Startsida / Inlägg

Resultat efter Belgien GP i F1- Ferraris fart avgör

av Anna Andersson

Sebastian Vettel körde in en seger på Spa Francorchamps. Det säger dagens resultat efter Belgien GP i F1.
Och det på en bana där farten är avgörande.
Nu väntar nästa fartfest i Italien – och tysken kan göra VM väldigt jämnt igen.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jubilates on the podium after winning the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 26, 2018. Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain placed second and Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands placed third. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Sebastian Vettel var snabbast på Spa (AP)

I nästan fyra veckor har vi väntat på att VM i F1 skulle starta om. Vi har snackat om team som gått i konkurs, förare som bytt stall och om nya motorer. Vi visste att det var farten som skulle avgöra på Spa och det har pratats enormt mycket om att de två loppen efter sommaruppehållet skulle vara de som satte tendensen i VM. I fjol var det Lewis Hamilton som inledde bäst och tog över greppet i ett VM som han sedan vann.
I år var det Sebastian Vettel som flög fram på Spa-Francorchamps och inför Ferraris hemmarace i Italien ser det mycket bra ut för det röda stallet. Ferrari var snabbast på samtliga pass i Belgien, bortsett från Q3 då ett regnväder och ett urladdat batteri ställde till det. I loppet behöll Vettel lugnet när Lewis Hamilton tog starten, han visste att tajmingen skulle avgöra loppet och han visste också att han skulle få sin chans på Kemmelrakan.

Den tog han – eller som Lewis Hamilton sa:
– Han blåste förbi som om jag inte ens var där.
Och efter det handlade det om att kontrollera loppet.
Sebastian Vettel som slängde bort VM-ledningen när han gjorde ett fel i regnet under Tysklands GP vet att han inte har råd att göra fler missar. Han knaprade in sju poäng i Belgien och ligger 17 poäng efter Hamilton inför Italiens GP på Monza.
Då väntar nästa höghastighetsbana och målsättningen är att han om vecka som mest ska ha tio poäng upp till Hamilton efter Italien GP. Får han Kimi Räikkönen med sig upp på plats två kan det avståndet vara minskat till sju små pinnar när det är sju lopp kvar av F1 2018.
Och det mina vänner är ungefär det samma som ingenting.
Vi har en spännande höst framför oss.
Vill du läsa mer om loppet gör du det här.

 

Dagens resultat i Belgien GP i F1 – en besvikelse

Mercedes' British driver Lewis Hamilton competes during the Belgian Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 26, 2018. (Photo by JOHN THYS / AFP)
Dagens resultat i Belgien GP i F1 – en besvikelse  (Photo by JOHN THYS / AFP)

Lewis Hamilton var tvåa och Valtteri Bottas fyra. Båda Mercedes bilar gick i mål och tog bra poäng, det gjorde att teamet utökar ledningen i märkes-VM. Lewis Hamilton leder fortfarande förarmästerskapet.
Ändå var det ett stort moln av besvikelse som omgav mästarteamet när de gick igenom dagens resultat från Belgien GP i F1.
– Man måste vara realist. Plats två är bra. Båda våra bilar tog sig i mål medan Kimi Räikkönen bröt. Det gör att vi har en liten fördel i konstruktörsmästerskapet, säger Mercedes Toto Wolff till Sky.
– Men trots det är vi besvikna. Vi har inte tillräckligt bra. Vår bil var inte snabbast av alla och det var flera ställen som vi tappade på. Det känns inte alls bra.

 

Force India från 0 till 18

Force India hade andra startled i Belgien GP i F1 och deras förare Sergio Perez och Esteban Ocon gick ii mål på plats fem och sex. Det gör att teamet som blev av med alla sina poäng i fredags tog 18 poäng redan i det första loppet. Teamet avancerade i märkes-VM och ligger på plats nio – en poäng efter Saubers som har 19 poäng.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd12, Hungarian Grand Prix, Qualifying, Hungaroring, Hungary, Saturday 28 July 2018.
Marcus Ericsson tog poäng i Belgien (Sauber) .

Dagens pinne körde Marcus Ericsson in. Han körde smart genom den första kurvan, valde innerspår och undvek masskollisionen när Nico Hülkenberg missade en inbromsning och tog med sig Fernando Alonso och Charles Leclerc ur loppet.
Efter det hade han chansen att gå ikapp Toro Rosso och Pierre Gasly, men Red Bulls systerteam agerade smart och lät Brendon Hartley vara bromskloss framför Ericsson.
– Man kan alltid analysera depåstopp hit och dit, tyckte Ericsson efter loppet när han pratade med Viasat Motor.
Hartleys kamp gjorde att Ericsson tappade tid i jakten på Gasly och fransmannen kunde köra in två pinnar och utöka avståndet i VM där Sauber är åtta med 19 poäng och Toro Rosso är sjua med 30. Den placeringen handlar om många miljoner och om nu Racing Point Force India får vingar och gasar till sig ytterligare VM-poäng på Monza nästa vecka så går det nygamla teamet om i kampen om de viktiga prispengarna.
Ni som undrar hur det fungerar kan läsa denna texten:
Vill du läsa vad Marcus sa efteråt gör du det här:

Startkollisionen från flera olika vinklar

Nico Hülkenberg tog på sig skulden för startkollisionen.
– Det går rätt snabbt. Man inser att man sitter i skiten men kan inte göra någonting åt det. Då smäller det. När jag gick på bromsen hade jag inget grepp, framhjulen blockerade och jag kunde inte rädda någonting, säger han till motorsporttotal.
– Det var ett stort misstag och det är naturligtvis bittert för de kollegorna som drabbades, för mig också. Det är ingenting man vill ska hända.

Efter loppet straffade domarna Hülkenberg. Han flyttas tillbaka tio placeringar i starten av Italiens GP nästa vecka.

Vi kan notera att…

…Kimi Räikkönen bröt dagens lopp. Han blev påkörd och fick rejäla skador på bilen vilket gjorde att han trots tappra försök inte kunde fortsätta. Det sägs ändå att det bara återstår ett par formaliteter innan hans kontrakt med Ferrari är klart – och att avtalet presenteras i samband med Italiens GP nästa vecka. Där brukar Ferrari bekräfta sina förare.

…Valtteri Bottas fick ett tidsstraff på fem sekunder för incidenten med Sergei Sirotkin, men det förändrar inte  resulatet i loppet.
…Charles Leclerc hade tur. Cockpitskyddet halo infördes i år och det var rejält skrapat efter den lufttur som Fernando Alonso tog över hans bil.
– Halo gjorde sitt jobb, sa Leclerc efter loppet.
….Sergio Perez sågs ha skrivit på sitt kontrakt med Racing Point Force India för 2019, nu väntar vi på att det ska bekräftas också.
….Claire Williams erkänner för motorsport-magazin att det finns en anledning till att Lance Stroll kör för hennes fars team:
– Det handlade om pengar för en förarplats. Det och ingenting annat, säger hon.
– Hans pappa investerade i teamet och därför är Lance hos oss. Williams har alltid haft en sund ekonomi, men det har varit svårt att få ihop det och den budgeten vi har kommer från olika källor.

VM-ställningen efter 13 av 21 lopp:

1)  Lewis Hamilton (Mercedes) 231
2)  Sebastian Vettel (Ferrari) 214
3) Kimi Räikkönen (Ferrari) 146
4) Valtteri Bottas (Mercedes) 144
5) Max Verstappen (Red Bull-Renault) 120
6) Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault) 118
7) Nico Hülkenberg (Renault) 52
8) Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) 49
9) Fernando Alonso (McLaren-Renault) 44
10)  Sergio Pérez (Racing Point FI) 40
11) Esteban Ocon (Racing Point FI) 37
12) Carlos Sainz Jr. (Renault) 30
13) Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) 28
14)  Romain Grosjean (Haas-Ferrari) 27
15)  Charles Leclerc (Alfa-Sauber) 13
16) Stoffel Vandoorne (McLaren-Renault) 8
17) Marcus Ericsson (Alfa-Sauber) 6
18) Lance Stroll (Williams-Mercedes) 4
19) Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) 2
20)  Sergej Sirotkin (Williams-Mercedes) 0

Om en vecka avgörs Italiens GP på Monza. Alla datum och banor som återstår av säsongen hittar du här.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB