Senaste snacket inför Ungern GP i Formel 1
avInför Ungern GP i Formel 1 vajar flaggan på Ferraris motorhome på halv stång, teamet har ställt in alla mediaträffar och teamchef Arrivabene kommer inte heller till den stora FIA-presskonferensen i morgon fredag.
Dessutom bär teamets medlemmar svarta armbindlar. Anledningen är att teamet har sorg.
I veckan avled Ferraris tidigare president Sergio Marchionne av de komplikationer som uppstod efter en operation. Han har haft en mycket stor och viktig roll inom F1 och hans död berör många av människorna i depån.
Ericsson positiv inför Ungern GP i Formel 1:
Sauber har uppdaterat bilen varje helg efter Monacos GP och det har gett resultat. Till Tyskland kom man med flera nyheter och Marcus Ericsson tog två poäng. Även om teamet förklarat att man nu väljer att byta fokus och satsa mit 2019 istället för att fortsätta uppdateringen av årets bil har svensken med en bra känsla inför Ungern GP i Formel 1.
– Efter en bra helg på Hockenheim har jag ett bra självförtroende med mig till Budapest. Det är en positiv känsla inom teamet och vi är redo att attackera under den sista tävlingshelgen inför sommarlovet, säger Ericsson.
– Banan i Budapest är väldigt teknisk, det är många kurvor och det är väldigt intensivt. Det påminner mig om att köra go-kart. Det är en tuff bana, för både människan och maskinen. Samtidigt är både jag och bilen i bra form och vi ska klara av att slåss om bra reusltat. Jag ser fram emot att möta många svenska fans i Budapest, det brukar alltid vara många flaggor i blått och gult runt banan och det gör mig extra motiverad. Vi får se vad som är möjligt.
Vill du läsa mer fakta om banan och en väderprognos? Kolla här.
Förasnas däckval och de tider som gäller i helgen hittar du här
F1-flyttar testerna 2019
2018 snöade de första försäsongstesterna i spanska Barcelona bort. 2019 måsteavgöras ännu tidigare eftersom säsongen startar redan den 17 mars i Australien och nu verkar det som om testerna 2019 ska hållas i Bahrain.
Den första testveckan pågår mellan 18 och 21 februari, den andra mellan den 26 februari och 1 mars.
Men det är inte bara vädret som gör att teamen inte var nöja med årets tester, den nya asfalten i Spanien gjorde att flera av teamen inte fick någon data som var representativ för de kommande barnorna. Teamen har tidigare varit negativa mot att lägga testerna i Bahrain eftersom det är ungeför sex timmars flygresa från fabrikerna i Europa, men nu har F1:s ägare Liberty gått med på att ta över en del av kostnaderna – mot att testerna är öppna. Det betyder att det inte blir några insynsskydd under testerna utan de senaste årens hemlighetsmakeri ska försvinna. Bilarna ska vara de nya stjärnorna.
I samband med tävlingshelgen i Ungern ska teamen genomföra en omröstning och eftersom FIA och F1:s ägare redan har godkänt arrangemanget krävs det bara att majoriteten av teamen är för det – och testerna förlägs till Bahrain.
Vi kan notera att….
…teknikdirektör James Key är på väg att lämna Toro Rosso för McLaren.
…det är Charles Leclerc som lämnar över bilen till Antonio Giovanazzi inför Ungern GP i Formel 1. Förra veckan var det Marcus Ericsson. Giovanazzi kör Charles Leclercs bil under PF1.
Under testerna efter Ungerns GP kör Ericsson den första dagen och Giovanazzi den andra.
…Michelin visar ett intresse för att komma tillbaka som däckleverantör till F1 efter 2020. Kontraktet med nuvarande leverantören Pirelli går ut efter 2019. Det handlar om en däckleverantör som tar på sig att tillverka däck i 13-tum för 2020 och sedan tillverka dem i 18 tum efter 2021. FIA:s president Jean Todt, vill inte ha något nytt däckskrig utan en enda leverantör.
….Artem Markelov kör F1 i Budapest. Han kör den andra testdagen för Renault. Nico Hülkenberg kör den första. För ett år sedan var det under det testet som Gustav Malja fick chansen att köra för Sauber. Svenske har nu lämnat Formel 2 och kör Porsche.
…Stoffel Vandoornes manager syntes i Saubers motorhome under tävlingen i Tyskland. Sauber har gjort en bra säsong och deras förarplatser är attraktiva inför 2019:
– Förare som inte ens har funderat över att köra för oss visar intresse, säger teamchef Frédéric Vasseur till tyska ”Auto, motor und sport” och när han pratar med motorsportmagazin är han väldigt positiv inför framtiden:
– Den nya regeländringen till nästa säsong ger oss stora möjligheter.
Sauber har tagit poäng i sju av elva lopp under 2018 och nu ställer teamet in utvecklingen av årets bil för att fokusera på 2019 då målet är att vara fyra i VM efter de tre stora teamen Mercedes, Ferrari och Red Bull.