Hamilton nära titeln efter Japan GP i F1
avFormel 1 handlar om människan, maskinen och teamet. Det handlar också om att ta rätt beslut och om att klara pressen. Efter Japan GP i F1 kan vi konstatera att Ferrari visar upp två stora brister.
Teamwork och press.
Teamet har inte lyckats utveckla bilen på den höga nivå som krävs i kampen om VM-titeln och när Sebastian Vettel blir pressad gör han misstag. Det känns desperat, ogenomtänkt och chansartat.
I kvalet till Japan GP i F1 gjorde teamet en miss när de valde däcken, sedan gjorde Vettel en felbedömning på sitt första försök vilket gav honom startplats åtta. När väl VM-loppet inleddes startade han aggressivt och körde upp sig till plats fyra på åtta varv – men där var han återigen för het, valde fel läge och försökte sig på en omkörning av Max Verstappen som var dömd att misslyckats.
– Det är omöjligt att köra om där, hävdade Verstappen som också påpekar att han lämnade plats för Ferrarin.
Vettel var av en annan åsikt.
– Luckan fanns, jag valde insidan och det hade jag inte gjort annars. Sedan försvann all plats, han lämnade ingen yta alls, säger Vettel efter loppet.
– Men sådan är motorsporten. Jag ångrar inte att jag försökte.
Ferrari förlorade VM innan Japan GP i F1
Precis som jag skrev efter Ryssland GP så är det inte nu som Vettel och Ferrari förlorar titeln. Det har de gjort tidigare under säsongen, som när han kolliderade med Mercedes Valtteri Bottas i Frankrike och när han körde av i ledningen av Tysklands GP. Det har teamet följt upp med en bedrövlig höst.
Jag trodde att Ferrari hade lärt sig någonting från förra året då teamet hade VM-ledningen inför sommarlovet och sedan tappade allt efter det att Hamilton vunnit de två första toppen efter omstarten i Belgien och Italien. Men ikke.
I år lyckades Vettel vinna på Spa, men sedan dess har varken Ferrari eller Vettel varit i närheten av Mercedes och Hamilton.
Seger i Japan GP i F1 – Hamilton nära titeln
Det är en maktdemonstration av ett team som vunnit varje VM-titel sedan 2014 och av en förare som bestämt sig för att vinna sin femte VM-titel. De ser till varje detalj och de fungerar som en treenighet – team, bil och Hamilton. Det är inga chanseningar, det är hårt jobb, uppdateringar, precisa beslut och stallorder för att maximera varje resultat.
Det gör att Lewis Hamilton kan köra hem VM-titeln redan i USA om två veckor.
Han behöver vinna på en bana där han vunnit de senaste fyra åren och han behöver ha kollegan Valtteri Bottas som tvåa.
Mercedes har materialet, de har teamet och de vet hur man jobbar under press.
Därför har Lewis Hamilton alla möjligheter att vinna VM redan den 21 oktober.
Kimi Räikkönen besviken på Verstappen
Kimi Räikkönen var besviken efter loppet. Framförallt på att Max Verstappen inte fick något tuffare straff än fem sekunder.
– Det är uppenbart att jag tappade mer än fem sekunder på det, säger finländaren efter loppet.
Även teamchefen Maurizio Arrivabene var besviken:
– Bilen var bra, vi borde ha tagit en pallplats, säger han till Sky.
En text om loppet, Marcus Ericssons placering och resultatet hittar du här:
Vi kan notera att….
…Toto Wolff är mycket nöjd:
– Vi visste att vi var bra på Monza och i Singapore och tänkte att om vi kan vara det på Suzuka också har vi lyckats på alla typer av banor och alla typer av kurvor, säger han.
– Det var en fantastisk helg och vi fortsatte från det stället där vi avslutade i Ryssland.
…Vettel ger Verstappen skulden för kollisionen.
– Fråga honom om han kan tänka två gånger innan han försvarar sig nästa gång, muttrar Vettel till journalisterna efter loppet.
…Daniel Ricciardo var racets förare. Han körde upp sig från plats 15 till plats fyra.
…..Charles Leclerc var inte irriterad på Marcus Ericsson för kontakte eftersom han ansåg att det var en rörig situaton där han själv också var förvånad öve ratt alla bromsade så sent. Ericsson var till slut 12:a i mål, Leclerc bröt med tekniska problem.
…Mercedes drar ifrån även i märkes-VM. Spännande fajt om plats fyra där Renault har 92 poäng och Haas har 84.