Frankrike GP och Road America – helgen är räddad
avSnacka om midsommarhelg, med Formel 1 i Frankrike och Indy Car tar sig av Road America.
Det är en riktig klassiker där det tävlats i racing sedan 1950-talet och en bana där förare som Mario Andretti, Emerson Fittipaldi och Jac Villeneuve har stått som segrare. De tre senaste åren har Will Power, Scott Dixon och Josef Newgarden vunnit loppet.
Men den banan skriver jag mer om längre ner. Först till F1.
Vad hände egentligen mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel i Montreal.
Ja, det ska domarna titta på en gång till och den första förförhandlingen när Ferrari möter FIA är redan på fredag eftermiddag. Då ska FIA pröva Ferraris argument igen, men om det blir något fler svar efter det mötet går ännu inte att säga.
Ni är många som har diskuterat det, och det är det många inom F1 som också har gjort. Ferrari har inte protesterat mot domslutet, men valt att be FIA om att de ska se över situationen en gång till och bedöma det igen. När är inte samma domare kan göra det så ska likvärdiga domare göra det – och den möjligheten har de naturligtvis i helgen.
Och vad händer då?
Får Vettel tillbaka sin seger?
Eller var straffet korrekt?
Vi får vänta och se. Oavsett v ad blir det en massa surr om F1 och den uppmärksamheten vill sporten ha.
Profilen: För många regler i F1
Red Bulls Helmut Marko brukar vara frispråkig och det är han den här gången också. Han avslöjade även telemetridata för Servus TV.
– Han kommer med 224 km/timmen till kurva tre, där måste han bromsa ner till 130 km/timmen och kommer ut på gräset. Då måste man se på hans hjälm, han är helt upptagen med att få kontroll över bilen igen och man ser att han först tittar i backspegeln när han kör ut på gräset, säger Red Bulls
motorsportkonsulent som är gammal racerförare.
– Hamilton hade all tid i världen. Han hade kunnat bromsa, han hade kunnat dra sig åt vänster. Han gjorde ingenting av det. Då måste någon förklara för mig hur man ska hinna fundera över nästa drag när man kör över gräset i 120 km/timmen. Vettel tappade två och en halv sekund på den manövern och därför kan jag absolut inte förstå varför han ska bestraffas för det.
Marko ser ett annat problem:
– Grunden i det hela är att vi har för många regler. Detta är racing, inte något kafferep. Det ska vara action, det är det som publiken vill se.
Förbjud Radiotrafik
Han tar också upp en annan intressant tanke och det handlar också om hemligheter, elelr saker han vill ska vara hemliga.
–Data från Vettels varv hade vi ungefär två minuter efter det att det hände. Det som händer våra förare har vi inom någon sekund. Med andra ord säger ingenjören till Pierre: Max bromsar tio meter senare där och gasar två meter tidigare. På så sätt får hela fältet hjälp av en körskollärare, säger Marko.
– Tidigare var det så att om man arbeta fram en fördel i en speciell kurva såå tog det i alla fall ett race innan alla visste att det var den linjen som var snabbast. Skulle man förbjuda radiotrafiken skulle förarna göra betydligt fler misstag och loppen skulle innehålla mer spänning.
Vad tycker ni om den tanken?
Värt att notera är annars att Renault kommer med en B-spec på bilen och säter sig själva under en rejäl press inför hemmaloppet, Ferrari kommer med en ny uppdatering och att Honda kommer med en uppdaterad motor till Red Bulls båda team. Det gör att Toro Rossos Daniil Kvyat kommer att flyttas tillbaka i starten av loppet. Han har redan använt sin andel av tillåtna motorer.
Vill du ha en guide inför helgen? Den hittar du här.
IndyCar Road America
Vid sidan av Formel 1 är det även IndyCar i helgen, klassiska Road America.
Där handlar det om en riktig utmaning, en road course på hela 6,51 kilometer.
Vilket är jämförtbart med SPA som med sina 7 är lång sett till F1-mått.
– Road America är en av de klassiska amerikanska banorna, säger Felix Rosenqvist.
– Jag har aldrig varit där, men har kört den i simulatorn och i olika spel genom åren. Den ser ut att vara väldigt krävande med ett par blinda svängar och många olika typer av kurvor. Jag har sett fram emot den här helgen sedan i höstas, när det blev klart att jag skulle tävla i IndyCar, och jag tror att Road America kommer passa oss ganska bra.
Helgens tider
NTT IndyCar Series Road America
(alla angivelser avser svensk tid)
Fredag 21 juni
Fri träning 1: 18.05-18.50
Fri träning 2: 22.00-22.45
Warm-up: 23.00-23.30
Lördag 22 juni
Fri träning 3: 18.00-18.45
Kvalificering: 22.00-23.15
LIVE @ Viasat Motor
Söndag 23 juni
Race (55 varv): 18.45-20.45
LIVE @ Viasat Motor
Indycar krockar inte med F1. De tiderna hittar du här: