Startsida / Inlägg

Kimi, Seb och tystnaden inför Abu Dhabis Grand Prix

av Anna Andersson

Mercedes i topp – och Red Bull där efter.

Men det är en helt annan sak som vi snackar inför Abu Dhabis Grand Prix, som gårdagens pressmöte där Kimi Räikkönen fick frågan om vad han ser fram emot hos Sauber.

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Race winner Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrates in parc ferme during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2018 in Austin, United States.   Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Siste man att ta pole för Ferrari 2018? (TT)

– Du sa väl simulatorn, flinade Vettel som är väl medveten om att Sauber inte har någon simulator.

– Nä, svarade Räikkönen.

– Jag sa till dem att de kunde spara de pengarna jag har en hemma och löser det där.

Sedan fick de frågan vad de skulle sakna hos varandra.

– Tystnaden, sa Vettel.

– De korta mötena, sa Räikkönen.

Inför sitt sista lopp för Ferrari är han Ferraris senaste världsmästare. Senaste föraren som tagit pole positon för Ferrari.

Senaste föraren som vunnit för Ferrari.

Nästa vecka ska han testa för Sauber.

 

Snabba nyheter inför Abu Dhabis Grand Prix

 

…Sauber kan ta plats sju i märkes-VM, teamet är bara ett par poäng efter Force India och ett sådant avancemang vore viktigt för ekonomin inför nästa säsong.

…..Sergej Sirotkin lämnar F1 och WIlliams när Robert Kubica kommer och ryssens sponsor hävdar att det ändå inte var någon idé att fortästta. Nivån i Williams är för lång.

Stoffel Vandoorne låter dörren till F1 stå lite på glänt. Han ska köra Formel E och göra jobb i simulatorn till Mercedes.

….Toro Rosso har en förarplats kvar. Force India också, men den lär gå  till Lance Stroll.

…James Key ska jobba för McLaren 2019. Han lämnade Toro Rosso tidigare i år och nu bekräftar det brittiska teamet att han är klar för dem.

…Laurent Mekies är ny sportdirektör hos FErrari från och med 2019. Han har tidigare arbetat hos FIA.

…Jenson Button, tidigare världsmästare i F1, vann Super GT i Japan tillsammans med Naoki Yamamoto. Honda vill gärna se japanen i en F1:a.

Protesten inför Abu Dhabis Grand Prix

Haas driver Romain Grosjean, of France, sits in his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 20, 2017, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Romain Grosjean kör för Haas(AP Photo/Tony Gutierrez)

Haas protesterar mot Force India. Det amerikanska teamet anser inte att Force India har byggt sin bil själva, teamet fick en ny licens i samband med Belgiens GP  ( när Lawrence Stroll tog över det) och det proteterar Haas emot.

Haas anser inte att Force India får ta del av prispengarna för säsongen eftersom det är ett nytt team, något som de andra teamen inte har något problem med. Men Haas är själva ett förhållandevis nytt team och fick klara sig utan prispengar oå 60 miljoner euro i två säsonger – och vill nu att Force India ska göra samma sak.

Kubica, Alonso och annat – i gårdagens blogg får du ännu mer snack inför Abu Dhabis Grand Prix

 

Däcktillverkaren om Abu Dhabis Grand Prix

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Abu Dhabi Grand Prix 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 22.11.2018 13:18 CET

I helgen är det dags för säsongens sista F1-lopp, Abu Dhabis Grand Prix. Pirelli har valt ut däcken supersoft, ultrasoft och hypersoft. Det är sista gången dessa däcknamn kommer att synas i Formel 1, eftersom Pirelli har valt att göra om däckutbudet inför säsongen 2019. Då får förarna tillgång till tre däck: hard, medium och soft. Dessa kommer att anpassas inför varje enskilt lopp, så att exempelvis däcket soft rent tekniskt kan motsvara det nuvarande soft, supersoft, ultrasoft eller hypersoft.

Förarna kommer att få testa de nya däcken direkt efter loppet. På så sätt bjuder helgen utöver säsongsavslutningen även på ett tidigt startskott för F1-säsongen 2019.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Banan på Yas Marina är mjuk och inte speciellt krävande för däcken. Här gjorde hypersoft sin debut för ett år sedan, under förra säsongens testkörningar.
  • Tävlingen börjar på sen eftermiddag och avslutas under kvällen, vilket påverkar däckens temperaturutveckling.
  • Banan körs motsols. Dragkrafter och bromsning spelar en större roll än sidkrafter.
  • I fjol byggde den vinnande strategin på ett depåstopp. Vinnaren Valtteri Bottas startade på ultrasoft, för att sedan byta till supersoft.

VAD ÄR NYTT?

  • Pirellis sista test för året äger rum på tisdag och onsdag efter tävlingen.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB