Startsida / Inlägg

F1-tester inför Formel 1 2019

av Anna Andersson

Andra dagen av F1-tester inför Formel 1 2019 – och Ferrari fortsätter att ligga i topp.

Charles Leclerc var visserligen 0,086  sekunder långsammare än Sebastian Vettel, men ungefär en sekund snabbare än sina konkurrenter.

Charles Leclerc under årets F1-tester inför Formel 1 2019. (AP Photo/Manu Fernandez)

Det imponerar och det snackas mycket om det bland de andra teamen. Det pratas om vad tricket kan vara och ”Auto, Motor und Sport” har en intressant teori. Den tyska tidningne  menar att årets Ferrari är byggd med en brant lutning från bakvingen till framvingen och att bakvingen sedan sänker sig på rakan. Detta beror, enligt tidningen, inte på någon aktiv hjulupphängning utan på fjädrar och stötdämpare.

Och därmed är det helt enligt reglerna.

Red Bull använde sig av ett liknande trick för ett par år sedan, vi får se vad detta ger – men jag törs lova att det kommer att var en stor snackis under årets F1-tester inför Formel 1 2019.

Gårdagens text om Ferarri läser du här.

F1-tester inför Formel 1 2019 – dag 2

Konkurrenterna från Mercedes har inte imponerat med några tider, men det är också ganska väntat. Det gjorde teamet inte heller förra året utan Lewis Hamilton och Valtteri Bottas delar på dagarna och i dag körde de 163 varv.

– Det blev många varv och en mängd intressant och användbar data, säger teknikchef James Allison.

– Båda förarna testade många olika komponenter och testade olika inställningar på bilarna. Återigen var det en problemfri dag och vi fick lära oss mycket om både bilen och däcken.

Nico Hülkenberg körde 64 varv  (AP Photo/)

Hos Renault är däremot minerna inte lika muntra. Alain Prost, som är rådgivare åt teamet är inte nöjd. Han anser att bilen har för många barnsjukdomar. Daniel Ricicardo hade problem med DRS i dag, men däremot lyckades Nico Hülkenberg köra nästan en hel tävlingsdistans. Det har ingen annan förare gjort i år. Han körde 64 av 66 varv innan passet flaggades rött sedan Pierre Gasly kört av i kurva 12.

 

Vi kan konstatera att….

 

…Daniel Ricciardo inte var den enda som hade problem ed DRS; det hade Racing Point också.

…Kevin Magnussen körde snabbt, men han hade problem med sin sits och lämnade över till testföraren Pietr Fittipaldi och han hade liknane problem och parkerade efter 13 varv.

…Williams ska finnas med i morgon. Då är det tänkt att FW42 ska debutera. Det ryktas om att Paddy Lowe är nära att få sparken från teamet. Efter fjolårets usla säsong finns det inget tålamod kvar.

…Lando Norris körde riktigt snabbt – ett glädje varv månne?

….2021 blir det enhetliga växellådor i F1

F1-tester inför Formel 1 2019- Resultat dag 2

 

Förare,        team,               tid,             varv  däck

1     Leclerc     Ferrari                1:18.247     157     C3
2     Norris     McLaren             1:18.553     104     C4
3     Magnussen     Haas            1:19.206     59     C3
4     Albon     Toro Rosso           1:19.301     132     C4
5     Giovinazzi     Alfa Romeo     1:19.312     101     C4
6     Bottas     Mercedes               1:19.535     89     C3
7     Gasly     Red Bull                   1:19.814     92     C3
8     Hülkenberg     Renault       1:19.837     95     C3
9     Ricciardo     Renault           1:19.886     28     C3
10     Hamilton     Mercedes      1:19.928     74     C3
11     Stroll     Racing Point        1:20.433     79     C3
12     Fittipaldi     Haas               1:21.849     13     C3

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB