Startsida / Inlägg

Vill du ha spänning? Följ F1

av Anna Andersson

Vilket race. Vilken spänning och nu lär jag få skavsår på fingrarna.

När Max Verstappen vann Österrike GP i Formel 1 hände allt.

Mercedes hade första startled och Lewis Hamilton tog ledningen, men när den virtuella säkerhetsbilen kom ut sedan Valtteri Bottas tvingats bryta loppet så tappade Hamilton allt. Han låg kvar på banan.

Konkurrenterna från Red Bull och Ferrari gick in i depå.

F1 Formula One - Austrian Grand Prix - Red Bull Ring, Spielberg, Austria - July 1, 2018 Mercedes' Valtteri Bottas after retiring from the race REUTERS/Leonhard Foeger
Bottas race tog slut tidigt (REUTERS)

Återigen gjorde Mercedes en strategisk missbedömning och vilket gjorde att Max Verstappen tog över ledningen, kom in i Hamiltons depåfönster och tog greppet om loppet. Hamilton satsade allt, tvingades in i depå  en gång till och hade ingenting med segern att göra.

Det gick till och med så illa att han fick parkera bilen innan loppet var över. Därmed bröt Mercedes båda bilar och Ferrari tog över ledningen i båda VM-deltävlignarna. Sebastian Vettel har en poängs förprång inför Storbritanniens GP – och Ferrari leder konstruktörs-VM. Räkna med att det är många höga röster hos Mercedes i kväll. När ett mästartteam återigen gör en strategimiss så kommer kritiken. Var så säkra.

Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands celebrates on the podium after winning the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring racetrack in Spielberg, southern Austria, Sunday July 1, 2018. (AP Photo/Ronald Zak)
Red Bulls Max verstappen vann Österrike GP i Formel 1 (AP Photo/Ronald Zak)

Max Verstappen vann Österrike GP i Formel 1. Det var hans fjärde GP-seger, Red Bulls första seger på hemmaplan och det gjorde att Verstappen studsade tillbaka i kampen om VM. Han gick förbi Valtteri Bottas upp på plats fem och är nu bara tre poäng efter Daniel Ricciardo som  är fyra.

Vi befinner oss i en mycket känslig del av säsongen. På söndag avgörs de tredje loppet på lika många veckor. Sedan är det bara en veckas paus innan det är ytterligare två tävlingshelger i rad. Detta sliter på människan och på materialet. Det får konsekvenser och även om det är lite förvånande att det är två bilar från Mercedes,  en från Red Bull ( Daniel Ricciardo) och en från Renault ( Nico Hülkenberg) som bryter så är det tydligt att det hårda schemat och de nya tuffa reglerna skördar sina offer. Samtliga fem bilar som bröt i dag gjorde det på grund av tillförlitligheten  – inte på grund av någon kollision.

Resultat Österrike GP i Formel 1

1) M. Verstappen, Red Bull,
2) K. Räikkönen, Ferrari, + 0:01.504
3) S. Vettel, Ferrari + 0:03.181
4) R. Grosjean, Haas + 1 varv
5) K. Magnussen, Haas

6) E. Ocon, Force India

7) S. Perez, Force India

8) F. Alonso, McLaren
9)C. Leclerc, Sauber

10) M. Ericsson, Sauber

11) P. Gasly, Toro Rosso

12) C. Sainz, Renault
13) L. Stroll, Williams
14) S. Sirotkin, Williams

15,)S. Vandoorne, McLaren

16) L. Hamilton, Mercedes

17) B. Hartley, Toro Rosso

18) D. Ricciardo, Red Bull

19,)V. Bottas, Mercedes

20) N. Hülkenberg, Renault

 

VM-poäng till stark Ericsson

Detta är första gången sedan 2015 som Sauber tagit VM-poäng med båda bilarna. Det är vårt att fira, även om Ericsson säkerligen är besviken över att han var tia och Leclerc nia.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Marcus Ericsson tog en ny VM-poäng. (Sauber).

Svensken hade de bättre däcken, Leclerc släppte förbi honom så att han skulle kunna jaga ikapp Fernando Alonso som var åtta – men svensken lyckades inte. Då fick han släppa förbi Leclerc igen.

– Tyvärr så räckte in det och då fick jag lämna tillbaka platsen till Charles, tyvärr, säger Ericsson till Viasat Motor.

– Det är fantastiskt bra att båda förarna får poäng, det var en bra strategi och ett bra depåstopp.

Mer om loppet läser du här:

Detta var viktigt för Ericsson. Han slog tillbaka efter ett uselt kval och nu väntar Silverstone – en bana han älskar. Jag hoppas att han kan rida vidare på den positiva vågen mot nya fina svenska resultat.

Sauber är bara tre ynka poäng efter Toro Rosso i märkes-VM.

Annars kan vi notera att….

…Valtteri Bottas hade problem med hydrauliken.

– Det är inget problem vi har haft tidigare utan det måste vi förstå och lösa, sa finländaren efter loppet.

….Romain Grosjean tog årets första VM-poäng. Han tog 12 poäng och klättrade i VM-tabellen. Detta var Haas bästa resultat någonsin och är femma i VM.

…Lewis Hamilton fick problem med bränsletrycket. Det var första gången på 33 lopp som han tvingats bryta – den längsta sviten i F1-historien.

…Mercedes båda bilar bröt. Vi måste återkomma till Mercedes i veckan. Helgen var miserabel och du får informationen och nyheterna här på bloggen.

Andrew Shovlin  gjorde en mycket bra analys av sitt Mercedes:

– Det finns inga ursäkter. VI hade inte tillförlitligheten, vi tog inte rätt strategiska beslut, starten var inte tillräckligt bra och vi kunde inte heller hantera däcken.

…Fernando Alonso startade från depån och gnällde under inledningen av loppet. Han hade ingen lust att köra runt längst bak i 71 varv. Han tog tag i situationen och tog VM-poäng. Igen. McLaren som känns så usla ligger faktiskt sexa i VM.

…Ferrari leder både förar-VM och konstruktörs-VM. Det handlar om tio poäng i märkes-VM och om en pinne i kampen mellan Vettel och Hamilton. Ville du ha spänning? Det får du i F1 2018.

…sex av de tio bilarna i topp tio körde med motorer från Ferrari.

…Force India tog också poäng med båda bilarna.

…det var samma prispall i Österrike som när Max Verstappen tog sin första seger i Spanien 2016.

…F1 är redan på väg mot Silverstone. Det är mycket nu.

…jag har skavsår på fingrarna. Varför har jag aldrig lärt mig något annat än pekfingervalsen?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB