Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019 – en unik stadsbana
avI dag är det onsdag och vi laddar för Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019, men jag kan inte låta bli att dela med mig av någonting helt annat först. Det första varvet i Hanoi. Vietnam GP debuterar 2020 och nu kan du hänga med på ett varv.
FIRST LOOK: go onboard for a lap of the Hanoi Street Circuit
Coming to F1 in 2020…#F1 pic.twitter.com/Jw4UxUWoax
— Formula 1 (@F1) April 23, 2019
Vad tycker du om den nya banan?
Snacket inför helgen
Intressant inför helgens deltävling är att Ferrari kommer med en uppdatering. Efter tre lopp utan seger så ser stallchefen Mattia Binotto förbättringspotential.
– Vi har tagit de första stegen av utvecklingen av SF90, säger han enligt motorsporttotal.
– Vi har förberett oss bra, analyserat datan och tittat på vilka områden vi behöver förbättra och vi har jobbat på den set-up som är nödvändig till denna specifika bana.
Haas, däremot räknar med problem i Baku. Efter att ha nollat i så väl Bahrain som Kina letar teamet förtvivlat efter ljusglimtar. Det gör McLaren också. Kvalet i Kina var inte alls bra och när toppteamen hittade 1,8 sekunder mellan fredag och lördag hittade McLaren 0,6.
– Vi har verkligen blivit bättre, men det finns stora begränsningar i vårt paket. Därför utvecklas inte bilen som vi hoppats och i kvalet senast var vi ingenstans, säger Lando Norris.
Guide till F1 i Baku, Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019
Baku City Circuit
Varv: 51
Avstånd till kurva ett: 330 m
Kurvor: 8 höger/12 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 9 (T2, T3, T4, T6, T7, T8, T11, T12, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T17, T18, T19, T20)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromszoner: 9 ( 5 hårda)
Bromsslitage: Högt
Maxfart utan DRS: 340 km/tim
Lägsta fart: 74 km/tim
Genomsnittsfart: 198 km/tim
Antal växlingar per varv: 78
Depårakan – med hastighetsbegränsning: 390 m
Körtid i depån med hastighetsbegränsning på 60 km/tim: 23,4 sek.
Vinnande strategi 2018: 2 depåstopp ( de flesta förarna gjorde 2 stopp)
Säkerhetsbilen: Den har aldrig varit på banan.
Banans debut: 2016. Detta är den tfjärde tävlingen i Baku.
Första pole position – och segrare: Nico Rosberg, Mercedes, 2016.
Antal vinster från pole position: 1
Segrare från högsta startposition: Daniel Ricciardo vann från startposition 10 år 2017.
– Baku är en unik stadsbana, väldigt olik alla andra stadsbanor vi kör på för här går det att köra om på flera stälen. För egen del har Baku alltid varit intressant, jag har tagit många poäng där, som den galna segern 2017 och jag tog poäng i fjol, säger Daniel Ricciardo.
– Det finns saker i Baku som framtidens banor bör ta efter, de långa, breda rakan gör att det finns möjlighet att hitta slipstream och köra om. Det blir tajt racing.
Galet är ju bara förnamnet, 2017 var det Vettel som körde in i Hamilton. 2018 var det Red Bulls båda förare som inte visste var deras egna bilar började eller slutade.
Hur galet blir det 2019?
Statistik och Fakta – Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019
Kval 2018 – topp 8
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Esteban Ocon, Force India
8. Sergio Perez, Force India
Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2018: 1:41.498 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:42.758 (Nico Rosberg, Mercedes)
Racet 2018 – topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Sergio Perez, Force India
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Carlos Sainz, Renault
6. Charles Leclerc, Sauber
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Lance Stroll, Williams
Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
2018: 1:45.149 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:46.485 (Nico Rosberg, Mercedes)
Senaste segrarna:
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Daniel Ricciardo Red Bull
2016 Nico Rosberg Mercedes