Bedrövligt trist Ferrari – Kina GP 2019
avFramtidens förare fick stå tillbaka i det 1000:e loppet.
En stallorder från Ferrari gav Sebastian Vettel en fördel mot Charles Leclerc redan på det elfte varvet av Kina GP.
Var det rätt?
Nej det var bedrövligt trist.
Jag förstår att teamorder används i F1, men inte på det här sättet, inte på varv elva i säsongens tredje lopp. Som jag ser det är det ett verktyg i kampen om VM-titeln under den andra delen av säsongen.
Eftersom F1 består av två mästerskap – ett ekonomiskt viktigt för teamet och ett förar-VM som är det större av dem båda är stallorder en naturlig del, oavsett om den är förbjuden eller inte. Det är självklart viktigt att vinna båda titlarna och se till att den förare som har bäst möjligheter i förar-VM ska ta så många poäng som möjligt i avgörandet och således tappar så få poäng som möjligt en dag när han inte slåss om segern. Det är helt okej, så ska det vara och så har F1 varit även under den tiden som stallorder var förbjudet.
Men vi som ser tävlingarna på läktaren, framför TV:n eller någon streamingsajt vill inte att teamet ska bestämma utgången på loppen innan ens en tredjedel säsongens tredje lopp är avgjort. Så låt bli.
Vettel inte snabbare än Leclerc i Kina GP
I det här fallet var inte Sebastian Vettel snabbare än Charles Leclerc, han levde enbart på sitt rykte som fyrfaldige världsmästare och etta i teamet. Stallordern och den därefter följande fördelen med det första depåstoppet gav Vettel en tredjeplats i Kina GP.
Leclerc däremot fick ett stukat självförtroende och en tydlig fingervisning om att han är tvåa i teamet.
Han lär vara riktigt irriterad efter detta och jag är övertygad om att Ferrari har mycket att jobba med internt. Charles Leclerc varken lär eller bör acceptera att bära vattenflaskorna åt Vettel.
Det var förbannat synd att hans motor inte höll i Bahrain för två veckor sedan, den seger hade gett honom ett annat utgångsläge. Jag tror inte att jag är ensam om att ha en önskan om en rättvis fajt hos Ferrari.
För Mercedes var detta årets tredje dubbelseger, en sådan fin säsongsinledning har inget team haft sedan 1992 och 2019 känns just nu som ännu en silverfärgad viktoria. Det hade ingen räknat med efter F1-testerna i Barcelona när Ferrari klart bäst fart av alla.
Vill du läsa mer om loppet som Lewis Hamilton vann före Valtteri Bottas gör du det här.
Snabba nyheter efter Kina GP
Efter Kinas GP Kan vi konstatera att….
….Mercedes dubbelstopp i depån var enormt snygg. Utfört till perfektion.
…Lewis Hamilton leder VM, sex poäng före Bottas.
…Nico Hülkenberg bröt loppet. Därmed har Renaults två bilar räknat in fyra brutna lopp på tre tävlingshelger. Det är inte bra.
…Daniel Ricciardo tog sina första VM-poäng för Renault i år. Han var ”best of the rest”.
…Alex Albon tog sig från en start i depån upp till poängplats. Snyggt.
…Kimi Räikkönen gjorde också en stark helg, medan hans kollega Antonio Giovanazzi, som ersatte Marcus Ericsson, hade en tyngre helg. Han har ännu ingen VM-poäng 2019
…Pierre Gasly fick poängen för det snabbaste varvet.
Senna, Keke och Mika
F1-firar 1000 lopp och här är ett axplock av förarnas bästa minnen från de tusen loppen.
Romain Grosjean minns hur han som barn fick se torsdagsträningen i Monaco och behöver gå på toa. Där träffade han David Coulthard.
– Han sa ”gå du först min son”.
Sergio Perez första F1-lopp var San Marinos GP 1994.
– Det första loppet som jag och min pappa såg var det där Ayrton Senna kraschade 1994. Det var en stor chock, framförallt för pappa.
Kimi Räikkönen minns en incident för ungefär 30 år sedan.
– Det var under 1980-talet, jag minns att Keke Rosberg drabbades av punktering, kanske var det hans sista lopp i Adeleide. Jag höll självklart alltid på finländarna.
Valtteri Bottas följde varje F1-lopp redan som barn.
– Jag såg allt, oavsett vad klockan var. Höjdpunkten var Mika Häkkinens första seger 1997.
Sebastian Vettels största minne är Ayrton Senna.
– Min pappa var en stor fan av Formel 1 och mitt första stora minne är Ayrton Sennas seger i Brasilien.
Nu väntar Indy – och Baku
Nästa deltävling avgörs i Baku den sista helgen i april, det är en helt annan bana med en lång raka och flera kurvor som är 90 grader.
I natt kör IndyCar i Lon Beach, men det var ett tufft svenskt kval där Ericsson inte gick vidare från den första omgången och Rosenqvist körde in i en däckstapel och har startplats 12.