Startsida / Inlägg

Monaco GP 2019 – förarnas däckval, tider och guide

av Anna Andersson
Inför Monaco GP 2019
Niki Lauda under tävlingshelgen i Storbritannien 2018, det var det sista F1-loppet han såg från depån.

F1 har sorg, Niki Laudas död har påverkat alla som har något intresse av Formel 1 och det påverkar F1-depån markant inför Monaco GP 2019.
Niki Lauda har varit med och byggt det team som Mercedes är i dag.
Det var han som värvade Lewis Hamilton. De var han som såg till att Hamilton och Nico Rosberg kunde existera i samma team och det är han som tillsammans med Toto Wolff är regissören bakom det F1-team som dominerat VM sedan 2014.
Till helgen kör F1 i Monaco och även om Lauda inte har på något VM-lopp sedan sommaren 2018  så kommer hans frånvaro att märkas. Hans  kompis Helmut Marko, själv före detta racerförare och konsult hos Red Bull har gjort en mycket öppen intervju med oe24.TV:
– Jag visste att han inte mådde speciellt bra, men det är ändå ett hårt slag när man får ett sådant besked, säger Marko som träffade Lauda i november.
– Jag blev förfärad när vi sågs, även om jag inte visade det för honom. Då hade han fortfarande styrka i rösten och han var optimistisk, men det försvann sedan steg för steg.

”Pratade ofta om döden”

Marko fortsatte:
– Jag känner mig rätt arg. Jag menar jag är den äldre av oss och vi pratade ofta om döden, vem som skulle gå först och den typen av frågor. Det här att under en lång tid bara bli svagare och svagare passade inte alls till Lauda som person och säkerligen så trivdes han inte med det heller.
Niki Lauda var även min stora förebild som förare, jag hade förmånen att få träffa honom vid ett par tillfällen och i går skrev jag en krönika. Den läser du här.
Nu ska jag försöka att fokusera på helgens lopp. På tider, förarnas däckval och en guide med fakta och statistik.

Niki Lauda byggde upp Mercedes tillsammans med Toto Wolff. (TT)

Tider för Monaco GP 2019

Torsdag 23.5

Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag 25.5
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 26.5
Monaco GP 2019 kl 15.10

Därefter är det bara att slå över till Indy 500. Mer om det läser du här.
Förarnas däckval inför Monaco GP i F1 2019

 

Guide till Monaco GP i F1 2019

Längd: 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 vänster, 11 höger.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Lägsta hastighet: 50 km/tim
Däck: Hypersoft/Ultrasoft/Supersoft
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Antal växlingar per varv: 50.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp, vilket de flesta förarna valde.
Depåstopp vid Monaco GP 2018: 25
Sannolikhet för att säkerhetsbilen kommer ut: 82 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 9 ( 17 gånger har den varit ute på banan)
Banans F1-debut: 1950, samma år F1 startade. 64 F1-lopp har avgjorts. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-tlet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 29.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

 

Vinnaren om Monaco GP

Daniel Ricciardo vann 2018, här berättar han om sina tankar inför Monaco GP 2019:

– Monaco är min absoluta favorit eftersom du fylls av adrenalin och det är så spännande. Det bästa sättet att beskriva banan är förmodligen med ordet galet, det känns nästan som om du inte borde få lov att köra racing där. I min vardag sitter jag i köer på de vägarna, men när det är dags för maj så vet jag att jag snart få möjlighet att köra med en racerbil på dem igen. Det känns helt galet när du tänker så. Segern förra året är en av mina bästa vinster i karriären, det är helt säkert. Att få ta pole positon i Monaco vid två tillfällen är helt fantastiskt, framförallt när du inser att du ger allt i ungefär en minut och adrenalinet bara pumpar, men att vinna i Monaco är en dröm som går i uppfyllelse och det kändes ännu bättre eftersom jag missade året innan trots att jag hade ett perfekt utgångsläge.

Senaste fem vinnarna:
2018  Daniel Ricciardo  Red Bull
2017  Sebastian Vettel  Ferrari
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes

Förarna med flest vinster:
Ayrton Senna  (6)
Graham Hill  (5)
Michael Schumacher  (5)
Alain Prost  (4)
Nico Rosberg  (3)
Stirling Moss  (3)
Jackie Stewart  (3)
Juan Manuel Fangio  (2)
Niki Lauda  (2)
Maurice Trintignant  (2)

Statistik inför Monaco GP 2019

Monaco GP 2019
Daniel Ricciardo vann Monaco GP 2018 (TT)

Topp 8 i kvalet 2018
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Esteban Ocon, Force India
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Carlos Sainz, Renault

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull, 2018)
2018: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:13.622 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:15.098 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:15.989 (Nico Rosberg, Mercedes)

Topp 8 i racet 2018
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Esteban Ocon, Force India
7. Pierre Gasly, Toro Rosso
8. Nico Hülkenberg, Renault

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull, 2018)
2018: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull)
2017: 1:14.820 (Sergio Perez, Force India)
2016: 1:17.939 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:18.063 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:18.479 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB