Startsida / Inlägg

Dags att uppdatera Monaco Grand Prix

av Anna Andersson

Monaco Grand Prix är en klassiker. Men även en klassiker måste uppdateras.

2019 var 78 varv på stadsbanan en söndagstur – en gäspning istället för den höjdpunkt en klassiker bör vara.

Monaco Grand Prix har avgjorts nästan varje år sedan 1929, tävlingen har varit en del av F1 sedan 1950 och är en höjdare sett till inramning, glamour och kändisar. Bara en blick över hamnen och de oräkneliga miljoner som ligger förtöjda under tävlingshelgen avslöjar vilket betydelsefullt arrangemang det är. Alla som någonsin har besökt Monte Carlo och gått på gatorna blir imponerade över det faktum att det faktiskt går att köra racerbil på de trånga passagerna mellan husen och i de smala kurvorna.

Dags att uppdatera klassikern

Men det är inte bara miljön som måste leverera. Det måste sporten också och jag vill inte uppleva Monaco som en avdankad klassiker, jag önskar att ett så klassiskt lopp även ska ha en gyllene framtid.

När F1 nästa år fyller 70 år behövs därför en förändring. Även en klassiker måste följa med i tidens utveckling och det pärlband som rullade runt på varvtider närmare åtta sekunder långsammare än under kvalet gjorde ingen åskådare lycklig. Visst snuddade Max Verstappen och Valtteri Bottas i varandra, visst gjorde Antonio Giovanazzi en miss som  och visst utmanade Verstappen Lewis Hamilton – men i det stora hela var Monaco GP en gäspning.

Dags för ett nytt koncept

En relik som behöver nytt liv.

Därför vill jag se ett nytt koncept under Monaco GP, en lösning som fungerar på de trånga gatorna, som ger spänning och som gör att tävlingen återigen får den status som den förjänar. Kanske kan det vara dags att införa ett kvalrace som ger poäng eller kombinera ett längre lopp med ett kortare lopp med omvänd startordning?

Formel 1 lever till stor del av sin historia, men förlorar allt fler åskådare och behöver tänka i nya banor.

Det är dags att inse att även en klassiker behöver uppdateras.

•••

Tungt för Charles Leclerc

Charles Leclerc hade en tung lördag och en ännu tyngre söndag. Där han inledde med många snygga omkörnignar och aggressiv körning innan han drabbades av problem i samband med att han försökte köra om Nico Hülkenberg. Han drabbades av punktering, körde nästa ett helt varv innan han kom i depå och slog upp skora skador på bilen.

Därefter var han ett varv efter ledarvarvet  –  och bilen hade så myckte skador att han trots att han kämpade inte klarade av att avsluta loppet.

Efter 18 varv var hans hemska helg på hemmaplan över. Inte alls så som han hade tänkt sig.

Mer om loppet läser du här:

Snabba nyheter

Vi kan notera att…

…Lewis Hamilton har utökat ledningen i VM. Nu måste Valtteri Bottas sätta honom under press igen. Det skiljer 17 poäng mellan Hamilton och Bottas igen.

…Sebastian Vettel var tvåa. Det är Ferraris bästa placering i år.

….Mercedes tog ingen dubbelseger, därmed slutar denna svit på fem.

…McLaren är nu fyra i konstruktörs-VM Carlos Sainz var sexa. Snyggt. Det kommer att vara en enorm kamp om fjärdeplatsen i VM i år. Det känns kul.

…Kanada GP är nästa race, i Montreal och där väntar en helt ny depå. Det blir något annat än tävlingen i Monaco det. Där krävs det bra fart rakt fram – det ser jag fram emot.

Där har du även resultatlistan – nu ska jag koncentrera mig på Indy 500. Nästa höjdare denna söndag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB