Startsida / Inlägg

Tider och val av däck till Tyskland GP i Formel 1

av Anna Andersson

Tre F1-veckor är över.
Efter ett par dagars vila och fokus på sommarlediga barn är det dags att plocka fram datorn igen. Dels delar jag med mig av förarnas val av däck till Tyskland GP i Formel 1.
Dels har jag dessutom hunnit kika på en annan grej.

På Starterna.
Det är de som gäckar Mercedes. Efter att jag kikat på säsongens tio lopp är det tydligt att Ferrari har gjort klart bättre starter än de regerande mästarna, Mercedes har haft pole position i de tre senaste loppen, men ändå inte varit vassast i väg. Det är en detalj som teamet är medvetna om och måste kika på till de två loppen i Tyskland och Ungern.

Mer om detta läser du här:

Vi ska också ladda upp mot Tysklans GP som avgörs på Hockenheim och är tillbaka i kalendern efter ett års paus. Årets val av däck inför Tyskland GP  i Formel 1 är intressant. För andra gången i år hoppar Pirelli över ett steg i gummiblandningarna. Årets däckval till Tysklands GP lyder: Medium, soft och ultrasoft.
Toppteamen har varit försiktiga i sina däckval, både Mercedes och Ferrari väljer sju set ultramjuka däck. Det valet gör även Haas.
Sauber väljer åtta ultramjuka däck, medan Renault väljer hela tio ultramjuka set.
Du kan själv kolla in reste av listan.

Förarnas val av däck till Tysklands GP… i Formel 1

 

Tiderna inför Tyskland GP

Tiderna som gäller är de samma som under en vanlig helg i Europa:

Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Tysklands GP kl 15.10

Annars kan vi notera att….

….2019 får teamen ta med så mycket bränsle de vill ombord igen. 2014 begränsades bränslemängden i bilen till 100 kg bensin, efter 2017 handlar det om 105 kg – men den regeln tas bort till nästa säsong.
Det handlar naturligtvis om att inte ha med sig för mycket bränsle eftersom det gör bilen tyngre, en tumregel är att tio kg bensin kostar mellan 0,2 och 0,4 sekunder per varv. Dessutom sliter en tyngre bil däcken mer och därför är det få banor (Montreal exempelvis) som kräver att föraren har mer än 105 kg bränsle. Ändå blir det en dyr förändring eftersom det kräver en större bränsletank än i dag och det gör att bilarna måste byggas om. Det kostar ungefär 2 500 000 kr.

 

Mercedes' British driver Lewis Hamilton takes a corner during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 13, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Lewis Hamilton kan notera att Mercedes gör förndringar i teamet.  (AFP PHOTO)

…Mercedes har gjort förändringar inom teamet. Aldo Costa kommer att vara rådgivare från och med nästa säsong, han vill tillbringa mer tid med sin familj i Italien. Även Mark Ellis, som kom till Mercedes från Red Bull 2014 tar ett sabbatsår från positionen som tävlingsdirektör.
… i morgon är det onsdag. Då återkommer jag med veckans guide inför Tysklands GP på Hockenheimring. Vi snackar om en bana som i stort sett ligger på Sebastian Vettels bakgård. Han kommer från Heppenheim, 35 min norr ut på motorvägen A6. Den här gången behöver pappa Vettel inte ens ta husbilen för att kika på sin son. Den brukar han annars ratta runt Europa, både under tester och tävlingshelger.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB