Startsida / Inlägg

McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?

av Anna Andersson

Blir det McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?

Japanese's driver Kazuki Nakajima (2R) Pole man in 3'15.337 on (Toyota TS050 Hybrid LMP1), poses with his teammates Spain's driver Fernando Alonso (L), Miss 24Hours of Le Mans (2L), and Swiss' driver Sebastien Buemi after the qualifying practice session of the 86th editionof the 24 Hours of Le Mans endurance race, on June 14, 2018, at the Le Mans circuit, northwestern France. / AFP PHOTO / Jean-Francois MONIER
Fernando Alonso, Kazuki Nakajima Sebastien Buemi har pole position i Le Mans 24-timmarslopp som startar i morgon. AFP PHOTO /

Det senaste snacket ger oss känslan av att han stannar hos McLaren – men lämnar F1.
Han kör Le Mans 24-timmarslopp i helgen och har pole position. Han vann också premiären av WEC – men i F1 kommer han inte i närheten av någon prispall.
– Han kör bättre än någonsin, men är frustrerad, säger McLarens chef Zak Brown.
Alonso påpekar själv att han inte har några problem med de uteblivna resultaten i F1, de beror mer på bilen än på hans egen prestation. Han gillar inte den riktning som F1 rör sig i.
– Mitt stora problem är den väg som F1 har slagit in på. Det handlar mer om ett konstruktörsmästerskap än om ett förarmästerskap, säger han.
Spanjoren påpekar att så snart en motorleverantör har övertaget kommer de team som kör med dem vara oslagbara och han hävdar att det kan hände vid nästa uppdatering. Ingen vet.

McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?

De kommande två åren är reglerna ungefär de samma, först 2021 väntar en förändring och ingen vet än hur den kommer att te sig.

MONTREAL, QC - JUNE 07: Fernando Alonso of Spain and McLaren F1 signs autographs for fans during previews ahead of the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 7, 2018 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Målet – att vinna grand slam./AFP

– Vi hoppas att vi på något sätt kan behålla Fernando hos McLaren, säger Zak Brown enligt Motorsporttotal och antyder därmed att spanjoren kanske kan vara intresserad av det nya projektet som McLaren planerar i Indycar.
– Man kan inte pressa Fernando till någonting, man måste ge honom alla möjligheter och låta honom välja själv.
Brown säger också att Alonso inte nödvändigtvis vill stanna i F1.
– När han ser en bra bil som kan vinna vill han köra den, då spelar det ingen roll vilken serie det är.
Vad tror du, blir det McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?
Eller väljer han någonting annat?
I år kombinerar han F1 med WEC.

Renault vs Red Bull

Red Bull's Dutch driver Max Verstappen chats with team members during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 14, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Honda eller Renault för Red Bull 2019?. / AFP PHOTO /

Förhållandet mellan Red Bull och motorleverantören Renault är ansträngt och de är inte alls överens om vad som händer nästa år. Blir det något nytt samarbete?
Renault hade velat ha ett besked i Kanada, Red Bull vill vänta till nästa månad.
– Man måste meddela FIA vilken motor man ska köra med före den 15 maj, men eftersom Red Bull arbetat med oss i tolv år och vunnit åtta VM-titlar förlängde vi den fristen till Kanadas GP. Nu vill de fundera till Österrikes GP den 1 juli. Det accepterar inte vi, säger Renaults chef Cyril Abiteboul enligt Blick.
Därför är de oense – igen.

Red Bull väljer mellan Renault och Honda, som har levererat motorer till systerteamet Toro Rosso under årets säsong.

Missade du förarnas däckval till Franrike GP? De hittar du här.

Vi kan notera att….

…Sebastian Vettel levererade ett härligt citat, som tyder på att han har en rejäl självinsikt, när han fick frågan om han varför inte blev fotbollsspelare:
– Jag hade en licens, men fick inte spela så mycket. Jag var inte tillräckligt bra och hade inte roligt, säger han.
– På något sätt så var jag hela tiden tvungen att passa bollen, men jag var ett väldigt tydligt ensambarn och klarade inte riktigt av det där med att passa och dela med mig….
…hypersoft är den däckblandning som ska göra Rysslands GP intressant. Pirelli skickar den mjukaste gummiblandningen i kombination med den ultramjuka och den mjuka till Ryssland. Samma kombination av däck ska även användas i Singapore.
...Matthew Harman har haft titeln Head of Powertrain Integration and Transmission Design hos Mercedes. Från och med september jobbar han för Renault. Harman har arbetat för Mercedes sedan 2001.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB