Väder, snack och förslag – inför Japan GP i F1
avFerrari och Sebastian Vettel var överlägsna på Spa i Belgien.
Det var i augusti.
Det var vändpunkten på F1-säsongen. Det hävdar Mercedes stallchef Toto Wolff inför Japan GP i F1.
– Våra motståndare ska frukta oss mest när vi är som sämst, säger han till Bild.
– På måndagen efter loppet träffades vi och pratade väldigt öppet och ärligt, vi satte fingret där det gjorde som mest ont.
Sedan dess har Lewis Hamilton och Mercedes vunnit tre lopp i rad, men ni som såg loppet i Ryssland vet att den segern kom efter en stallorder. Valtteri Bottas fick besked över radion om att han skulle släppa förbi sin kollega.
– Jag tycker inte tat vi är så långt fram, under hela säsongen har vi och Ferrari turats om i täten, säger han.
– Sedan kan ni sktiva att det är Mercedes som kallblodigt regiserar vem som vinner, men ärligt talat är jag helldre den elaka killen än den som gråter när säsongen är över.
Vädret inför Japan GP i F1
Vi kan vänta oss regn i helgen. Det är tyfonsäsong och det brukar alltid regna under något av passen under tävlingshelgen i Japan.
Så lär det vara även den här gången.
Risken för regn ligger på 60 procent under fredagens första pass, 80 procent under det andra. Temperaturer kring 22 grader.
Under lördagen ökar temperaturen till 26 grader och risken för regn är ungefär 60 procent. Enligt prognosen handlar det om regnskurar och det kan ju göra kvalet extra intressant – vem får till ett bra varv när det är torrt?
Under söndagen ska det, enligt prognosen, bli närmare 30 grader varmt och torrt – men det finns en risk för regn. Just nu ligger den på 40 procent.
Mer fakta och statistik inför loppet hittar du i gårdagens guide.
Senaste snacket inför Japan GP i F1
I år har det bara gjorts ett depåstopp under de första F1-loppen. Pirellis målsättning var att det skulle göras två, men så har det inte varit.
Därför vill Renaults stallchef Cyril Abiteboul se en regeländring. Han vill öka hastigheten på depårakan från 80 km/timmen till 100 km/tim.
– Det vore ett litet bidrag för att förbättra shhowen. Vi måste kika på alla detaljer, säger han.
Fram till 1994 fick förarna köra med full fart genom depån, men efter den svarta helgen på Imola skärpte FIA flera regler och då sänktes hastigheten till 120 km/tummen.
2001 sänktes den till 80 km/timmen för att sedan höjas till 100 km/timmen och sänkas igen. I samband med Ungerns GP 2013 begränsades farten till 80 km/timmen, FIA reagerade sedan Mark Webber förlorade ett hjul i depån under Tysklands GP vilket skadade en fotograf.
Haas Günter Steiner håller inte med Renaults boss (men de två är sällan överens).
– Det ger oss kanske en sekund eller två, men det blir inga fler depåstopp. Det löser inte problemet, du får bara fler depåstopp man tvingar fram andra däck, säger han.
Vad tycker du?
Ett minne från Japan GP i F1
I helgen kör Fernando Alonso sitt 307:e GP-lopp. Det gör att han går förbi Michael Schumacher – och på hans twitterkonto kunde vi i dagarna se en annan omkörning av Schumi.
Den förare som har kört flest F1-lopp av alla är Rubens Barrichello med 322.
Michael – V10 – Suzuka 130R ✅ pic.twitter.com/z5nE7Yci4o
— Fernando Alonso (@alo_oficial) October 3, 2018
Inför Japan GP i F1 kan vi notera att…..
….Pirelli oroar sig lite för däcken.
– Vissa ställen på Suzuka är de som sliter mest däck under hela säsongen, säger Mario Isola.
…det bara är en DRS-zon i Japan samma som för ett år sedan, anledningen är att det är för farligt att lägga in en på den andra rakan som avslutas med vänsterkurvan 130R.
…Sebastian Vettel är inte alls glad över DRS:
– Jag gillar det inte. Vi är i Japan, ni känner till Mario kart och kanske vore det bättre att slänga bananer över bilen. DRS är konstgjort och vi borde hitta en annan lösning.
…Ferrari kommer med en nylackerad bil till Japan. ”Mission Winnow” sätter sin prägel på bilen, men det påminner om någonting annat. Ni som följt F1 i många år vet precis vad jag pratar om och faktum är att ”Mission Winnow” tillhör Phillip Morris ”ambitionen är en rökfri framtid”.
….Maurizio Arrivabene kan vara på väg att lämna Ferrari. Det ryktas om att han ska bli högste chef hos fotbollsklubben Juventus från Turin.