Startsida / Inlägg

Nu ska VM avgöras – förutsättningarna inför USA GP i F1

av Anna Andersson

Det handlar om ett lopp – och en titel. Kampen om VM kan avgöras i USA GP i F1 och det är rätt troligt att det gör det. I och med att Sebastian Vettel har ett straff med sig och flyttas tillbaka tre placeringar i startuppställningen till tävlingen i Austin, Texas har Lewis Hamilton ett mycket bra utgångsläge.

Allt är upplagt för att han ska vinna sin femte VM-titel den 21 oktober 2018.

AUSTIN, TX - OCTOBER 20: Top three qualifiers Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP, Sebastian Vettel of Germany and Ferrari and Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrate in parc ferme during qualifying for the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 20, 2018 in Austin, United States. Will Taylor-Medhurst/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Topp tre i kvalet till US GP (TT)

Hamilton var sextioen tusendelar före Sebastian Vettel i kvalet, det gör att Vettel på grund av sin bestraffning startar morgondagens lopp från ruta fem.

Intressant i sammanhanget är att Kimi Räikkönen flyttas upp till ruta två. Han delar startled med Hamilton och har en helt annan strategi än britten och de tre bilarna ( Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo och Sebastian Vettel) som startar från ruta tre, fyra och fem.

Finländaren satte sin snabbaste tid i Q2 på ultrasoft medan de andra fyra förarna i täten av fältet satte sina snabbaste tider på supersoft. Det gör att Räikkönen bör ha ett bättre grepp i starten och bör kunna utmana Hamilton.

Hans roll som hjälpryttare är extremt viktig. Han behöver ta sig förbi Hamilton samtidigt som Vettel jagar från andra hållet – om Hamilton blir tvåa måste Vettel vara sämst fyra för att hålla liv i VM ytterligar en vecka. Om Hamilton vinner måste Vettel  vara tvåa för att kampen om VM ska leva till Mexiko GP nästa helg.

– Det var väldigt jämnt, synd att vi missade pole position med så lite, sex hundradelar  är nästan ingenting, man diskuterar och debaterar med sig själv, det känns alltid som om du har de någonstans i dig, säger Vettel efter kvalet.

– Men jag är van vid att jaga numera. Jag vet precis hur jag ska göra.

Vill du läsa mer om kvalet och även om Marcus Ericssons tankar efter hans 19:e plats gör du det här.

 

Förutsättningarna inför USA GP i F1:

Mercedes' British driver Lewis Hamilton celebrates on the podium following his victory in the Formula One Japanese Grand Prix at Suzuka on October 7, 2018. (Photo by Toshifumi KITAMURA / AFP)
Jublar han i USA? (AFP)

Så kan Vettel stoppa Hamilton från att vinna VM-titeln i Austin:
Hamilton vinner  – Vettel  slutar tvåa
Hamilton slutar 2:a – Vettel måste sämst vara 4:a.
Hamilton slutar 3:a. – Vettel måste sämst vara 6:a.
Hamilton slutar 4:a. – Vettel måste sämst vara 7:a.
Hamilton slutar 5:a. – Vettel måste sämst vara 8.a.
Hamilton slutar 6:a. – Vettel måste sämst vara 10:a.
Hamilton slutar maximal 7. – VM-avgörandet skjuts på framtiden.

Så vinner Hamilton VM i Austin:
Hamilton vinner – Vettel är trea eller sämre.
Hamilton slutar på plats två- Vettel är femma eller sämre
Hamilton slutar som trea – Vettel är sjua eller sämre
Hamilton slutar som fyra – Vettel är åtta eller sämre
Hamilton slutar som femma – Vettel är nia eller sämre
Hamilton slutar som sexa – Vettel är elva eller sämre – det vill säga han tar ingen poäng.

Vi kan konstatera att….

…Lewis Hamilton startar loppet på supersoft, precis som hans teamkollega Valtteri Bottas,  Sebastian Vettel, Ferrari och Daniel Ricciardo, Red Bull. Kimi Räikkönen däremot startar på ultrasoft.

…Max Verstappen har startruta 15. Han körde sönder bilen i Q1 och kunde inte göra något varv i Q2.

….sista startled inför USA GP i F1 ägs av Toro Rosso. Båda förarna har bytt motor. Brendon Hartley har också bytt växellåda.

…Sebastian Vettel är ryktenas man. Enligt både tysk och italiensk media är det möjligt att han lämnar Ferrari innan kontraktet går ut. Han har ett avtal till och med 2020, men nu skriver Bild och La Gazzetta dello Sport att både han och Ferrari har en möjlighet att bryta kontraktet redan efter nästa säsong. 2019 är Vettels femte år som Ferrariförare, ska vi dra en parallell? Michael Schumacher tog sin första VM-titel med Ferrari under sin femte säsong med teamet.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia drinks champagne from his shoe as he celebrates on the podium after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Red Bull låter inte Daniel Ricciardo testa för Renault i Abu Dhabi (TT)

Fernando Alonso ska inte köra hela säsongen i IndyCar 2019.

– Det var aldrig min intention heller, säger spanjorern som gärna vill vinna Indy 500. Gör han det är han den andra föraren efter Graham Hill som vunnit motorsportens grand slam – Monaco GP, Le Mans 24-timamrs och Indy 500.

…Daniel Ricciardo får inte köra för Renault under testet i Abu Dhabi som avgörs efter säsongens sista lopp. Anledningen är att han har kontrakt med Red Bull.

– Det kom en förfrågan, men det är klart att han inte står till deras förfogande. Det är rätt enkelt. Han har regler som han måste hålla sig till fram till dess att hans kontrakt med oss har gått ut, säger Christian Horner, Red Bull, till motorsporttotal.

Kontraktet går ut vid årsskiftet.

 

Startuppställning USA GP i F1:

1) Hamilton, Mercedes

2) Räikkönen, Ferrari

3) Bottas, Mercedes

4) Ricciardo, Red Bull

5) Vettel, Ferrari ( plus tre platser för att han körde för fort under rödflagg på träningen)

6) Ocon, Force India

7) Hülkenberg, Renault

8) Grosjean, Haas

9) Leclerc, Sauber

10) Perec, Force India

11) Sainz, Renault

12) Magnussen, Haas

13) Verstappen, Red Bull

14) Alonso, McLaren

15) Sirotkin, Williams

16) Stroll, Williamd

17) Ericsson, Sauber

18) Vandoorne, McLaren

19) Gasly, Toro Rosso ( motorbyte och startar i sista led)

20) Hartley, Toro Rosso (motorbyte och startar i sista led)

Nyheter inför F1 2019

Även om det mesta nu handlar om – och också ska handla om –  USA GP i F1 som måste vi också kika framåt. Redan i veckan gav jag dig F1-guiden med alla lopp och datum till 2019 och nu har även däcktilvlerkaren Pirelli meddelat sina planer inför nästa säsong.

Och då försvinner de regnbågsfärgade däcken så du kan glömma namn som hypersoft och supersoft. 2019 handlar det om hard- medium – soft.

Men Pirelli behåller fem olika hårdhetsgrader i däcken.

Hänger du med?

Egentligen är det rätt enkelt. Den hårdaste gummiblandningen är alltid vit, den mellersta är gul och den mjukaste är röd.

–  Det var för många färger med de regnbågsfärgade däcken. vi vill bara ha tre, säger Pirellis tävlingsdirektör Mario Isola.

Han bekräftar också att den italienska tillverkaren kommer att använda sig av tre olika gummiblandningar varje tävling, men det kommer att finnas fem olika däck som skiljs åt av en kod. Det betyder att teamen vet vilka olika gummiblandnignar som är nominerade, men för åskådarna handlar det om vilken som är hard, medium och soft just det eventet.

– Du kommer att se vilka vilka däck som är hard, medium och soft, men det är inte nödvändigt att veta exakt vilken gumiblanding det är, säger Isola.

– Vi ger all information till teamen som ska välja sina däck, men den informationen behöver inte alla andra. Det räcker med att veta hur däcken förhåller sig till varandra.

 

USA GP i F1 – start klockan 2010. Detb etyder att jag drar igång min liverapportering klockan 19.55.

Du hänger väl med?

Tänkte väl det. Vi hörs!

 

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB