern satte ned foten under träningarna i torsdags och har imponerat på varje pass.

Daniel Ricciardo och Red Bull har pole position i Monaco Grand Prix 2018.

De röda tjurarna har varit snabbast varje gång de har varit på banan och Ricciardo som hade pole position här 2016, men iten vann loppet, har siktet inställt på en seger. Efter banrekordet i kvalet var han otroligt beslutsam inget extra jubel efter sin andra pole position i karriären utan han var tydlig.

– Jobbet ska göras i morgon. Sedan kan vi fira.

Det blir en spännande start i morgon, Vi har Red Bull och Ferrari i första startlet, Mercedes och Ferrari i det andra. Komemr de i väg på samma position som de hade i kvalet finns det inga förare som kan taktikköra och hålla upp konkurrenterna.

Jag ser fram emot starten, klockan 15.10 – och självklart rapporterar jag live.

Leclerc imponerar – Ericsson har problem

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Preparations, Monte-Carlo, Monaco, Wednesday 23 May 2018.
Charles Leclerc trivs hemma i Monaco (Sauber).

Charles Leclerc fortsätter att imponera. Hantog en plats bland de tio främsta i den första kvalomgången till Monaco Grand Prix.
Han var fyra tiondelar före Marcus Ericsson. Det är tredje deltävlingen i rad som han har slagit Ericsson i kvalet och nu har han också chansen att ta poäng för tredje tävlingen i rad. Jag träffade Leclerc inför helgens deltävling och han berättar om sin syn på att köra hemma i Monaco. På samma vägar som  han  åkte skolbuss…..

Texten hittar du här.
För Marcus Ericsson var detta en stor besvikelse. Han inledde säsongen bra, men har nu haft tre blytunga tävlingshelger och måste slå tillbaka. Han har inte råd att få storstryk av sin teamkollega. Det har ingen.
– Jag hade hoppats på bättre, det är väldigt surt, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Det är klart att jag hade velat vara framför honom. Jag tycker ändå att vi hade samma fart, men jag fick inte framdäcken att fungera på det första varvet. Det var det andra varvet som skulle sitta, men då fick jag inte chansen, säger svensken till tv-kanalen.
Leclerc startar från position 14 i morgon.

Mer om kvalet läser du här.

 

Resultat kvalet till Monaco Grand Prix 2018

1) D. Ricciardo, Red Bull, 1:10.810,
2) S. Vettel, Ferrari, + 0:00.229, 21
3) L. Hamilton, Mercedes, +0:00.422
4) K. Räikkönen, Ferrari, +0:00.456
5) V. Bottas, Mercedes + 0:00.631
6) E. Ocon, Force India + 0:01.251
7) F. Alonso, McLaren + 0:01.300
8) C. Sainz, Renault + 0:01.320
9) S. Perez, Force India + 0:01.344
10) P. Gasly, Toro Rosso, + 0:01.411
11) N. Hülkenberg, Renault + 0:01.133
12) S. Vandoorne, McLaren +  0:01.162
13) S. Sirotkin, Williams + 0:01.243
14) C. Leclerc, Sauber, + 0:01.436
15) R. Grosjean, Haas + 0:01.450
16) B. Hartley, Toro Rosso + 0:01.166
17) M. Ericsson, Sauber +  0:01.252
18) L. Stroll, Williams + 0:01.310
19) K. Magnussen, Haas + 0:01.380
20,) M. Verstappen, Red Bull, kom ej till start

Kraschen förstör för Max Verstappen

A truck lifts the car of Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands during the third free practice at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 26, 2018. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Claude Paris)
Verstappens race förstördes under träning 3. (AP Photo/Claude Paris)

Max Verstappen kraschade på den tredje träningen och tvingades byta växellåda. Han kom inte ens ut i kvalet till Monacos GP eftersom han hade tekniska problem.

– Ska man vinna i Monaco måste man undvika den typen av grejer, även under tärningen, säger Nico Rosberg till Sky.
– Max har en tendens att alltid ha lite väl hög tro på sig själv. Ibland riskerar han för mycket. Det kan vara förödande på den här typen av banor.
Hos RTL var den förre mästaren ännu tuffare.
– Han tenderar ofta till detta. Han lär sig het enkelt inte. Han håller sin linje, tar för stora risker och återigen gör han en miss.

Max Verstappen själv säger att han int ebehöver förända någonting. Men eftersom han varit inblandad i incidenter under samtliga lopp i år så behöver han nog ta och fundera på detta. Det spelar ingen roll vilken talang du har om du kvaddar bilen.

Däcken inför Monacos GP – detta gäller

Det är premiär för de hypermjuka däcken i Monaco och här ser du däcktillverkaren Pirellis tankar inför racet:

” Till helgens Grand Prix i Monaco har Pirelli valt ut däcken supersoft, ultrasoft och hypersoft. Det helt nya hypersoft, som i testkörningar har visat sig vara upp till en sekund snabbare än ultrasoft per varv, gör därmed sin debut i Formel 1.

Det mjuka däckvalet passar perfekt för Monacos stadsbana som bjuder på säsongens både kortaste och långsammaste varv.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

    Eftersom stadsbanan används för reguljär trafik mellan körningarna (med undantag för fredagen) kan den lätt uppfattas som hal.
    I Monaco har förarteamen nästan alltid valt att göra endast ett depåstopp. Det återstår att se om användningen av hypersoft kommer att påverka den trenden.
    Däcken nöts i regel mindre än på någon annan bana denna säsong.
    Banan är en av de svåraste när det kommer till omkörningar, vilket gör kvalifikationen extremt viktig. Samtidigt finns det stor risk för säkerhetsbilar.
    Vädret kan variera den här tiden på året. Ett regnigt Monaco kan vara en av F1-säsongens största utmaningar.

VAD ÄR NYTT?

    Pink hypersoft debuterar exakt två år efter Purple ultrasoft – även det i Monaco. Däcken har fått sina namn efter omröstningar av fansen i sociala medier.
    Det finns ett antal nya depåbyggnader i två våningar som underlättar för mekanikerna. ”

Snabba nyheter

Vi kan notera att….
…hypersoft gör premiär. Ingen vet riktigt hur länge det däcket håller. Det betyder att förarna som startar på position elva, tolv, tretton och fjorton kan välja att starta med ultrasoft.

De kan nyttja en helt annan strategi än förare sju, åtta, nio och tio som startar på hypersoft. Det är upplagt för dramatik.
…föraren växlar 3666 gånger under Monacos GP.
…det finns ett kul knäck om de tio GP-loppen i Monaco jag minns. Har du samma favoriter?

…Brendon Hartley har jätteproblem. Ryktena om att han ska ersättas tätnar och Helmut Marko säger följande till ORF.

– I är inte glada över Brendons situation. Vi ska se över det i lugn och ro för att se vad vi kan hitta på i framtiden.

Pascal Wehrleins management vill inte kommentera ryktena.

…Stoffel Vandoorne fick återigen stryk av Fernando Alonso, själv säger han att han hade ett problem med bilen. Spanjoren gick till Q3, belgaren åkte ut i Q2

– P7 är fantastiskt, säger Alonso.

– Nu hoppas vi på ett bra race.

•••

Ett bra race – ja det vill vi väl alla se. Start klockan 15.10.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Kristoffer Elisson
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB