Startsida / Inlägg

Inför Mexiko GP i F1 – Grosjean nära avstängning

av Anna Andersson

Romain Grosjean ligger risigt till.
Riktigt risigt. Han fick ytterligare en straffpoäng till sin licens under tävlingen i USA och om han får ytterligare två i Mexiko GP i F1 så stängs han av ett lopp.
En förare får ha max 12 poäng under ett år, därefter väntar en avstängning på ett lopp och ett år efter bestraffningen så tappar föraren poängen igen så om Grosjean klarar sig utan straff i Mexiko ser det genast bättre ut. Den 29 oktober förlorar han en straffpoäng.
Det är en av de sakerna som följer med oss från tävlingen i USA:
En annan är kampen om VM-titeln – eller jag vet inte om jag ska kalla det för kamp längre.

Pressad Vettel gör misstag

Formula One F1 - Japanese Grand Prix - Suzuka Circuit, Suzuka, Japan - October 7, 2018 Ferrari's Sebastian Vettel ahead of the race REUTERS/Issei Kato
Vettel erkänner misstag (TT)

Sebastian Vettel är så pressad att han gör misstag efter misstag Lewis Hamilton behöver ta fem poäng för att säkra titeln och det är tre lopp kvar, i Mexiko, Brasilien och Abu Dhabi.

Det troliga är att han gör det på söndag – då behöver han bara vara sjua i mål.
– Det har varit för många små misstag i år, jag tror inte på tur och inte heller på otur, men det har varit för många tillfällen så det inte har fungerat för oss helt enkelt, säger Sebastian Vettel.
På Hockenheim körde han av när han var i ledningen, på Monza, på Suzuka och i Austin snurrade han av  under inledningen av loppet och tappade många viktiga poäng.
– När det väl börjar så blir det rätt ordentligt, säger Vettel.
–  Jag har inga problem med att erkänna att jag gör fel, men det har inte direkt hjälpt mig i år.

Schema inför Mexiko GP i F1

Nu ska vi kika mot tävlingen i Mexico City och tiderna är ungefär samma som det var i USA förra helgen.

Fredag:
Träning 1 kl 17.00
Träning 2 kl 21.00
Lördag:
Träning 3 kl 17.00
Kval kl 20.00
Söndag:
Race klockan 20.10.

Glöm inte att klockan flyttas TILLBAKA en timme natten till söndag. Det är dags för vintertid igen.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Race winner Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrates on the podium during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2017 in Mexico City, Mexico. Clive Rose/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Max Verstappen vann i Mexiko förra året – han körde bra i USA  senast också. (TT)

Jag rapporterar live från och med kl 19.55. Det var väldigt kul att det var så många som var med förra veckan, ställde frågor och lämnade kommentarer.
Dessutom måste jag tacka för alla glada tillrop och fina mejl som jag fått av er läsare efter krönikan om Kimi Räikkönen. Det värmde.
Det är sällan mailkorgen ger så mycket positiv energi.
Tack.

 

Däckstrategier inför Mexiko GP i F1

Pirelli har valt de tre mjukaste gummiblandningarna till helgens lopp i Mexiko, supertsoft, ultrasoft och hypersoft. Det betyder att rött är det hårdaste gummiblandningen, lila den mellersta och rosa den mjukaste.
– I princip handlar det om de däck som vi annars använder oss av på stadsbanor, säger Pirellis Sportchef Mario Isola.
– Det gör att teamen måste hålla koll på både downforce och däckslitage.
Han påpekar att det mest troliga är en strategi med ett stopp eftersom depårakan är väldigt lång i Mexiko och det gör att varje depåstopp kostar mycket tid.

Förarnas däckval inför Mexikos GP i F1

Notera att Sauber och Renault är de två team som är mest aggressiva med hela tio set hypersoft, Mercedes och Ferrari har exempelvis bara åtta med sig till Mexiko GP i F1.

Annars kan vi konstatera att….

 

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Race winner Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrates in parc ferme during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2018 in Austin, United States. Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Seger i Austin – men han lämnar Ferrari (TT)

…Maurizio Arrivabene erkänner att det var han som sparkade Kimi Räikkönen.
– Det var mitt beslut, det fattades i samråd med vår styrelse. De förstår logiken bakom valet, men det var jag som fattade beslutet, säger han till brittiska Sky Sport.
…Force India räknar med att byta namnet till Racing Point innan året är över.
….Nico Hülkenberg kallade Renaults utveckling för ett fel i systemet.
– Vi har inte haft en större uppdatering på hela året, det hade vi ifjol. Inte ens de små saker som vi fått har gett någonting. VI har inte förbättrat oss alls.
Teknikchef Nick Chester svarar på följande sätt:
– De flesta nya delarna fungerar, men vi hade gärna sett en högre takt i utvecklingen, säger han.
– Problemet är inte att vi inte har resurserna, men vi hade gärna sett större framsteg inom aerodynamiken. VI har förbättrat oss, men vi hade gärna gjort större förbättringar.
…det är onsdag i morgon. Då får du guiden inför helgens lopp.

Väl mött!

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB