Startsida / Inlägg

Italien GP i F1 – tider och däckval

av Anna Andersson

Belgien GP har vi lagt bakom oss och nu väntar Italien GP i F1. På Autodromo Nazionale di Monza.
Det är min personliga favorit. När folk frågar mig vilken bana jag helst åker till svarar jag Monza.
Sju dagar i veckan.

Ferrari's supporters celebrate after Michael Schumacher of Germany won the 71st Italy Grand Prix at Monza, Sunday, September 10, 2000. Finland's Mika Hakkinen of the McLaren Mercedes team placed second. (AP Photo/Domenico Stinellis)
Så firade Ferraris fans Michael Schumachers seger på Monza år 2000.  (AP Photo)

Den banan har farten, känslan, historien och den banan har allt. Redan när jag kliver in i slottsparken får jag gåshud, på den här banan är F1 så mycket mer än en VM-tävling.

Här är en text jag skrev 2005 – för en halv evighet sedan – men jag tycker ändå att den ger en rätt bra känsla över vad Italiens GP på Monza står för.

Italien GP i F1 – alla tider:

Fredag 31 augusti:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag 1 september:
Träning 3 kl 12.00
Kval till Italien GP i F1 kl 15.00
Söndag 2 september:
Italien GP i F1 – start kl 15.10.
Jag startar Sportbladets livebevakning kl 14.55 – häng med.

Förarnas däckval Italien GP i F1

Däckvalen i helgen är medium, soft och supersoft och Ferrari har ett betydlgit mer aggressivt val än Mercedes, tio set supermjuka däck mot Mercedes åtta set. Även Sauber har valt tio supermjuka set , men där ligger Marcus Ericsson på två sett medium och ett set soft. Charles Leclerc har däremot två soft och ett medium.

Annars kan vi notera att…

…Lance Stroll kör för Williams i helgen. I alla fall om man får tro Williams pressmeddelande inför tävlingshelgen.
…Valtteri Bottas har blivit ett år äldre. 29. Grattis på födelsedagen!
…det har snackats mycket om halo efter Belgien GP. Drar vi i den historien vidare så var det faktiskt så att halon kom till efter Jules Bianchis fruktansvärda olycka på Suzuka den 5 oktober 2014. Fransmannen fick vattenplaning och for rakt in under en hjullastare som kommit in på banan för att bärga en annan bil. I samband med kollisionen flyttades den 9 ton tunga hjullastaren två meter. Han drabbades av svåra huvudskador i samband med kollisionen och avled sommaren 2015.

Jules Bianchi var som en bror för Charles Leclerc och efter olyckan i Japan kämpade FIA hårt för att få igenom halo som huvudskydd. Det är många, både förare och fans, som har hånat och skrattat åt det nya skyddet.
Efter startkollisionen på Spa-Francorchamps i söndags känns det som om kritiken bör tystna. Halo kan ha räddat livet på Charles Leclerc.
…i morgon är det onsdag – då får du självklart en guide inför säsongens 14:e VM-deltäling. Itaalien GP i F1.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB