Startsida / Inlägg

Förarnas däckval inför Kanada GP i Formel 1

av Anna Andersson

Det är inte ens två veckor kvar till nästa deltävling i Montreal och jag förstår att du vill ha förarnas däckval inför Kanada GP i Formel 1.

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the first practice session at the Monaco street circuit on May 24, 2018 in Monaco, ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / Boris HORVAT
Ska Monacos GP  förändras? / AFP PHOTO /

Men vi håller oss kvar vid Medelhavet en liten stund till. Lewis Hamilton kallade Monacos GP för långtråkigt. Det gjorde många av er också. Nu reagerar Ross Brawn.
F1 vill bygga om Monaco GP.

– Det stämmer att det inte var någon större action i det loppet eftersom däcken var en nyckelfaktor. Men det vore naivt att förvänta sig många dueller och omkörningar i Monaco, säger F1:s sportchef Ross Brawn.
– Det är en kontrast mot allt spektakel i kvalet, för Monaco är det enda stället i världen där man kommer så nära banan, när 20 förare slickar och ibland snuddar muren i en otrolig hastighet.

Bygga ut Monaco i havet

Han anser att F1 i Monaco är betydligt mycket mer än loppet, en av säsongens stora höjdpunkter där F1 tar över en hel stad.
– Det är ett speciellt lopp och man kan inte bedöma det efter samma kriterier som man bedömer andra lopp. Det handlar om atmosfären i staden och i depån, om glamouren och allt runt om eventet som är helt fantastiskt.
Lewis Hamilton pratade i söndags att han ville se ett annat format i Monaco eller eventuellt en annan bansträckning.
– Förarna är alltid välkomna att lämna sina förslag till oss, men i Monaco behöver man bygga ut hela nationen för att lyckas med det och det är inte vårt beslut, förklarar Brawn.
Redan i januari pratade furst Albert, som är Monacos stadsöverhuvud, om att bygga om banan eftersom man planerar att utöka landets areal.
– Det är inget tvång, men vi måste snart sätta oss ner och fråga oss hur vi kan förbättra loppet för att få mer spänning, om vi kan förändra layouten, sa han då.

– Jag kan inte ens tänka mig en F1-säsong utan loppet i Monaco.
I och med att man planerar för att bygga ut furstendömet sex hektar i Medelhavet, direkt framför tunneln, kan det finnas möjligheter att förändra bansträckningen – men först efter 2025 då projektet ska vara avslutat.

Nu kan vi börja kika mot Kanada.

Här är förarnas däckval inför Kanada GP i Formel 1

För andra gången i år har Pirelli nominerat hypersoft, däcket som gjorde debut i Monaco förra helgen. Där höll däcket vad det lovade, greppet var bra och slitaget förvånansvärt lågt. Nu väntar en annan bana, med betydligt hårdare asfalt och då kan slitaget plötsligt se mycket annorlunda ut jämfört med hur det var senast.

Intressant är att Mercedes, som inte testade det hypermjuka däcket ordentligt inför säsongen, har valt minst antal av den mjukaste gummiblandningen av alla team, fem set per förare. Ferrari och Red Bull har däremot valt åtta set per förare.

Sauber och Ericsson ligger på sju.

Snabba nyheter

Vi kan noter att…

….Williams har fortsatta problem. För ett par veckor sedan lämnade chefsdesignern Ed Wood jobbet efter 12 år, det handlade om personliga skäl. Nu är det klart att Dirk De Beer lämnar uppdraget som aerodyramikchef. Han har bara varit hos teamet sedan 2017 och jobbade innan dess hos Ferrari.
…Vijay Mallya har lämnat jobbet som chef för Force India.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB