Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson kraschade på träningen till Frankrike GP

av Anna Andersson

Frankrike GP  gör comeback – men vad hjälper det när det senaste F1-racet på Paul Ricard avgjordes 1990? Flera av förarna har kört på banan i lägre klasser, men i F1 är det en helt annan sak.

Det kunde Sauber notera under den första träningen.

Marcus Ericsson kraschade på träningen till Frankrike GP – och och bilen fattade eld.

 

 

Marcus Ericsson kraschade på träningen till Frankrike GP

Sauber F1's Swedish driver Marcus Ericsson drives during the first practice session at the Circuit Paul Ricard in Le Castellet, southern France, on June 22, 2018, ahead of the Formula One Grand Prix de France. / AFP PHOTO / GERARD JULIEN
Marcus Ericsson kraschade på träningen till Frankrike GP. / AFP PHOTO / GERARD JULIEN

Marcus Ericsson kolliderade rejält med en däckstapel när tre minuter återstod av den första träningen och bilen började brinna. Det tog tid innan funktionärerna släckte elden och Ericsson hade problem med att ta sig ur bilen.

– Det var inte alls bra av Marcus Ericsson att göra det, sa Janne Blomqvist i Viasats sändning.

– Det finns funktionärer, men inga släckare. Det är inte alls bra.

För Ericsson var det en tuff smäll och ett problem är att bilen var rejält uppdaterad och det är inte alls säkert att det finns nya reservdelar till svensken. Som tur var klarade Ericsson sig utan några skador.

– Chassit måste bytas, twittrar svensken som inte kunde köra den andra träningen.

Hamilton i topp

Annars kan jag rapportera att nästan alla förare körde sina snabbaste varv med de ultramjuka däcken, helgens mjukaste gummiblandning. Lewis Hamilton körde med Mercedes nya motor och han var snabbast av alla, 1.32,231. Kollegan Valtteri Bottas var något långsammare och Red Bulls Daniel Ricciardo trea.

Under den andra träningen var det återigen Lewis Hamilton som var snabbast, 1.32.539, före Daniel Ricciardo (+ 0,704) och Max Verstappen (+0,732).

Best of the Rest på båda träningarna var Romain Grosjean, fransmannen som inte tagit någon VM-poäng i år. Har han hittat formen? Fernando Alonso tycks också ha fått en bra känsl aefter segern i le Mans, han var åtta på den andra träningen.

Resultat träning 2

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:32.539
2) D. Ricciardo, Red Bull, 1:33.243, 0:00.704
3) M. Verstappen, Red Bull, 1:33.271, 0:00.732
4) K. Räikkönen, Ferrari, 1:33.426, 0:00.887
5) S. Vettel, Ferrari, 1:33.689, 0:01.150
6) R. Grosjean, Haas, 1:33.699, 0:01.160
7) V. Bottas, Mercedes, 1:34.156, 0:01.617
8) F. Alonso, McLaren, 1:34.400, 0:01.861
9) K. Magnussen, Haas, 1:34.457, 0:01.918
10) P. Gasly, Toro Rosso, 1:34.535, 0:01.996
11) N. Hülkenberg, Renault, 1:35.067, 0:02.528,
12) C. Sainz, Renault, 1:35.086, 0:02.547
13) S. Vandoorne, McLaren, 1:35.172, 0:02.633,
14) C. Leclerc, Sauber, 1:35.583, 0:03.044
15)  B. Hartley, Toro Rosso, 1:35.697, 0:03.158
16) E. Ocon, Force India, 1:35.705, 0:03.166
17) L. Stroll, Williams, 1:35.936, 0:03.397
18) S. Sirotkin, Williams, 1:35.970, 0:03.431
19) S. Perez, Force India, 1:36.080, 0:03.541
20) M. Ericsson, Sauber

Pengaproblem

I går skrev jag om Force Indias problem med ekonomin, om väderprognosen och att Frankrike GP är starten på ett riktigt maraton. De kommande sex veckorna är det fem F1-lopp och det ställer till stora problem för DHL. För första gången i F1-historien är det tre lopp i tre olika länder under tre veckor och företaget ska transportera 1000 ton inom 48 timmar. Det handlar om 25 långtradare och en mängd planering. Något som jag kan ha tid att gå in på nästa vecka.

Fakta, statistik och tider till Frankrike GP i Formel 1 hittar du här:

 

Vi kan notera att….

….Charles Leclerc är rubrikernas man. Efter att han tagit VM-poäng i tre av de fyra senaste racen och vänt ett kvalunderläge på 0-2 mot Marcus Ericsson till ett övertag på 5-2 snackas det nu om Ferrari 2019. Om att monegasken ersätter Kimi Räikkönen och Ferrari flyttar upp Antonio Giovanazzi som förare hos Sauber.

– Jag är glad så länge vi kan ha Charles i vårt team, säger stallets chef Frederic Vasseur.

…Mercedes körde med den uppdaterade motorn den första träningen. I kväll bestämmer man sig för om man även kör den i kvalet och race.

…kvalet startar kl 16.00 i morgon lördag. Racet klockan 16.10 på söndag.

…Valtteri Bottas körde bara sju varv på den andra träningen, han stoppades av en vattenläcka.
…Marcus Ericsson körde inte heller andra träningen. Teamet måste reparera bilen.

… Sebastian Vettel var inte nöjd med fredagen.

– Den var väl sådär…säger han.

– Bilev var snabb, men jag klarade inte av att omsätta det. Det är en svår bana och det är många kurvor som du inte sätter perfekt direkt. Jag tror att vi hittar en bättre rytm i morgon.

 

Frankrike GP och däcken

Däcktillverkaren Pirellis tankar inför helgens deltvling i Frankrike – på Paul Ricard:

Inför Frankrikes Grand Prix 2018

Till helgens Grand Prix, som för första gången sedan 1990 körs på klassiska Le Castellet i Frankrike, har Pirelli valt ut däcken soft, supersoft och ultrasoft. Trots att Formel 1 inte har körts på Le Castellet på 18 år har förarna bra koll på banan då den under flera år har använts som testbana.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Banan har genomgått en upprustning inför loppet, vilket har resulterat i en mjuk asfalt som ger bra grepp.
  • Den här tiden på året är vädret i södra Frankrike väldigt varmt, vilket ökar risken för slitage.
  • Som förberedelse inför loppet har Pirellis tekniker samlat in asfaltprover för att kunna välja ut de bästa däcken.
  • Le Castellets 5,8 km långa varv är ett av säsongens längsta.

VAD ÄR NYTT?

  • Förutom den nylagda asfalten finns även ett nytt depåområde och en ny läktare. Banan har blivit breddad på flera ställen för att möjliggöra omkörningar.
  • För att fira att Formel 1 återigen körs på Le Castellet anordnar Pirelli en hel del aktiviteter vid sidan av loppet.
  • Formel 2 och GP3 är tillbaka i Frankrike.
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB