Startsida / Inlägg

Tyskland GP i F1 – Vettel drömmer om första segern

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har drömt om att vinna Tyskland GP i F1 på Hockenheimring sedan han var barn. Det är 18 år sedan han såg sitt första F1-lopp där, men han har aldrig stått överst på prispallen i ett F1-lopp på sin hemmabana – nu har han chansen.
Han startar från pole position, har en bil som brukar vara snabb i starten, han leder VM och han har ett enormt stöd.

– Det finns dagar då du redan på det första varvet känner att du har de verktyg som krävs, sa Vettel efter sin 55:e pole position.

– Redan i Q1 kände jag att bilen skulle klara detta, då handlar det om att hitta rätt inställning i mig själv. Det finns dagar då an får ihop det och idag testade jag runt lite, bilen blev allt bättre och jag lyckades verkligen klämma ut allt.

Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas (L) Ferrari's German driver Sebastian Vettel (C) and Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen pose after the qualifying session on the eve of the German Formula One Grand Prix at the Hockenheimring Baden-Württemberg in Hockenheim, on July 21, 2018. Sebastian Vettel surged to pole for his home German Grand Prix ahead of Bottas and Raikkonen. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Vettel före Bottas och Räikkönen – det var toppen i kvalet till Tyskland GP i F1 ( AFP PHOTO)

Han har dessutom möjligheten att trycka till Lewis Hamilton rejält och ta ett grepp om VM. Hamilton körde bort sig från kvalet i Q1 och startar från ruta 14 i morgon. Han lär komma upp på en poängplats, men hur många pinnar kan Vettel ta på sin främsta konkurrent på hemmaplan?

 

 

Vettel drömmer om en seger i Tyskland GP i F1

Ser vi till racet så finns det ett par spännande ingredienser.

Vettel startar, precis som alla andra i topp tio, på ultrasoft. Intill honom återfinns Valtteri Bottas och bakom honom kollegan Kimi Räikkönen som delar led med Max Verstappen.
Vettel behöver göra en bra start, skapa sig en lucka för att kunna kontrollera loppet och inte riskera att tappa segern i ett depåstopp.
Långt bakom honom startar titelkonkurrenten Lewis Hamilton och Daniel Ricciardo återfinns längst bak. De båda kan välja vilka däck de startar på och har därmed chansen att välja en helt annan strategi än Vettel och tjäna placeringar.

– Jag ville försöka skjuta tillbaka bilen i garaget, men även om jag hade lyckats med det hade det inte hjälpt. Bilen var för skadad, säger Lewis Hamilton som hade problem med hydrauliken.

– Det  är svårt att acceptera någonting sådant. Jag måste försöka att jobba mig tillbaka i morgon, men det är svårt att köra om här.

Glöm inte heller bort att vädret kan spela en mycket spännande roll i morgon. Enligt prognosen ska det vara runt 30 grader varmt, men ett regnväder drar framöver Baden-Würtenberg under eftermiddagen. Regn i den delen av Tyskland, där det inte finns någon kust utan bara floder och vinberg, brukar också betyda kraftiga vindar och åska. Jag har bott i närheten av Hockenheim under tre år och juli-augusti var alltid enormt jobbigt, hetta, kraftiga skyfall och sedan samma förbannade hetta igen.
Det är detaljer som kan på verka loppet i morgon. Jag ser verkligen fram emot det.
En längre text om kvalet läser du här:

Startuppställningen till Tyskland GP i F1 :

1) S. Vettel     Ferrari
2) V. Bottas     Mercedes
3) K. Räikkönen     Ferrari
4) M. Verstappen     Red Bull
5) K. Magnussen     Haas F1
6) R. Grosjean     Haas F1
7) N. Hülkenberg     Renault
8) C. Sainz     Renault
9) C. Leclerc     Sauber
10) S. Perez     Force India
11) F. Alonso     McLaren
12) S. Sirotkin     Williams
13) M. Ericsson     Sauber
14) L. Hamilton     Mercedes
15) E. Ocon     Force India
16) P. Gasly     Toro Rosso
17) B. Hartley     Toro Rosso
18) L. Stroll     Williams
19) S. Vandoorne     McLaren
20) D. Ricciardo     Red Bull

Vill du ha fakta och statistik inför helgens race? Läs här.

Ericsson tror på en bra söndag

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Preparations, Hockenheim, Germany, Thursday 19 July 2018.
Marcus Ericsson är positiv inför Tyskland GP i F1 (Sauber) .

Marcus Ericsson gick vidare till Q2, men han fortsätter att ha problem med bilen. Han satsar hårt, men bakändan av bilen uppträder nervöst och i kurva 13 tryckte han på lite för mycket och körde ut i gruset. Där är frågan hur han bör hantera den situationen? Om han kanske ska köra ett säkert första försök för att ha en godkänd tid och sedan satsa hårt i det andra, eller som nu trycka på direkt i första försöket och då gå lite över bilens gräns?
Svensken hade problem med mittsektorn under kvalet och var sju tiondelar efter teamkollegan Charles Leclerc i sitt snabbaste försök. Det gjorde att Leclerc gick till Q3 medan Ericsson startar Tyskland GP från ruta 13.
– Det var ett helt okej kval, men Q2 var inte perfekt. Först var mitt mål att ta mig till Q2, men när jag väl var där ville jag naturligtvis till Q3. Eftersom Q2 inte var det bästa från min sida räckte det inte. Jag är lite besviken, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.
– Jag tror att vi kan köra mycket bättre i racet, bilen har känts bra hela helgen och vi är starka nu. Dessutom kan det vara en fördel att starta utanför topp tio och få välja däck. Jag tror att det kan bli en bra dag.
När vi ändå är inne på Sauber kan vi också meddela att Sauber avslutar utvecklingen av årets bil efter helgens tävlingshelg eftersom man då börjar fokusera på 2019.
Jag har pratat med Marcus Ericsson om hans tankar inför framtiden. Du kan läsa om dem här.

Vi konstera att…

Formula One F1 - German Grand Prix - Hockenheimring, Hockenheim, Germany - July 21, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton reacts during qualifying REUTERS/Ralph Orlowski
En besviken Lewis Hamilton i kvalet till Tyskland GP i F1  (REUTERS)

…Lewis Hamilton och Daniel Ricciardo startar långt bak båda två. Ricciardo har bytt motor, Hamilton fick problem med hydrauliken efter en avåknig och bröt kvalet under Q1.
…..det ryktas om Sergio Marcionne, lämnar jobbet som president hos Ferrari. Det sägs att 68-åringen har vissa hälsoproblem och kommer att lämna sin post. Det pratas omatt  hans jobb tas över av Louis Carey Camilleri, tidigare chef hos Philip-Morris.

...Georg Russel, har du koll på honom? Han leder Formel 2 och har gjort en bra säsong. Han är dessutom juniorförare hos Mercedes, var placerar fabriksteamet honom nästa år?
…Haas kommer inte att köra testerna efter Ungerns GP. Teamet anser att det inte lönar sig, eftersom man inte har hunnit analysera all data från de tidigare testerna.
– Varför sa vi betala för att inte göra någonting, säger Günter Steiner.
– Kvantitet är inte alltid bättre än kvalitet. Vi behöver ta hand om den data vi har inte bara samla mer och mer.
…Stoffel Vanddorne verkarde ha problem med växellådan under kvalet och var långsammast av alla. När ska hans problem ta slut?

 

Ni är fantastiska

Däckvärmare. Så enkelt det kan vara. 17 år i Tyskland sätter sina spår….Tack!

Sportbladets livebevakning av racet startar kl 14.55 på sportbladet.se – så ta med mobilen till stranden. Jag håller dig uppdaterad och svarar på alla frågor jag hinner med. Vi hörs!

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB