Startsida / Inlägg

Risk för regnkaos i Mexiko GP i F1 2018

av Anna Andersson

Vi väntar på Mexiko GP i F1 2018.
På tävlingen där Lewis Hamilton kan bli världsmästare.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates after winning his fourth F1 World Drivers Championship during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2017 in Mexico City, Mexico. Clive Mason/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Mästare i Mexiko 2017 (TT)

Det lyckades han med för ett år sedan.

Men också på tävlingen där det mesta kan gå fel. Mexiko GP i F1 är nämligen enormt tuff för maskinerna och detta beror på att den avgörs på 2 200 meters höjd.

Det ställer enorma krav på motorerna som behöver syre för att kunna arbeta. För varje 100 meters höjd förlorar motorn ungefär en procent – i Mexiko City betyder det en skillnad på 22 procent. Dessutom gör den höga höjden att downforce minskar med ungefär 20 procent, men samtidigt blir luftmotståndet bli mindre.
2016 satte Valtteri Bottas på ett nytt rekord – han nådde en hastighet av 372,5 km/timmen under tävlingen i Mexiko.

Väderprognos inför Mexiko GP i F1 2018

Dessutom finns det en sak till som gör sakerna ännu mer komplicerade.
Vädret.
Prognosen inför Mexiko GP i F1 talar om regn. Framförallt är det stor risk att det regnar under lördagen. Under den tredje träningen och kvalet är risken för regn 97 procent, under hela dagen från 07.00-24.00 är det nästan hundra procents risk för regn och ju senare det blir under dagen ju mer ska det regna.
Temperaturen ligger mellan 14 och 17 grader.
Under söndagen är risken för regn 40 procent i samband med starten av loppet, som är klockan 13.10 lokal tid. Sedan ökar risken till 70 procent under loppet och temperaturen ska ligga kring 17 grader.

Fredagsförare inför Mexiko GP i F1 2018:

MONTREAL, QC - JUNE 07: Fernando Alonso of Spain and McLaren F1 signs autographs for fans during previews ahead of the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 7, 2018 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Alonso vilar från FP1 (TT)

Fredagens första pass, ja då kan ett par framtidsförare få chansen och så är det även i dag.
Här är gänget:

Force India: Nicholas Latifi  kör för Esteban Ocon
McLaren: Lando Norris kör för Fernando Alonso
Sauber: Antonio Giovinazzi kör för Charles Leclerc

Så har fredagsförarna kört tidigare i år:
Latifi: Montreal, Hockenheim, Sotji
Norris: Spa, Monza, Sotji, Suzuka, Austin
Giovinazzi: Hockenheim, Budapest, Sotji

Kimi och festen

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Race winner Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrates in parc ferme during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2018 in Austin, United States. Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Glad kille som fick festa (TT)

Förra veckan vann Kimi Räikkönen. Ni var många som var glada över det han också.
Senast  han vann var hans barn inte ens födda. Det var 2013.
Nu firade han segern tillsammans med sitt team – och det var tungt att gå ur sängen dagen efter.
– Vi hade ett litet party, men när man har nått min ålder så dröjer det så länge innan man återhämtar sig efter en sådan dag. Den delen är inte speciellt kul, men den första delen är alltid väldigt rolig, säger 39-åringen inför Mexiko GP i F1.

Ericsson och framtiden

Ni är många som frågar vad som händer med Marcus Ericsson. 2019 är han tredjeförare hos Sauber, men det garanterar honom inte att tävla med bilen, han är reserv. Därför tittar han på andra alternativ.
Framförallt på Indy Car
– Det är det som är mest intressant. först var jag besviken när jag inte fick stanna i F1, men när jag smälte det så började jag titta på andra alternativ, säger han.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Marcus Ericsson saknar känslan att kunna vinna (TT)

– Då började jag tänka på att det vore en skön känsla om jag kunde få starta ett lopp och känna att jag också kunde vinna det. Det är så spännande och det har jag verkligen saknat. Jag har inte ens kunnat tänka den tanken de senaste fem åren. Tidigare handlade det alltid om att vinna, men de senaste fem åren har den känslan varit som bortblåst. Och det saknar jag.
Han vann GP2-loppet i Tyskland 2013, stod på prispallen i Abu Dhabi samma år. Sedan kom F1 – och då har han tyvärr varit långt från prispallen.

Tiderna inför Mexiko GP i F1 2018:

Fredag:
Träning 1 kl 17.00
Träning 2 kl 21.0
Lördag:
Träning 3 kl 17.00
Kval kl 20.00
Söndag:
Race kl 20.10
 Hela guiden hittar du här!

 

Och här är Pirellis tankar inför Mexiko GP i F1 2018

 

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Mexikos Grand Prix 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 26.10.2018 13:44 CEST

Inför helgens Grand Prix i Mexiko har Pirelli valt ut däcken hypersoft, ultrasoft och supersoft. Den populära banan Autódromo Hermanos Rodríguez har använts för Formel 1 sedan 1962 och mycket av ursprungskänslan finns kvar. Banan är en av de snabbaste som hypersoft kommer att användas på i år, vilket öppnar för nya rekordtider.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Valet av hypersoft innebär att årets uppsättning i Mexiko är två ”steg” mjukare jämfört med 2017 (soft, supersoft och ultrasoft), eftersom samtliga däck blivit ett steg mjukare inför säsongen 2018.
  • Banans yta är mjuk och hal, vilket minskar däckslitaget.
  • Depåsträckan är en av årets längsta, något som förmodligen pressar förarna till att spara tid genom att genomföra endast ett depåstopp. Förra året vann Max Verstappen med ett stopp.
  • Banan bjuder på en bred mix av snabbhet och kurvor. På en av två snabba raksträckor uppnådde Sebastian Vettel en topphastighet på 362,4 km/h förra året.

VAD ÄR NYTT?

  • Pirellis sista test för året äger rum kommande tisdag, då det är Saubers tur att testa däck.
  • Söndagens Grand Prix i Mexiko blir F1-seger nummer 200 för Pirelli. Det ska dock tilläggas att majoriteten av segrarna inträffat efter 2011, då Pirelli blev ensam däckleverantör till mästerskapet.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB