Startsida / Inlägg

Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019 – en unik stadsbana

av Anna Andersson

I dag är det onsdag och vi laddar för Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019, men jag kan inte låta bli att dela med mig av någonting helt annat först. Det första varvet i Hanoi. Vietnam GP debuterar 2020 och nu kan du hänga med på ett varv.

Vad tycker du om den nya banan?

Snacket inför helgen

Intressant inför helgens deltävling är att Ferrari kommer med en uppdatering. Efter tre lopp utan seger så ser stallchefen Mattia Binotto förbättringspotential.

– Vi har tagit de första stegen av utvecklingen av SF90, säger han enligt motorsporttotal.

– Vi har förberett oss bra, analyserat datan och tittat på vilka områden vi behöver förbättra och vi har jobbat på den set-up som är nödvändig till denna specifika bana.

Haas, däremot räknar med problem i Baku. Efter att ha nollat i så väl Bahrain som Kina letar teamet förtvivlat efter ljusglimtar. Det gör McLaren också. Kvalet i Kina var inte alls bra och när toppteamen hittade 1,8 sekunder mellan fredag och lördag hittade McLaren 0,6.

– Vi har verkligen blivit bättre, men det finns stora begränsningar i vårt paket. Därför utvecklas inte bilen som vi hoppats och i kvalet senast var vi ingenstans, säger Lando Norris.

Guide till F1 i Baku, Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019

Baku City Circuit

Tiderna och däckval hittar du här:

 

 

Varv: 51

Längd: 6,003 km – motsols

 
Avstånd till kurva ett: 330 m
Kurvor: 8 höger/12 vänster

Kurvor under 100 km/tim: 9 (T2, T3, T4, T6, T7, T8, T11, T12, T15)

Kurvor över 250 km/tim: 4 (T17, T18, T19, T20)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromszoner: 9 ( 5 hårda)
Bromsslitage: Högt
Maxfart utan DRS: 340 km/tim
Lägsta fart: 74 km/tim
Genomsnittsfart: 198 km/tim
Antal växlingar per varv: 78
Depårakan  – med hastighetsbegränsning: 390 m
Körtid i depån med hastighetsbegränsning på 60 km/tim: 23,4 sek.
Vinnande strategi 2018: 2 depåstopp ( de flesta förarna gjorde 2 stopp)
Säkerhetsbilen: Den har aldrig varit på banan.
Banans debut: 2016. Detta är den tfjärde tävlingen i Baku.
Första pole position – och segrare: Nico Rosberg, Mercedes, 2016.
Antal vinster från pole position: 1

Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019
Daniel Ricciardo på den tajta banan – han vann i Baku 2017. (TT)

Segrare från högsta startposition: Daniel Ricciardo vann från startposition 10 år 2017.
– Baku är en unik stadsbana, väldigt olik alla andra stadsbanor vi kör på för här går det att köra om på flera stälen. För egen del har Baku alltid varit intressant, jag har tagit många poäng där, som den galna segern 2017 och jag tog poäng i fjol, säger Daniel Ricciardo.

– Det finns saker i Baku som framtidens banor bör ta efter, de långa, breda rakan gör att det finns möjlighet att hitta slipstream och köra om. Det blir tajt racing.

Galet är ju bara förnamnet, 2017 var det Vettel som körde in i Hamilton. 2018 var det Red Bulls båda förare som inte visste var deras egna bilar började eller slutade.

Hur galet blir det 2019?

Statistik och Fakta – Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019

 

Kval 2018 – topp 8
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Esteban Ocon, Force India
8. Sergio Perez, Force India

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2018: 1:41.498 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:42.758 (Nico Rosberg, Mercedes)

Racet 2018 – topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Sergio Perez, Force India
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Carlos Sainz, Renault
6. Charles Leclerc, Sauber
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Lance Stroll, Williams

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
2018: 1:45.149 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:46.485 (Nico Rosberg, Mercedes)

Senaste segrarna:
2018  Lewis Hamilton  Mercedes
2017  Daniel Ricciardo  Red Bull
2016  Nico Rosberg  Mercedes

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB