Startsida / Inlägg

Kommentar och betyg på alla förare i F1 2018

av Anna Andersson

F1-säsongen  är över. För den här gången. En härlig säsong med många spännande race, positiva minnen, förare som överraskar och en välförtjänt världsmästare.

Jag har gjort en liten sammanställning, förarna är upprade i den ordning de avslutade säsongen, och satt något slags omdöme eller betyg på alla förare i F1 2018.

Se det som ett diskussionsunderlag och dela med er av era bedömningar i kommentatorsfältet.

För övrigt vill jag tacka er alla för i år framförallt alla ni som följt med liverapporteringen. Det har varit riktigt roligt.

 

Kommentar och betyg på alla förare i F1 2018

Formula One F1 - Singapore Grand Prix - Marina Bay Street Circuit, Singapore - September 16, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates on theÊpodiumÊafter winning the race REUTERS/Edgar Su
Mästare – igen.  REUTERS

Lewis Hamilton:

+++++

Dominanten. Han tog elva pole positions och lika många segrar på 21 lopp – och vann sin femte VM-titel. Han var klart bäst 2018.

Sebastian Vettel:

++++

Målet var en VM-titel, men återigen slarvade Vettel och Ferrari bort sina möjligheter.

Nästa år krävs en förbättring och det vet han om:

– Internt vet vi var våra svagheter finns. Nu är det upp till oss att skruva på rätt ställen och förbättra oss så att vi kan ta det sista steget och slåss om titeln.

Första halvan av säsongen var fem plus, andra halvan tre – därför får han en fyra.

Kimi Räikkönen:

++++

Även om han avslutade säsongen med elektronikproblem och bröt det sista loppet så var det en positiv säsong för finländaren. Han lämnar teamet som Ferarris senaste världsmästare, den senaste Ferrarisföraren som vunnit ett lopp och den senaste Ferrariföraren som tagit pole position.

Det är bättre än bra.

TOPSHOT - Red Bull's Dutch driver Max Verstappen celebrates on the podium after winning the F1 Mexico Grand Prix, at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 28, 2018. - Mercedes' British driver Lewis Hamilton became only the third Formula One driver in history to capture a fifth world title on Sunday as Max Verstappen won the Mexican Grand Prix. (Photo by ULISES RUIZ / AFP)
Seger i Mexiko. (AFP)

Max Verstappen:

+++

I början av säsongen var bilen inte tillräckligt bra, det har Red Bull påpekat att man ska förändra till nästa år. Då ska bilen vara klar i tid till testerna. Då har teamet dessutom en helt ny motorleverantör och frågan är vad det betyder?

Kan de leverera tillsammans med Honda?

Men för att Verstappen ska nå ända fram till en titelkamp behöver han också hitta lugnet, värdera sina lägen och inte tända på alla cylindrar vid fel tillfälle. Han har mognat, men det krävs ännu mer.

Valtteri Bottas:

+++

Hans egen kommentar efter finalen i Abu Dhabi  är en klockren sammanfattning av hans säsong:

– Loppet var som hela mitt år, det började bra och sedan gick det åt fanders. De sista varven kändes väldigt långa. Jag ville bara att säsongen skulle ta slut och nu är jag glad att det är över.

Teamkollegan till världsmästare Hamilton är den enda föraren från något av de tre toppteamen som inte vunnit något lopp i år. Han slutade femma i VM.

Daniel Ricciardo:

+++

Efteråt sa Daniel Ricciardo att det kändes som om han har varit fyra hela året, känslan är lätt att förstå. Han har haft stora problem med materialet och brutit åtta av 21 lopp, vilket är påtok för mycket för en förare som drömmer om en VM-titel. Nästa år kör han för Renault, teamet har målsättningen att vara med och slåss om pallplatser nästa år och kombinationen Ricciardo/Hülkenberg är intressant. Ska teamet äntligen kunna utmana de tre stora?

Nico Hülkenberg:

+++

Han har varit besviken på Renault i år och hoppas på en stor förbättring 2019. Tysken som är den förare som kört flest lopp utan att ta en pallplats vet vad han vill.

Men kan han och teamet leverera – samtidigt?

Sergio Perez:

+++

Vad kan Force India leverera nästa säsong? Nya regler och ett nytt team? Hittills har  stallet alltid lyckats få ut max av materialet och Perez är en förare som kan leverera. Han var bäst i teamet 2018  – men hur kommer han att fungera med Lance Stroll ( son till ägaren) ? Bråken med Esteban Ocon, på och utanför banan, är allt annat än proffsiga.

Kevin Magnussen:

+++

En bra inledning av säsongen, en trist avslutning.  Dansken var bäst i teamet 2018, men för att ta nästa steg krävs det mer av både honom och teamet.

Renault's Spanish Formula 1 driver Carlos Sainz Jr gestures during a press conference at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 10, 2018 ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Bra körning i finalen. / AFP PHOTO / LLUIS GENE

Carlos Sainz;

+++

Han avslutade året med en riktigt bra körning i Abu Dhabi och det stärker honom för han lär behöva allt självförtroende han kan ha 2019. Då ska han ta över efter Fernando Alonso hos McLaren. Lycka till.

Fernando Alonso:

++++

Lämnar F1 efter 17 säsonger. Jag kommer att sakna honom och hans fantastiska radiomeddelanden. I Abu Dhabi ville ingenjören puscha honom att jaga ikapp Kevin Magnussen och ta en poäng.

– Varför? Jag har redan tagit 1800 poäng, svarade Alonso.

Nästa år är målet att vinna Indy 500 med McLaren, kan det lyckas? Håller motorn denna gång? Det gjorde den inte 2017 då han faktiskt ledde tävlingen i 27 varv.

 Esteban Ocon:

++

Blandar fantastiska lopp med idiotiska tilltag, som när han kolliderade med Max Verstappen efter depåstoppet i Brasilien. Nästa år kör han inte F1, han ska vara reservförare och simulatorförare åt Mercedes. Leder den vägen tillbaka till F1?

Om Valtteri Bottas har ännu en tung säsong så är det mycket möjligt att fransmannen står på tur – om nu inte Georg Russel gör en Leclerc säsong hos Williams.

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Imponerade 2018

Charles Leclerc:

Det tog honom ett par lopp att lära sig F1 och då visade han vilken kunskap han besitter. Han var precis så bra som det snackades om innan VM startade och dessutom klarade han av att hantera trycket. På bara en säsong körde han till sig ett kontrakt hos Ferrari och Sauber har en stor anledning att tacka honom för sjundeplatsen i mästerskapet. Leclerc tog 39 av teamets 48 poäng.

Romain Grosjean:

Den usla inledningen förstörde säsongen. Han tog sina första VM-poäng i Österrike i slutet av juni och det var för sent.

Pierre Gasly:

++

Motorproblem och motorproblem. Nu flyttar både han och Honda till Red Bull. Vad betyder det?

Motorproblem?

Stoffel Vandoorne:

+

Hans teamkollega vann kvalen med 21-0. Det säger allt. Tack och adjö Stoffel som kör elbil nästa år.

Melbourne 2014-03-13 Caterham driver Marcus Ericsson of Sweden holds his helmet as he poses for a drivers portrait ahead of the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Thursday, March 13, 2014. (AP Photo/Rob Griffith) Photo: Rob Griffith / AP / TT / kod 436
Så såg det ut när Ericsson debuterade 2014. (AP)

Marcus Ericsson

++

Nio poäng på 21 lopp 2018, kollegan tog 30 poäng mer. Hade han lyckats köra in fem poäng till hade Sauber tagit en placering till i märkes-VM, så jämnt var det. Marcus är en trevlig och lojal kille samt en bra och ambitiös förare, men 2018 ställdes han mot en av de största talangerna som kommit till F1 de senaste tio åren och dessutom utvecklades hans team till ett av de starkaste i mittfältet. Det gjorde att kraven ökade och då räcker det inte att ha en tjock plånbok. Då krävs det utmärkta resultat.

Det är trist att det inte är någon svensk som kör F1 2019, men Ericsson mår bra av miljöbytet. Förhoppningsvis trivs han bättre i IndyCar, kan hitta tillbaka till ett vinnande spår igen – och kanske återvända till F1 en annan dag.

Det är i alla fall hans mål.

Lance Stroll:

+

Williams har haft en usel säsong och Stroll följer med pappa till Force India. Intressant att se hur han fungerar tillsammans med Sergio Perez nästa år.

Brendon Hartley:

+

Fyra små poäng, men det ser värre ut än vad säsongen har varit.  Han har inte varit riktigt så usel. Vad han gör nästa år  är inte klart än.

Sergej Sirotkin

+

Ryssen lämnar F1 efter att ha tagit en poäng i sin debutsäsong. Hans sponsorer tyckte inte att det var värt att lägga in mer pengar i Williams utan väljer andra projekt. Det känns som ett naturligt val.

 

NU är det din tur – vad tycker du om förarnas insatser 2018?

 

 

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB