Däck till de första F1-loppen 2019
avRedo för nästa säsong?
Det är Pirelli. Nu har företaget presenterat däck till de första F1-loppen 2019.
I veckan gick jag igenom nyheterna till nästa säsong. Du hittar det här.
Då fanns inte däcken med, men nu har den informationen släppts och det är ett par nyheter när det gäller just däcken till F1 2019.
Däck till de första F1-loppen 2019
Då kommer alla däck – till varje lopp i F1 – att hela soft, medium och hard.
2019 kommer dessutom färgerna att vara vitt (hard) gult (medium) och rätt (soft) varje helg.
Hur hänger det i hop?
Så här:
Pirelli tyckte att det var för många olika set 2018, att regnbågsfärgerna var fina men gjorde publiken osäker. Därför har man bestämt sig för att ta bort de superhårda däcken som näst intill aldrig användes och de supermjuka som låg för nära de ultramjuka. Sedan får de nya gummiblandnignarna andra namn, de kallas gummiblandningarna nästa år för C1, C2, C3, C4 och C5.
Beroende på vilken bana som F1 kör på väljer man 2019, precis som tidigare, tre olika typer av däck . För att förenkla det heter den mjukaste gummiblandningen alltid soft, den mellersta alltid medium och den hårdaste alltid hard.
Nu har Pirelli valt Däck till de första F1-loppen 2019 och i premiären i Australien är det C2 som är hard, C3, medium och C4 som är soft.
I Bahrain däremot, säsongens andra lopp, är det C1 som är hard, C2 som är medium och C3 som är soft.
Sedan återgår Pirelli till samma schema som i premiären när det valt däck till F1-loppen i Kina och Baku.
Precis som tidigare får varje team 13 set till en tävlingshelg, tio av dem får de välja fritt. De övriga tre är två av de hårdare gummiblandningarna reserverade för loppet och den mjukaste för kvalet.
Georg Russels väg till Formel 1
Toto Wolff pratar rätt mycket och nu berättar Mercedes en härlig historia om hur han lärde känna Georg Russel, britten som debuterar för Williams 2019.
– Han var kanske femton eller sexton, nej knappast äldre än femton och han hade vunnit det brittiska mästerskapet i go-kart. Då fick jag ett E-Mail från den där unga grabben och han skrev: Skulle det påverka er om jag kom på besök?, berättar Wolff.
– Jag svarade att jag gärna pratar med unga talanger och då kom han, med kostym, slips och ett anteckningsblock. Han satte sig ner och förklarade att han ville köra Formel 3 och att han försökte analysera vilka möjligheter han hade i framtiden. Han ville gärna köra för Carlin, som arbetade med Volkswagen, men ville veta om det skulle stoppa möjligheterna för ett samarbete med oss framöver. Redan då var han vältalig och eftertänksam.
2016 bytte Russel sedan till HitechGP som samarbetar med F1-mästarna och ett år senare var han en del av Mercedes juniorteam. I vår kör han F1 för Williams, som kör med motorer från Mercedes.
– Stanna du hos Carlin, det är ett bra team, du kan komma till oss sedan, svarade ja, säger Toto Wolff enligt motorsporttotal-
– Det är en smart kille och han är dessutom snabb. Det är framtiden.
Har du koll på förarfältet 2019? Inte? Klicka här.
Annars kan vi konstatera att……
…Valtteri Bottas ska köra rally, debuten sker i Artic Lapland Rally i januari 2019.
….Laurent Mekies, som tidigare arbetat hops FIA och numera är en del av Ferraris team är ny sportdirektör i det italienska teamet.
…Giuliano Salvi , tävlingsingenjör för Kevin Magnussen lämnar Haas. Italienaren återvänder till sitt hemland.
…Sebastian Vettel har ännu inte betalat sina böter på 25 000 euro till FIA. Anledningen?
Han har inte fått någon räkning än.
– Men jag är rätt säker på att den kommer, säger Vettel till Blick.