Guide inför USA GP i F1
avVad som gäller inför USA GP i F1 vet ni lika bra som jag.
Lewis Hamilton tar sin femte VM-titel – om han vinner och Sebastian Vettel inte är bättre än trea.
Men det finns andra saker som vi ska ha koll på den här helgen också. Som tiderna, och statistiken. De får ni självklart i F1-bloggen – precis som varje onsdag inför en F1-helg. Dessutom gratulerar vi Kimi Räikkönen på 39-årsdagen och jag tänkte repetera hur förarmarknaden ser ut.
Det finns fyra platser kvar till 2019 – en hos Toro Rosso, en hos Williams och två hos Force India. Men i praktiken är det bara tre, Lance Stroll har en plats hos sin pappa som är en av ägarna till Force India. Dessutom väntas Sergio Perez ta den andra eftersom han var en av dem som försatte teamet i konkurs så att Lawrence Stroll och hans kompanjoner kunde köpa det.
Förra veckan blev talangen Georg Russel klar för Williams och en sammanställning över förarna i F1 2019 hittar du här.
Tiderna till USA GP i F1
Fredag:
Träning 1 kl 17.00
Träning 2 kl 21.00
Lördag:
Träning 3 kl 20.00
Kval kl 23.00
Söndag: USA:s GP kl 20.10 Sportbladet rapporterar live.
Du hittar länken till F1-bevakaren här
Här är en guide till USA GP i F1
Circuit of the Americas, Austin Texas
Längd: 5516 m (56 varv). Banan körs motsols.
Total distans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft. Förarnas däckval till USA GP hittar du här.
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim
Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Toppfart utan DRS: 320 km/timmen
Vinnande strategi 2017: 1 depåstopp:
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.
Förste pole pole position: Sebastian Vettel, Red Bull 2012.
Första segrare: Lewis Hamilton, McLaren, 2012.
Segrar från pole position: 3
Vinst från sämsta startposition:
Lewis Hamilton har vunnit från startplats 2 vid tre tillfällen, 2012, 2014 och 2015.
Omkörningar: 2016: 79 ( 23 med DRS)
2017: 64 (25 med DRS).
Marcus Ericsson om banan inför USA GP i F1:
– Det är en annan av mina favoriter. Jag är inget fan av de nya banorna eftersom de ofta har en tråkig design med stora avåkningszoner, men i USA har de lyckats. Det går upp och ner, snabba kurvkombinationer, långsamma kurvor och den första delen påminner om Suzuka.
USA GP i F1 – statistik
Topp 8 i kvalet 2017:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Esteban Ocon, Force India
7. Carlos Sainz, Renault
8. Fernando Alonso, McLaren
Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:33.108 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:33.108 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:34.999 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:56.824 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:36.067 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:36.338 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Flest pole positions
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)
Lewis Hamilton (2)
Topp 8 i racet 2017:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Esteban Ocon, Force India
7. Carlos Sainz, Renault
8. Sergio Perez, Force India
—–
15. Marcus Ericsson, Sauber
Snabbaste varv i racet:
Absolut: 1:37.766 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
2017: 1:37.766 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:39.877 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:40.666 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:41.379 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2013: 1:39.856 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Segrare sedan 2012:
2017: Lewis Hamilton, Mercedes
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren
För övrigt är kalendern till VM 2019 klar – här hittar du den och en rejäl guide till vart och ett av de 21 loppen.