Startsida / Inlägg

Så kan Marcus Ericsson nå en comeback i F1

av Anna Andersson

Marcus Ericsson lämnade F1.

Men  han håller koll på vad som händer och han håller tummarna för Charles Leclerc.  För via honom han Marcus Ericsson nå en comeback i F1.

– Det blir väldigt spännande att följa Charles hos Ferrari. Jag tror att han kommer att klara det riktigt bra redan den kommande säsongen och om han lyckas med får det mig att se  riktigt bra ut, säger Ericsson till F1i.

– Så vi får verkligen hoppas att han  lyckas!

Så kan Marcus Ericsson nå en comeback i F1

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team and Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team with a Joey Kangaroo at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Thursday 22 March 2018.
Ericsson och Leclerc inför säsongen 2018.(Sauber)

 

21-årige Leclerc vann GP3 under sin första säsong, han vann Formula 2 under sin debutsäsong och han körde till sig en plats hos Ferrari under sin första säsong i F1. Nu blir han kollega till Sebastian Vettel.

Och Ericsson tror att Leclerc kan ställa till problem för den fyrfaldige mästaren.

– Jag tror det. Det blir spännande att följa utvecklingen, men jag tror att han kommer att göra det riktigt bra, säger Ericsson.

Svensken kör IndyCar 2019, samtidigt som han är tredjeförare för Sauber. Marcus Ericsson har dock hela tiden sagt att kan gärna nå en comeback i F1.

Får Hulken hjälp?

Daniel Ricciardo lämnar VM-trean Red Bull för fyra Renault och nu hoppas Nico Hülkenberg att hans nya kollega ska lyfta Renault som drömmer om pallplacerignar.

Renault driver Nico Hulkenberg, of Germany, sits in his car during the first training session of the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Friday, Oct. 26, 2018. (AP Photo/Moises Castillo)
Hulken hoppas på hjälp från Australien. (AP Photo/Moises Castillo)

 

Det gör Hülkenberg också, han är den förare som kört flest F1-lopp utan att ta en pallplats.

– Han kommer in som en frisk fläkt och dessutom har han information med sig från Red Bull, när det handlar om set-up. Det blir spännande, säger Hulken till Auto, Motor und Sport.

– Vi förare är varken ingenjörer eller bra på aerodynamik. Han kan inte säga hur vi ska designa våra bargeboards, men han kan förklara hur Red Bull arbetade med olika system och vilka inställningar de använde sig av.

Det har skett ett antal spännande förarbyten i år, de enda två teamen som har kvar sina par från 2018 är Mercedes och Haas. Kimi Räikkönen kan exempelvis ta med sig information från Ferrari till Sauber, Ricciardo från Red Bull till Renault och Sainz från Renault till McLaren.

 

Snabba nyheter från

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Race winner Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrates in parc ferme during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2018 in Austin, United States. Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kimi ser fram emot ren racing  (AFP)

 

Vi kan konstatera att…

….bilarna för 2019 presenetras i februari. De datum som är offentliga hittar du i gårdagens inlägg. Här.

… Jean Todt berättar om sina möten med Michael Schumacher och han gör det mycket respektfullt.

…Helmut Marko, som är motorsportkonsulent och talangscout till Red Bull vill ha förare som har sina sidor och är lite kantiga.

– Så länge de kan äta med kniv och gaffel, så, säger han.

– Unga förare ska utveckla en personlighet.

…Kimi Räikkönen ser fram emot att jobba med Sauber.

– Det är mer ren racing, inte så mycket annat som händer där. Förhoppningsvis blir det bra för oss båda, det är målet.

 

•••••

Trevlig helg!

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB